Nanoakvarium

Kollaps
X
Kollaps
+ Fler alternativ
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Elisabeth Hansen
    • June 2009
    • 43

Nanoakvarium

Jag tänker ibland på hur det funkar med ett nanoakvarium, kan någon med erfarenhet dela med sig av sina erfarenheter?
    Jag vet att det inte alltid är helt lätt med akvarier av mindre storlek, svårt att få rätt balans. I akvarieaffären har jag fått olika råd, men??
    De ser så vakre ut men går det att hålla på ett rimligt nivå? Min tanke är att det kanske också kan användes till yngel, eller tänker jag fel?
  • Per/Haninge
    • January 2007
    • 285

Fördel: ta en kaffekopp, skopa ur vatten, skopa i vatten och vattenbytet är klart.
    Nackdel: har aldrig förstått vitsen med nanoakvarium ?
    Per/Haninge

Kommentar

• Miliimli
      • March 2010
      • 2457

Ja a, jag har ju mitt räkkar på 12 l Tycker faktiskt att det är de kar som funkat absolut bäst av dem jag har! Byter några liter vatten en gång i veckan, och matar sparsamt var tredje - var fjärde dag. Beroende på storlek kan man ju ha lite olika saker i dem, men de minsta tycker jag inte man ska ha fisk i, utan istället köra på räkor/snäckor.

Kommentar

• Elisabeth Hansen
        • June 2009
        • 43

Tack, men vad jag förstår kan man snabbt få full med båda räkor/snäckor sååå kanske dags att se sig om efter avtager. Själv har jag snäckor i en stor syltburk som snigel BB

Kommentar

• Miliimli
          • March 2010
          • 2457

Beror lite på vad räkor du har också. Sen kan man ju sälja/ge bort/skeppa iväg till djuraffären överskottet

Kommentar

• macke_fisk
            • December 2005
            • 4442

Har inget problem med nanokar. Har ett 30 liters. Vattenbyte varannan vecka på 50% och funkar hur bra som helst. Snart 2 månader gammalt. Gäller bara hålla koll på matningen och vattenkvalitèn. Gillar småkar framför stora . Men saknar de men det får bli ett större nör jag flyttar hemifrån.
            MVH macke_fisk

Kommentar

• fisheye
              • November 2010
              • 488

Jag har sedan hösten haft ett 6 liters med räkor på jobbet. Matar med lite mat en gång i veckan. Har ett överdimensionerat påhängsfilter (för 30 liter) med filtermatta i. Bromsar flödet med en sten och rot i utflödet annars hade det blivit för kraftigt. Har fixar en slang med u-krok som tar ut ca 2 liter vatten.detta gör att vattenbytet går på 5 min. I med slangen ett snabbt sug och över i en tvåliters petflaska och sedan fylla på med färsktvatten. Filterrengöring varannan månad. Växterna har varit javamossa, sötvattentång och lite vattenpest. Det har växt massor och räkorna föröka sig bra. Det har varit mycket enkelt och bra litet akvarium. Föredrar iofs större men på kontoret kan det vara mer lagom - och enklare har det inte kunnat vara.Testar just nu ett 12liters utan filter som funkar bra sedan juni. Ungefär samma principer för det.

Kommentar

• Elisabeth Hansen
                • June 2009
                • 43

Jamän det var jo jätteroligt att läsa, kanske man skulle försöka någon gång med räkor. Klarar de sig med matning enbart en gång/vercka?? Jag har räkor i mit 250 liter akvarium ser dem alldrig, men jag vet att de finns.

Kommentar

• fisheye
                  • November 2010
                  • 488

Jo uppenbarligen klarar de sig. De äter även alger och annat akvariet så det klarar sig fint. Sen kanske det inte är de mest ideala förhållanden men det verkar vara tillräckligt.

Kommentar

• åheim
                    • April 2006
                    • 13197

Ursprungligen postat av Elisabeth Hansen
                    Jag tänker ibland på hur det funkar med ett nanoakvarium, kan någon med erfarenhet dela med sig av sina erfarenheter?
                    Jag vet att det inte alltid är helt lätt med akvarier av mindre storlek, svårt att få rätt balans. I akvarieaffären har jag fått olika råd, men??
                    De ser så vakre ut men går det att hålla på ett rimligt nivå? Min tanke är att det kanske också kan användes till yngel, eller tänker jag fel?
                    Jag kör ett 26L Aquatic nature paradise och har gjort så i 4 år utan uppehåll och det funkar såååå himla bra och problemfritt!! Jag har 5 amanoräkor och 8 boraras brigitte och haft dem sen starten (boraras livslängd ligger väl runt 3-5år)! Mitt kar har/hade ett inbyggt inbyggt filter som tog upp nästan 25% av karet, jag tog ett rakblad och skar bort det för 2 månader sen och hängde på ett aquaclear 20 (likadant som sitter i fluval edge) och det är ett kanonfilter med stor biologisk filtrering (tog bort kolet och fyllde på med sera siporax mini för max effektivitet)! Fiskarna visade genast uppskattning för den ökade simytan genom att bli fullkomligt orädda och väldigt livliga Jag kan rekomendera ett litet kar men inte under 20L, där går gränsen tycker jag! Kan tillägga att jag sköter det exakt lika som mina större dvs. vattenbyte varje eller ibland varannan vecka, lite växtnäring och putsar lite på rutorna
                    Senast redigerad av åheim; 29 July 2011, 22:20.
                    Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• åheim
                      • April 2006
                      • 13197

Ursprungligen postat av Elisabeth Hansen
                      Jamän det var jo jätteroligt att läsa, kanske man skulle försöka någon gång med räkor. Klarar de sig med matning enbart en gång/vercka?? Jag har räkor i mit 250 liter akvarium ser dem alldrig, men jag vet att de finns.
                      Det beror alldeles på hur mycket alger det finns! Anledningen till att JAG aldrig har räkor tillsammans med någon större fisk än microrasbora är att dem gömmer sig gärna då och det är trist!
                      Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• Elisabeth Hansen
                        • June 2009
                        • 43

Ja det kännes trist at inte se dem, jag trodde faktisk att de hade död bort, men så ved en störa renovering i växterna kom de fram kortvarigt. Jag tror att det var 6 mån sedan att jag köpte dem.

Kommentar

• Kapten Zoom
                          • January 2011
                          • 814

Jag har ett 10-liters nanokar för alla mina mollyyngel som de spottar ur sig löpande. Funkar hur bra som helst. Byter ca 20% vatten i veckan. Har litet problem med tofsalger, men vattenvärdena är riktigt bra. Utöver ynglena har jag en liten ancistrus. Filtret är räkskyddat, vilket funkar perfekt för ynglena. Hade också litet pillgöra innan jag fick till lagom tryck i pumpen. Det går att skapa virvelvind där inne om man vill.

Och här är en bild på undervärket, sitter bredvid mig på skrivbordet, är hur mysigt som helst.

Klicka på bilden för större version

Namn: DSC05427_2.jpg
Visningar: 1
Storlek: 176,2 KB
ID: 2134735
                          Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

Kommentar

• Elisabeth Hansen
                            • June 2009
                            • 43

Det var jo trevligt att ha på skrivbordet! snyggt

Kommentar

• åheim
                              • April 2006
                              • 13197

Och man ser ju tempen väldigt tydligt och bra 29gr va?
                              Viva Leo Buscaglia

Kommentar

Arbetssätt...