droppfilter

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • danne0301
    • July 2009
    • 1128

droppfilter

Hör med jämna mellanrum att folk (speciellt i större kar), rekommenderas droppfilter. Men hur funkar ett sådant och vad är fördelarna?
    Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

2 gånger 54L odlingsprojekt
    540L Ormhuvudfisk som blev CA
  • åheim
    • April 2006
    • 13197

Här beskrivs det lite hur det funkar: http://www.zoopet.com/index.php?opti...cle&article=75
    Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• danne0301
      • July 2009
      • 1128

Jag kanske är blind men jag ser inte dropp nämnas någonstans?

Kommentar

• ansjo
        • November 2005
        • 29967

Ursprungligen postat av danne0301
        Jag kanske är blind men jag ser inte dropp nämnas någonstans?
        Tydligen. Kolla in "torrfilter".
        /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• danne0301
          • July 2009
          • 1128

pinsamt

Kommentar

• PatrikMalmo
            • July 2010
            • 1072

Mer om filtreringens grunder och även något litet om vad droppfilter kan göra:

Hilsen,

/P
            Bara döda fiskar flyta medströms

Kommentar

• danne0301
              • July 2009
              • 1128

Det var ingen dålig artikel du pulat ihop Patrik! Suveränt!

Kommentar

• åheim
                • April 2006
                • 13197

Ursprungligen postat av PatrikMalmo

Hilsen,

/P
                jag motsätter mig dock vissa påståenden som tex nödvändigheten att dra upp och rengöra stora filtermadrasser, jag har kört dessa i åratal både i hårt och lätt belastade kar och aldrig haft behov av att rengöra dessa och ser dessa som "underhållsfria"! Sen att eheim på nåt sett skulle ha säkrare ytterfilter än många andra finns det inga belägg för! Sen biten som behandlar luftdrivna filter, det har dokumenterat negativ effekt på växter och dessa billifilter är alldeles för finporiga för att ses som biologiskt effektiva! På andra områden var det annars en bra artikel!
                Senast redigerad av åheim; 20 December 2010, 16:16.
                Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• PatrikMalmo
                  • July 2010
                  • 1072

Ursprungligen postat av åheim
                  jag motsätter mig dock vissa påståenden som tex nödvändigheten att dra upp och rengöra stora filtermadrasser, jag har kört dessa i åratal både i hårt och lätt belastade kar och aldrig haft behov av att rengöra dessa och ser dessa som "underhållsfria"! Sen att eheim på nåt sett skulle ha säkrare ytterfilter än många andra finns det inga belägg för! Sen biten som behandlar luftdrivna filter, det har dokumenterat negativ effekt på växter och dessa billifilter är alldeles för finporiga för att ses som biologiskt effektiva! På andra områden var det annars en bra artikel!
                  Jo, det blev lite diskussioner kring materialet när det kom ut... *s* Vi är inte ense om de stora madrasserna. Jag ser dem som grymma skitsamlare som därmed belastar akvariet rätt bra. Andra har annan åsikt, och det får vara så.

Eheim, andra märken och säkerhet... är nog rätt lätt att hitta uppgifter kring. Jmf med JBL och Tetra samt kolla reklamationer. Jag är helt övertygad om att Eheim är väl värda sina extra pengar.

Luftdrivna filter och växter är vi eniga i, men i deras biologiska filtrering skiljer vi oss i uppfattning. Billiliknande filter har funkat bra för mig och rackarns många andra, så att de funkar är jag övertygad om. Räkfolket kör dem hur mycket som helst, och räkor gillar inte ens nitrat i någon större utsträckning. Sedan har jag iof fått en hel del växter att funka även med luftdrivna filter i akvariet, men det är inget jag rekommenderar rakt av. Brukar iaf inte vara några problem med enklare växter som Hornsärv, Vallisneria, Javaormbunke och många mossor. Med bra tjocklek i bottenlagret funkar ofta även Crypts finfint.

Hilsen,

/P

Kommentar

• Tobbe R
                    • May 2009
                    • 654

Luftdrivna filter och växter är vi eniga i, men i deras biologiska filtrering skiljer vi oss i uppfattning. Billiliknande filter har funkat bra för mig och rackarns många andra, så att de funkar är jag övertygad om. Räkfolket kör dem hur mycket som helst, och räkor gillar inte ens nitrat i någon större utsträckning. Sedan har jag iof fått en hel del växter att funka även med luftdrivna filter i akvariet, men det är inget jag rekommenderar rakt av. Brukar iaf inte vara några problem med enklare växter som Hornsärv, Vallisneria, Javaormbunke och många mossor. Med bra tjocklek i bottenlagret funkar ofta även Crypts finfint.

