Hur bära upp 720 L akvarium?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Patrick82
    • February 2011
    • 3

Hur bära upp 720 L akvarium?

Jag ska köpa ett begagnat akvarium men leveransfirmor levererar bara utanför porten, hur ska jag göra för att få upp akvariet till lägenheten som är 3 trappor upp? Det behövs 4-6 personer för att bära akvariet och jag har inga vänner som kan hjälpa till, måste jag boka en flyttfirma?

Om jag köper ett nytt akvarium istället, är uppbärning inkluderat i frakten?
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

ring på hos några grannar o fråga om de kan hjälpa till?

tvivlar på att det ingår i uppbärning om du köper ett annat kar.

vart bor du? kanske finns några här på zoopet som kan hjälpa till?

välkommen hit btw

Kommentar

• Jens A.
      • March 2007
      • 5026

Fråga grannarna om de vill hjälpa till...och köp massor med pizza och öl!
      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

Kommentar

• Patrick82
        • February 2011
        • 3

Jag bor i Farsta i Stockholm. Grannarna ville inte hjälpa. Jag satte annonser på blocket och skulle betala 400 kr per person som bär upp den, men det blir några tusen. Och akvariet måste köras hit från Södertälje också (och bäras ner därifrån), det kanske slutar på 5000 kr bara för leveransen. En flyttfirma kanske är billigare?

Kommentar

• bong
          • November 2008
          • 1087

Ursprungligen postat av Patrick82
          Jag bor i Farsta i Stockholm. Grannarna ville inte hjälpa. Jag satte annonser på blocket och skulle betala 400 kr per person som bär upp den, men det blir några tusen. Och akvariet måste köras hit från Södertälje också (och bäras ner därifrån), det kanske slutar på 5000 kr bara för leveransen. En flyttfirma kanske är billigare?
          Ett 720 bär man på 2 man men i trappor måste man vara 3...

Synd man inte bor närmre. Några 5000 hade jag inte begärt för det jobbet
          3500+liter http://www.rovfisk.se/showthread.php?381-3500-liter
          http://www.rovfisk.se/showthread.php?1352-The-Bong-cave

Kommentar

• toggaj
            • November 2009
            • 220

Ursprungligen postat av bong
            Ett 720 bär man på 2 man men i trappor måste man vara 3...

Synd man inte bor närmre. Några 5000 hade jag inte begärt för det jobbet
            Håller med. Jag hade gärna hjälpt till om jag bott närmare.

Kommentar

• vinyl
              • February 2005
              • 65

Hade med hjälp till om jag bode i närheten.
              Dyr frakt måste jag säga.
              Mitt bar vi på 2 personer vist var det tungt och inga trappor.
              Men är man 3-4 man som turas om att bära så är det inga problem.

Kommentar

• CuRSeD
                • April 2009
                • 186

Kolla så inte trapphuset är för trångt bara, ibland sätter de ju räcken och skit så dumt att man inte får vinkel nog att vrida det, alternativt så hyr du en stadig skylift och tar in det balkongvägen =)
                sen sånt du säkert redan gjort och tänkt på är ju såklart att kolla med fastighetsägaren/hyresvärden att man får ha akvarium och att de har fastighetsförsäkring, samt kontakta ditt försäkringsbolag =) Lika bra att nämna det iallafall ^^
                Har själv fått 540 liter på golvet ;P

Kommentar

• Fuzzop
                  • July 2007
                  • 2380

Ring annars ett bemanningsföretag, själv jobbade jag tidigare på Lernia och frågade om man som privatperson kunde hyra in ett par personer för att hjälpa till med en flytt och det skulle inte vara några problem och inte så dyrt heller vill jag minnas.
                  Så det är absolut värt att kolla mot en flyttfirma som jag tror är dyrare.

Kommentar

• bong
                    • November 2008
                    • 1087

Har du inte något hardcore gym i närheten? isf knalla dit och fråga de lite större grabbarna om dom inte vill hjälpa till lite, erbjud en hink proteinpulver
                    3500+liter http://www.rovfisk.se/showthread.php?381-3500-liter
                    http://www.rovfisk.se/showthread.php?1352-The-Bong-cave

Kommentar

• lofstrog
                      • November 2009
                      • 989

Jag anlitade flyttfirma för att få in mitt 720L. Har för mig att det gick på ca 1200. Fördelen med flyttfirma är ju att de har försäkring om som täcker om karet skulle skadas.

//Roger
                      Discus for life

Kommentar

• Patrick82
                        • February 2011
                        • 3

Ursprungligen postat av lofstrog
                        Jag anlitade flyttfirma för att få in mitt 720L. Har för mig att det gick på ca 1200. Fördelen med flyttfirma är ju att de har försäkring om som täcker om karet skulle skadas.

//Roger
                        Var det 1200 kr per person eller 1200 för allt? Vad heter flyttfirman?

Kommentar

• lofstrog
                          • November 2009
                          • 989

Det var 1200 totalt. Två man kom från Browé Transport i Lund och bar in det.

Tog ut karet från bilen, bar det runt huset, in genom uterum och altandörr, nedför källrtrappen och upp på ställningen i akvarierummet.

Det tog två man ca en halv timme att fixa detta. Inga som helst problem.

//Roger
                          Discus for life

Kommentar

• ettfettbranamn
                            • December 2010
                            • 3424

inte för att vara sådan.. men.. ett 720 tar man ju på 2 gubbar? om det inte är ett gammalt saltkar eller något 15mm botten och 12 i sidan?
                            Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

Normaliseringsprocessen..
                            (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

Kommentar

• Moving Waves
                              • August 2010
                              • 1403

Bar nyligen upp ett 540l helglaskar 2 våningar i ett 70-talshus med ganska tight trappuppgång och vi var 2 så nog ska det där gå bra på 2-3 pers!
                              - - -
                              540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

Kommentar

Arbetssätt...