Innerfilter till större kar??

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • candra
    • January 2010
    • 455

Innerfilter till större kar??

Hej på er!

Som sagt, så är ju jag ute och tittar efter ett större akvarium. ca 375...400 l..äh säg 450 då Men någonstans där i mellan.
    Men jag vill ju helst ha ett innerfilter...vilket skulle vara det bästa innerfiltret??
    Men satt och spånade och dom som jag sett, har sump/ytterfilter.

Jag har haft sumpfilter tidigare till mitt dåvarande 375l, men det var ca 8 år sen...förstår att ett sånt filter är bättre, det jag kommer ihåg var att jag alltid rengjorde sumpen och aldrig i akvariet, super ...men blev lika rädd när vattennivån höjdes/sänktes =)

Men om man skulle vilja ha innerfilter, finns det sådana, och vilket skulle ni rekomendera??
    Vart går gränsen i liter för att inte ha ett innerfilter??

Förstår ni vad jag menar..haha??
    // Candra

240l sällskap 20l Nano

• MyrasHusse
    • May 2010
    • 1353

jag hittade på cyberzoo.se kraftiga innerfilter, det ena va för akvarium mellan 300-700liter (1200-2200l/h) och det andra för akvarium upp till 1000liter. Jag har beställt det mindre av dom till mitt 325liters kar, så får se om det är bra.
    http://myraakita.blogspot.se/

Kommentar

• VisualDarkness
      • February 2010
      • 7417

Ursprungligen postat av candra
      Hej på er!

Som sagt, så är ju jag ute och tittar efter ett större akvarium. ca 375...400 l..äh säg 450 då Men någonstans där i mellan.
      Men jag vill ju helst ha ett innerfilter...vilket skulle vara det bästa innerfiltret??

Jag har haft sumpfilter tidigare till mitt dåvarande 375l, men det var ca 8 år sen...förstår att ett sånt filter är bättre, det jag kommer ihåg var att jag alltid rengjorde sumpen och aldrig i akvariet, super ...men blev lika rädd när vattennivån höjdes/sänktes =)

Men om man skulle vilja ha innerfilter, finns det sådana, och vilket skulle ni rekomendera??

Cirkulationspump och filtermatta = Överlägset kommersiellt innerfilter.
      180l Sällskap:
      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
      60l Asien:
      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

Kommentar

• åheim
        • April 2006
        • 13197

Hej på er!

Jorå jag förstår Det finns innerfilter som klarar att cirkulera stora kar problemet är att stora kar lockar till många och/eller stora fiskar! När det kommer till stora fisklaster så är även de största innerfiltren ganska odugliga så ska du köra på innerfilter så får du hålla ner antalet och storleken på fisk och ett lämpligt filter då kan vara eheim 2252 med xtra filtermodul! Men du ska hellre satsa på en BTN filtermodul som du fyller med filterkuber och en pump!

EX:

Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• danne0301
          • July 2009
          • 1128

Jag håller med Visualdarkness, det är mycket billigare också än färdiga innefilter.

Du ser ungefär hur det funkar på den här bilden. Till höger och vänster bak sitter det 2 'powerheads', cirkulationspumpar. På undersidan av dessa sitter det en bit plaströr som är nerstucken i klumpar med filtermatta (den högra är lite liten jag vet..), hålet borrar man hål i så att det suger genom hela filtermattan. På utblåset av pumpen sätter jag gärna ett längre rör med hål borrade, så att vattenstrålen blir jämnare fördelad över hela karet istället för bara pumpens utblås-hål.

Ytterfilter är klart effektivare (och snyggare..), men detta ger enkelt mer filtervolym än ett köpt innefilter.
          Bifogade filer
          Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

2 gånger 54L odlingsprojekt
          540L Ormhuvudfisk som blev CA

Kommentar

• candra
            • January 2010
            • 455

Okej, så om jag förstått detta rätt nu, så behöver jag en cirkulationspump och sen ett rör ner och sen sätter jag bara på filtermassan, och sen stilrör till utsuget....var det inte svårare än så, jag har inte velat ta in det där om filter m.m , för jag har läst så mycket olika tycker jag, så jag har tyckt det verkat invecklat, men var det så enkelt...=) Men sitter cirk pumpen med gummipluppar baktill eller?

