Städning av akvarium och filter

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Napoleondynamite
    • March 2010
    • 63

Städning av akvarium och filter

Jag har ett 6-kantigt 30l akvarium med innerfilter. Än så länge har jag 10 neontetror och en mal, tror det var en Ancistrus av något slag, men ska även snart införskaffa en kampfisk. Malen införskaffades delvis för skojs skull, men också för att de i djuraffären sa att de kunde hjälpa till att hålla rent? En av mina frågor är alltså hur mycket alger m.m. man ska ta bort? Det är ju algerna de äter? Malen är inte alls stor ännu, kanske 3cm? Han får också algtabletter var 3:e dag, men det är inte alltid han äter dem?
    Min andra fråga är hur ofta man bör rengöra sitt filter, och hur gör man det på bästa sätt? Har lagt akvariesten ovanpå för att åtminstone försöka täcka det en aning, men jag lär få ta bort dem när det är dags känns det som?
    Tredje frågan är hur ofta ni tror att jag behöver städa akvariet och hur grundligt?
    Sista frågan är om man kan göra sin egen slamsugare av en slang och typ en vanlig flaska?
    Alltid minst ett dilemma (n)
  • ciklidtok
    • March 2005
    • 1466

Algerna behöver du inte ta bort, med mindre det blir väldigt mycket, såpass att de börjar täcka glaset mm.

Filtret ska du bara rengöra när du ser att flödet på utblåset nästan har avstannat. Och då ska du bara skölja/krama ur det. Vissa rekomenderar att man ska krama ur det i akvarievatten, men jag brukar skölja filtren under kranen, det där ser du själv hur du vill göra.

Vattenbyte 1-2 ggr. i veckan, då karet är ganska litet. Byt ut ca 15-30% vatten, beroende på hur skitigt det är. Inredningen ska du inte göra ren, slamma bara ur botten när du ser att det behövs.

Jag har gjort en egen slamsug av en trädgårdslang och en avklippt Petflaska(2 liters flaska) fungerar alldeles utmärkt
    720L SA-/CA. Övriga
    375L Biotop, skalarer
    275L Malawi
    240L Blandat

Kommentar

• Napoleondynamite
      • March 2010
      • 63

Jag är ganska ny på detta, men mitt filter är ihopkopplat med min pump, men det kanske allas är? I vilket fall så har jag inte en susning om var detta utblås är xD Men ska hålla utkik!

Än så länge har jag faktiskt inte behövt byta vatten alls? Har det verkat som iallafall! Akvariet stod först tomt med bara inredning, filter och pump i någon vecka, sedan har jag succesivt lagt i fiskar. Nu har också fiskarna varit i akvariet i kanske drygt en vecka, och vattnet är lika klart som när jag hällde i det första dagen! Så jag har inte sett någon anledning att byte det? Är det väldigt illa eller väldigt bra? ;o Och fiskarna ser ju ut att trivas och verkar inte må dåligt!

Kommentar

• DaRe
        • June 2009
        • 2227

Dålig vattenkvalitet kommer smygande och du bör verkligen byta varje vecka oavsett om du tycke det ser rent eller smutsigt ut.

Filter och pump är normalt ihopkopplat, det finns rena cirkulationspumpar ochså men knappast i ett akvarium på 30 liter

Det finns en del specialfilter för mindre akvarier och ta en bild så kan vi säkert hjälpa till. Det kanske tom hänger över kanten?
        Checking out...

Kommentar

• nettibettan
          • November 2008
          • 12

Hej
          Håller med Dre,du ska absolut byta lite vatten nu och sen varje vecka, och med tanke på att karet är så litet är de viktigt att hålla uppe med bra vattenkvalite.

Kommentar

• ciklidtok
            • March 2005
            • 1466

Vattenbyten måste man göra regelbundet....särskillt i ett såpass litet akvarium. Hur ofta man måste byta vatten, är lite beroende på storlek på karet. Mitt akvarium på 720 liter, byter jag vatten varannan var tredje vecka....MEN jag håller stenkoll på vattenvärdena....Nitrit, Nitrat, Ph mm...det kollar jag 1 till två gånger i veckan.

