För liten pump till akvariet

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • janson
    • July 2009
    • 300

För liten pump till akvariet

Det har nu visats sig att jag inte alls har något 200L som jag tidigare trott. Har haft akvariet i mer än 5 år och alltid accepterat att jag har ett 200L men efter sett några nya men mycket mindre mått än vårt gjorde jag en koll. Efter lite av mattekunskaperna man har kom jag fram till att jag har runt 321L

Såklart blev man lite förvånad då pumpen är alldeles för liten. Är en eheim som ska vara på 100-200liters. Vad kan det ge för konsekvenser med för liten pump? jag har ju trots allt haft lite problem med mina fiskar genom tiderna.

Handlar det både om vattenkapaciteten och filtermassan i pumpen?
    Och vad rekommenderar ni då för pumpar?

Sen är man väl ändå lite glad att under en natt har akvariet blivit 100l större.

edit, är innepump vi pratar om här
    Senast redigerad av janson; 08 September 2009, 17:52. Anledning: edit, är innepump vi pratar om här
  • macke_fisk
    • December 2005
    • 4442

ehhh ja du. jag tycker att ett fluval 4+ borde vara något för ditt akvarium, det pumpar 1000 liter i timmen och har du typ vanliga sällskapsfiskar typ molly, tetror m.m så tycker att den borde bli perfekt!

annars så finns där ytterfilter med.

kola här, olika märken med innerfilter som du kan kolla^^. bar atill att klicka.
    MVH macke_fisk

Kommentar

• janson
      • July 2009
      • 300

Är fortfarande lite förvånad över min upptäckt.

Hittade lådan till pumpen och ett extra filter.
      Pump: http://oloflolof.se/bilder/blandat/pump.jpg
      Filter: http://oloflolof.se/bilder/blandat/filter.jpg

När min pump maxxar gör den 570l i timmen alltså? Då gör den du visade dubbelt. Men ändå är den inte till 300l.

Och hur är det med filtret i min pump. Är inte det ganska grovt?

Och kan detta vara en av anledningar till mina fiskars hälsa? Att inte tillräckligt med goda bakterier har kunnat finnas men det låter lita konstigt då jag ändå inte har någon nitrit.
      Senast redigerad av janson; 08 September 2009, 18:59.

Kommentar

• macke_fisk
        • December 2005
        • 4442

Ursprungligen postat av janson
        Är fortfarande lite förvånad över min upptäckt.

Hittade lådan till pumpen och ett extra filter.
        Pump: http://oloflolof.se/bilder/blandat/pump.jpg
        Filter: http://oloflolof.se/bilder/blandat/filter.jpg

När min pump maxxar gör den 570l i timmen alltså? Då gör den du visade dubbelt. Men ändå är den inte till 300l.

Och hur är det med filtret i min pump. Är inte det ganska grovt?
        jag tror ändå att den skulle räcka till ett 300 liters faktiskt, din filtermatta tycker inteser grov ut, modda den annars med att köpa grov blå filtermatta, fastnar med grovt skit då och behåller ändå kapaciteten ett bra tag.
        MVH macke_fisk

Kommentar

• janson
          • July 2009
          • 300

Ursprungligen postat av macke_fisk
          jag tror ändå att den skulle räcka till ett 300 liters faktiskt, din filtermatta tycker inteser grov ut, modda den annars med att köpa grov blå filtermatta, fastnar med grovt skit då och behåller ändå kapaciteten ett bra tag.
          Jo den verkar ju duga.

Undra om detta kan vara en anledning till att vissa fiskar inte mår så bra?

Kommentar

• macke_fisk
            • December 2005
            • 4442

Jo den verkar ju duga.

Undra om detta kan vara en anledning till att vissa fiskar inte mår så bra?

det kan vara det. om du har en hög fisklast så kan det vara att pumpen inte riktigt orkar med det.
            MVH macke_fisk

Kommentar

• janson
              • July 2009
              • 300

det kan vara det. om du har en hög fisklast så kan det vara att pumpen inte riktigt orkar med det.
              mm tänkte med det.

Ser inga mått på filtermassan i den fluval 4 plus som du tipsa om. Tänkte kolla skillnaden på måtten.

Sen finns det någon rekommenderad volym på patronen per liter alltså?

Kommentar

• macke_fisk
                • December 2005
                • 4442

mm tänkte med det.

Ser inga mått på filtermassan i den fluval 4 plus som du tipsa om. Tänkte kolla skillnaden på måtten.

Sen finns det någon rekommenderad volym på patronen per liter alltså?

det är 2 filtermattor i den fluvalen, de är rätt så stora, men mått vet jag tyvärr inte.
                MVH macke_fisk

Kommentar

• janson
                  • July 2009
                  • 300

det är 2 filtermattor i den fluvalen, de är rätt så stora, men mått vet jag tyvärr inte.

Hej igen. Funderar på att köpa en fluval 4+ eller den nya 4u. Verkar ju vara mycket bättre än den jag har nu iaf.