Hilsen,

/P
                    Jag ifrågasätter starkt den här vanliga åsikten att luftdrivna filter skulle driva ut koldioxid särskilt effektivt. Var vänlig tala om för mig vilken mekanism som skulle leda till det?
                    Det som driver ut koldioxiden är kontakten med luft vilket i huvudsak sker i ytan. De flesta har tagit till sig den korrekta uppfattningen att det är vattnets cirkulation och därmed kontakt med ytan som syresätter vattnet. Varför skulle det vara annorlunda med koldioxiden?

Jag tror att det är en av de vanliga myterna som härstammar från akvaristikens barndom där man upptäckte att man kan höja pH med genomluftning och förklaringen var att koldioxiden luftas ut. Problemet är att man jämförde med stillastående vatten och inte vårt idag vanliga akvarievatten där det vanligen råder full storm med kraftig cirkulation.

Alltså, slutsatsen måste bli att ett kraftigt motordrivet filter driver ut mera koldioxid än ett förhållandevis ineffektivt luftdrivet filter.

Tobbe

Kommentar

• PatrikMalmo
                      • July 2010
                      • 1072

Vad jag greppat handlar det om CO2:s löslighet i vatten. Den löser sig lätt, men luftas också lätt ut. Vet inte om vi egentligen är oense i det, men ett kar där man "välter" hela vattenvolymen så ofta det går, kommer få en jämnare gasjämnvikt. Handlar om vattencirkulation som jag ser det.

Kör man med bra luftning (mikrobubblor) så får man in en del CO2 i burken _med_ genomluftning, enligt mig. Kan räcka bra för enklare växter, och filterbakterierna bockar och bugar.

Sedan är jag grymt tveksam till att det egentligen spelar någon roll med ett kraftigt motordrivet filter eller luftdrivet filter - vi kommer ändå att landa i för lite CO2 i relation till vad som verkligen sätter fart på växterna. Som jag ser det finns ingen chans öht att ens komma över 10 mg/l CO2 med någon av lösningarna. Extra CO2 behöver tillsättas, så enkelt ser jag det.

Hilsen,

/P

Kommentar

• bossep
                        • March 2010
                        • 4447

Hilsen,

/P
                        Jag tror att den artikeln är kanske det bästa som skrivits på något språk! Det finns kanske någon som kan vara bättre inom ett segment men som övergripande filter skrift är detta oslagbart! En stor eloge till Patrik som delar med sig på detta sätt av sina kunskaper och erfarenheter!

Ursprungligen postat av Tobbe R
                        Jag ifrågasätter starkt den här vanliga åsikten att luftdrivna filter skulle driva ut koldioxid särskilt effektivt. Var vänlig tala om för mig vilken mekanism som skulle leda till det?
                        Det som driver ut koldioxiden är kontakten med luft vilket i huvudsak sker i ytan. De flesta har tagit till sig den korrekta uppfattningen att det är vattnets cirkulation och därmed kontakt med ytan som syresätter vattnet. Varför skulle det vara annorlunda med koldioxiden?

Jag tror att det är en av de vanliga myterna som härstammar från akvaristikens barndom där man upptäckte att man kan höja pH med genomluftning och förklaringen var att koldioxiden luftas ut. Problemet är att man jämförde med stillastående vatten och inte vårt idag vanliga akvarievatten där det vanligen råder full storm med kraftig cirkulation.

Alltså, slutsatsen måste bli att ett kraftigt motordrivet filter driver ut mera koldioxid än ett förhållandevis ineffektivt luftdrivet filter.

Tobbe
                        Jag har faktiskt svängt i den här frågan (hörde du Patrik!) Enlig mig och vissa experiment jag nu gjort så TROR jag det ser ut något så här.
                        Moder natur strävar efter balans. Så i detta fall betyder det att både syre och Koldioxid försvinner vid ytan om ett överskott råder. Det samma gäller i motsatt förhållande framför allt gäller det syret. Därför håller jag med om att cirkulationen vid ytan styr även CO2 nivåerna.
                        Dropp filter: Ett stort fel jag ser på många DIY modeller är att de innehåller för lite luft! Vi kan nog konstatera bland annat genom Patriks experiment att Nitrifieringsbakterier kan utnyttja atmosfäriskt syre men detta finns bara i en begränsad mängd (20 %) i luften. Så vi måste tillföra detta via en luftström. Detta kan vara bra självdrag men ett tätt droppfilter typ hink fungerar mycket dåligt.
                        “You can’t see the future if you don't know the history.”
                        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

Kommentar

• PatrikMalmo
                          • July 2010
                          • 1072

Oj, man tackar för de orden!!