Tack så jättemycket för hjälpen alla. + bilder, bilder, dessa underbara bilder...vad är det man säger, en bild säger mer än 1000 ord...
            // Candra

240l sällskap 20l Nano

Kommentar

• candra
              • January 2010
              • 455

Ursprungligen postat av åheim
              Jorå jag förstår Det finns innerfilter som klarar att cirkulera stora kar problemet är att stora kar lockar till många och/eller stora fiskar! När det kommer till stora fisklaster så är även de största innerfiltren ganska odugliga så ska du köra på innerfilter så får du hålla ner antalet och storleken på fisk och ett lämpligt filter då kan vara eheim 2252 med xtra filtermodul! Men du ska hellre satsa på en BTN filtermodul som du fyller med filterkuber och en pump!

EX:

http://www.pwss.nu/product.php?produ...cat=888&page=1
              Halloj! Nä, jag ska nog inte ha mer fisk än jag har, ska satsa på mina praktbotia och siameserna, då dom blir rätt stor.. min gibbi ska senare vidare på äventyr..men det är nog sant som dom säger, lite fisk i ett stort kar, gör att karet ser större ut....
              // Candra

240l sällskap 20l Nano

Kommentar

• lillfrasse
                • February 2002
                • 2228

Här finns en bra beskrivning av det hela.

Simma lungt..
                Lillfrasse..

Kommentar

• danne0301
                  • July 2009
                  • 1128

Okej, så om jag förstått detta rätt nu, så behöver jag en cirkulationspump och sen ett rör ner och sen sätter jag bara på filtermassan, och sen stilrör till utsuget....var det inte svårare än så, jag har inte velat ta in det där om filter m.m , för jag har läst så mycket olika tycker jag, så jag har tyckt det verkat invecklat, men var det så enkelt...=) Men sitter cirk pumpen med gummipluppar baktill eller?

Tack så jättemycket för hjälpen alla. + bilder, bilder, dessa underbara bilder...vad är det man säger, en bild säger mer än 1000 ord...
                  Jepp, du har förstått rätt =) kolla lillfrasses länk också.
                  Pumpen kommer i 99 fall av 100 med sugproppar ja.
                  Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

2 gånger 54L odlingsprojekt
                  540L Ormhuvudfisk som blev CA

Kommentar

• candra
                    • January 2010
                    • 455

Ursprungligen postat av lillfrasse
                    Här finns en bra beskrivning av det hela.

http://www.zoopet.com/index.php?opti...cle&article=75
                    Tack för länken, ja läste det, och sånt filter ska jag ha i mitt nästa akvarium och när det blir av vet jag inte, men sånt filter ska jag ha då =)
                    // Candra

240l sällskap 20l Nano

Kommentar

• candra
                      • January 2010
                      • 455

Ursprungligen postat av danne0301
                      Jepp, du har förstått rätt =) kolla lillfrasses länk också.
                      Pumpen kommer i 99 fall av 100 med sugproppar ja.
                      Ja, annars verkar det ju konstigt...men sånt filter ska jag ha i mitt nästa akvarium, när det blir av vet jag inte, men då är det projekt =)
                      Nu förstår jag varför en del tar bort filterna i sina juwel akv och sätter dit egna filter... =) Mitt filter tar ju nästan bara det som kommer på ytan och så har jag ju några hål längre ner, men ett sånt där bra filter, tar ju skiten ifrån alla håll =) och behöver inte rensa det så ofta heller då =) Perfekt...nu börjar viljan att skaffa större igen..men det dröjer nog ett tag iallfall...

Tack!
                      // Candra

240l sällskap 20l Nano

Kommentar

Arbetssätt...