Hoppas även att någon annan kommer och kommenterar detta.

Kommentar

• åheim
                    • April 2006
                    • 13197

Hej igen. Funderar på att köpa en fluval 4+ eller den nya 4u. Verkar ju vara mycket bättre än den jag har nu iaf.

Hoppas även att någon annan kommer och kommenterar detta.
                    Ja som sagt så är volymen på filtermaterialet och pumpens kapacitet avgörande för att få ett fungerande akvarium och fluval 4 är en bit på väg! Men annars är aquael turbo 1100 ett väääldigt prisvärt alternativ, den har också minst dubbelt så stor filtervolym som 4.an (Fluval ca.6dl och aquael turbo ca. 1,3L) och den finporiga filterpatronen på aquaelen kan man byta ut mot en grövre om man vill (skär de till av blåmatta i butik) http://www.guldfisken.se/beta/catalo...c020d68522ca87
                    Senast redigerad av åheim; 08 September 2009, 20:15.
                    Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• janson
                      • July 2009
                      • 300

Ursprungligen postat av åheim
                      Ja som sagt så är volymen på filtermaterialet och pumpens kapacitet avgörande för att få ett fungerande akvarium och fluval 4 är en bit på väg! Men annars är aquael turbo 1100 ett väääldigt prisvärt alternativ, den har också minst dubbelt så stor filtervolym som 4.an (Fluval ca.6dl och aquael turbo ca. 1,3L) och den finporiga filterpatronen på aquaelen kan man byta ut mot en grövre om man vill (skär de till av blåmatta i butik) http://www.guldfisken.se/beta/catalo...c020d68522ca87

Så du tycker den jag har nu är för liten?
                      Vilken rekommenderar du Åheim. Den du visade var ju lite billigare men om vi bara tittar på utseendet ful. :P Vad är det för nåt som är precis ovanför filtret? Ser u som pelletsliknande saker.

Sen vad menade du med filtret? Ska man byta ut det man får till mot ett grövre? Och jag tycker inte det filtret ser så stort ut. Eller kanske bara bilden som är liten.

EDIt, la märke till beskrivningen på länken du gav
                      "
                      Prisvärt filter till bl. a. yngelakvarium. 1100 l/h. 14 W.
                      "

yngelakvarium? lär inte de flyga iväg om man har sånt i ett litet. Fast vissa kanske ha 300l till yngelakvarium
                      Senast redigerad av janson; 08 September 2009, 20:31.

Kommentar

• Guest

Skaffa ett ytterfilter istället. Den där eheimen är för liten.
                        Fluval 405 tex, fint filter.

Kommentar

• åheim
                          • April 2006
                          • 13197

Så du tycker den jag har nu är för liten?
                          Vilken rekommenderar du Åheim. Den du visade var ju lite billigare men om vi bara tittar på utseendet ful. :P Vad är det för nåt som är precis ovanför filtret? Ser u som pelletsliknande saker.

Sen vad menade du med filtret? Ska man byta ut det man får till mot ett grövre? Och jag tycker inte det filtret ser så stort ut. Eller kanske bara bilden som är liten.
                          Ja vänta tills du står med det i handen... då kommer du tycka att det är stooort filterpatronen är 9x9x12cm och I behållaren är det porös sten (zeolit)ca 4dl och där kommer den biologiska nedbrytningen gå på högvarv Filterpatronen som följer med är för finporig tycker jag och jag föredrar en mycket grövre! Snygg är väl ingen pump men jag tycker ändå den är ganska diskret i sin mörka färg Den du har nu är på tok för liten ja
                          Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• janson
                            • July 2009
                            • 300

Nu när jag gick ner och mätte allt igen var det inte 300L utan 200L igen
                            ca (100x40x4). Jag har då bara mätt fel imorse innan jag sprang iväg. Årets tabbe på zoopet? Kan väl trösta mig med att ärlighet vara längst men det lär inte hjälpa i detta fallet.

Om vi fortsätter snacka pump iaf då jag ändå skulle kunna tänka mig en ny. Säg att jag köper en sån aquarelle (kanske blir för stor nu?) så drar den igenom dubbelt så mycket vatten som min nuvarande. Kan väl inte skada? Sen lär det ju skapas mycket mer snälla bakterier i den pumpen du visa.
                            Senast redigerad av janson; 08 September 2009, 21:27.

Kommentar

• janson
                              • July 2009
                              • 300

Nu ska jag vara ärlig...

Gick ner och mätte det igen och då var det200L igen. Jag har nog gjort årets tabbe här på zoopet. Ärlighet vara längst får jag väl trösta mig med men det slutar nog här för mig.

Men fortsatt diskussion om min pump.

Om du ser mitt filter här :

Så hur kan det vara så mycket mindre än aquarell?
                              Sen även om jag bara har 200L så är ju aquarell dubbelt så snabb som min gamla. Kanske ändå vore ett bättre att ha en sådan då? Om det blir bättre balans i akvariet etc.

Kommentar

Arbetssätt...