Det med extra luft till droppfilter ser jag också som viktigt om det är slutet. Kör ett fett sådant i lokalen, och där drar jag in extra luft längst ned, så att luftströmmen går på motsatt håll mot vattenströmmen.

Att Moder natur strävar efter balans är en grundbult, som jag ser det. Ett krux i sammanhanget är att ett akvarium är ett slutet system. Har man en viss växtlighet i akvariet så säger det slurp och CO2 är slut. När då balansen ska återupprättas så ser jag det som att luftning faktiskt _bidrar_ med CO2 - fast inte alls eller iaf grymt sällan så mycket som växterna kräver. Långt de flesta normala akvarium med växter i är CO2-begränsade. Det är därför som tillsats av CO2 ger så fantastiskt resultat i tillväxt.

Hilsen,

/P

Kommentar

• bossep
                            • March 2010
                            • 4447

Oj, man tackar för de orden!!

Det med extra luft till droppfilter ser jag också som viktigt om det är slutet. Kör ett fett sådant i lokalen, och där drar jag in extra luft längst ned, så att luftströmmen går på motsatt håll mot vattenströmmen.
                            Du är värd all ros du kan få för den! När jag läste den tänkte jag ”Oh han har glömt xxxx och yyyy”.
                            Sedan läste jag en gång till och tänkte ”vad bra att han lämnade xxxx yyyy utanför! Annars hade det bara varit för nördar som mig”. Eftersom jag skriver ett och annat ”paper” själv så vet jag hur mycket arbete som ligger bakom det här. Det är ingen konst att krångla till det men att skriva så folk förstår, det är en konst.

Motströms "rules" se din egen slogan i botten!

Att Moder natur strävar efter balans är en grundbult, som jag ser det. Ett krux i sammanhanget är att ett akvarium är ett slutet system. Har man en viss växtlighet i akvariet så säger det slurp och CO2 är slut. När då balansen ska återupprättas så ser jag det som att luftning faktiskt _bidrar_ med CO2 - fast inte alls eller iaf grymt sällan så mycket som växterna kräver. Långt de flesta normala akvarium med växter i är CO2-begränsade. Det är därför som tillsats av CO2 ger så fantastiskt resultat i tillväxt.

Hilsen,

/P
                            Det där med snabba svängningar i slutna system är fascinerande för såna som mig i alla fall. I en sjö tar det oftast år innan man ser vad som händer men i ett akvarium går det på 0 tid. Att man sedan inte skall tro att ett akvarium är en sjö är en annan sak!
                            Men vad i herrans namn har då ett droppfilter med moder natur att göra? Jo jag kan ge ett konkret exempel.
                            Vi byggde en liten fors där vattnet mest hoppade runt bland en massa stenar. Den var inte mer en ett par meter lång men det var otroligt vilken inverkan den hade. Jag körde samma mängd skitigt flodvatten i en kanal vid sidan om och Kvävet i den var mestadels Ammonium men efter forsen var det mest Nitrat. Vi såg faktiskt även en skillnad när det blåste uppströms i forsen!

Håller helt med om att CO2 mestadels är begränsande i ett växt akvarium.
                            “You can’t see the future if you don't know the history.”
                            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

Kommentar

• Kjell Fohrman
                              Administrator

• December 2001
                              • 48148

Ursprungligen postat av bossep
                              Dropp filter: Ett stort fel jag ser på många DIY modeller är att de innehåller för lite luft! Vi kan nog konstatera bland annat genom Patriks experiment att Nitrifieringsbakterier kan utnyttja atmosfäriskt syre men detta finns bara i en begränsad mängd (20 %) i luften. Så vi måste tillföra detta via en luftström. Detta kan vara bra självdrag men ett tätt droppfilter typ hink fungerar mycket dåligt.
                              God morgon Bosse och Patrik - för 20 år sedan så ritade jag denna ritning och den fanns även då införd i Ciklidboken som kom i början av 90-talet.
                              Och Patrik det är väl snart 20 år sedan som jag första gången var nere och höll föredrag i Malamö Akvarieförening om filter och då bl.a. pratade om droppfilter och om att det är viktigt att syre tillförs. Ett droppfilter funger ju "inte" utan syretillförsel - det är ju liksom vitsen med ett droppfilter.

Så Patrik och Bosse - snacka om att vara "slow starters"
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

Arbetssätt...