I de två mindre karen...300 och 100 liter.....gör jag regelbundna vattenbyten med minst 20% varje vecka
            Senast redigerad av ciklidtok; 20 April 2010, 07:19.
            720L SA-/CA. Övriga
            375L Biotop, skalarer
            275L Malawi
            240L Blandat

Kommentar

• Mumin
              • October 2007
              • 3837

Du ska absolut inte ha fler fiskar i ett 30 liters akvarium, det är redan för mycket!!

11 fiskar på en vecka bäddar för nitritspik. Det finns hur många trådar om det här med att starta ett nytt akvarium som helst. Sök på forumet och lär dig mer. Ett 30 liters akvarium kräver minutiös skötsel och mycket kunskap för att fiskarna ska överleva.
              För mycket är inte nog!
              Jag VILL ha en Elefantofon!!

Kommentar

• Napoleondynamite
                • March 2010
                • 63

Okej! Ska börja förbereda lite vatten då :P Jag är som sagt nybörjare (A) xD

Kommentar

• Napoleondynamite
                  • March 2010
                  • 63

Ursprungligen postat av ciklidtok
                  Jag har gjort en egen slamsug av en trädgårdslang och en avklippt Petflaska(2 liters flaska) fungerar alldeles utmärkt
                  Vad använde du för att sätta ihop dem? Fungerar typ silvertejp eller vad ska man ha? xD

Kommentar

• ciklidtok
                    • March 2005
                    • 1466

Snurrade målartejp runt slangen, så den inte skulle släppa från petflaskan
                    720L SA-/CA. Övriga
                    375L Biotop, skalarer
                    275L Malawi
                    240L Blandat

Kommentar

• danne0301
                      • July 2009
                      • 1128

Eltejp är en favorit annars, den formar sig lite mer

Att du inte ser malen äta är antagligen för att den huvudsakligen är ett nattdjur. Lägg gärna i tabletten lite efter att ljuset släckts så behöver tabletten inte ligga och luckras upp, malen bör hitta den fortare om det är mörkt,
                      Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

2 gånger 54L odlingsprojekt
                      540L Ormhuvudfisk som blev CA

Kommentar

• Napoleondynamite
                        • March 2010
                        • 63

Det rådet fick jag av personalen i djuraffären också Hon rådde mig att göra det var 3e natt, så imorgon är det väl dags igen! Ser fortfarande alger på både växter och botten dock, men den stackars malen kanske behöver lite tid att vänja sig? Oh! Måste fråga också: Igår hade jag inte sett honom på hela dagen, så jag lyfte på en mossboll som jag lagt i en terrakottakruka, och på något sett hade han lyckats ta sig in där under. Hittar han ut själv? Sätter han sig där för att han vill ha det mörkt? Bör jag vara orolig?? ;o

Kommentar

• makki
                          • April 2010
                          • 435

Vet inte riktigt hur du menar. Men ancistrus brukar gömma sig under rötter m.m. Dom gillar grottor så det är säkert därför den sökt sig in i din kruka. En del brukar lägga ner en kruka för att en hane o hona ska leka i den. ;p
                          220L Parachanna Obscura,
                          105L Channa sp. "assam",
                          54L Mix

Kommentar

• Napoleondynamite
                            • March 2010
                            • 63

Okej, då är det säkert normalt! Är bara lite orolig, vet inte riktigt varför xD Visst är han själv inte så stor, typ 3 cm, men springan han klämde ner sig i var kanske 0.5 cm bred! Hittar han verkligen ut igen när man släckt överallt? Vill inte att han sitter där inne och typ svälter ihjäl ;o

Kommentar

• hannesc
                              • December 2009
                              • 13085

han hittar ut ska du se. de är aktiva på natten.

Kommentar

Arbetssätt...