nitrit? Inavel?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • janson
    • July 2009
    • 300

nitrit? Inavel?

Hejsan. Efter min växttråd med lyckas resultat hoppas jag även att detta kan sluta lyckligt

Just nu har jag detta i akvariumet och hur länge jag haft dem. (200l)

10 neon och cadinaltetror (typ 5 av varje), 1-2 år
    2 praktbotior, den ena är ca 2 år och den andra snart 1 år.
    5 black mollys + 20 yngel för tillfället.
    2 pansarmalar (eller 3, berättar mer längre ner)
    3 kuhliålar 1-2 år

Alla mina fiskar utom mina mollys mår fint. Mollysarna är yngel, yngel från tidigare generationer. Har fått yngel i kanske 3 års tid och nu håller de inte måttet. Vissa föds utan färg och många yngel dör på direkten. Alla "vuxna" jag har är risiga, ingen är helt svart men ändå pumpar någon ut fler yngel. Kan plocka yngel flera gånger per dag. Men i yngelburen försvinner de sen spårlöst. De växer inte så bra i yngelburk heller.

För att inte utesluta nitrit åkte jag idag in till stan med lite vatten. På första fiskbutiken körde han ner en sticka i flaskan. "Allt ser bra ut, ingen nitrit, lite nitrat men det ska det bara vara."
    Jag har läst på zoopet att stickor inte är något vidare så jag åkte till butiken nummer 2.

De hade också stickor och stoppade ner en i samma flaska.
    "Aj då! du har nitrit, matat för mycket?"
    Jag frågade hur mycket det var men det skulle inte vara så mycket.

Eftersom jag fått olika resultat i butikerna köpte jag ett dopptest. Testade när jag kom hem och den visar <0.3 mg/l. Trodde man skulle få mer exakt. Vet ju inte alls om det är 0 eller 0.3
    Såhär såg testet ut: http://oloflolof.se/bilder/blandat/nitrit_1.jpg
    Även om man inte har precis 0 så är väl 0.3 godkänd?

Iallafall så verkar det inte vara för mycket nitrit i karet. Kan det då handla om inavel på mollysarna? Eller någon annan sjukdom? Just nu är ingen helt svart och två har röda gälar som man ser och en annan flyter som en kork. (stjärten uppåt.) Ser inte så trevligt ut. Jag vill köpa mer fiskar men måste få ordning på karet. (Tålamod är nåt jag tyvärr saknar.)

Skulle detta problem vara inavel kanske man skulle köpa ett eller två mollypar till?

Sen min sista fråga. Jag köpte 3 pansarmalar för en månad sedan. Den ena lille rackaren hade då en vit beläggning på ena ögat. Tyvärr såg jag ju inte detta förens jag kom hem och eftersom att det skulle bli dyrt med bensin att åka tillbaka och byta behöll jag han. Han har varit lika glad som de två andra tills någon dag sedan. Då var hans andra öga helt borta. Var som ett litet hål. Nu sitter han bara och ser helt förkrossad ut. Rör sig vid enstaka tillfällen. Ska man avliva han och kan detta vara samma sjukdom som mollysarna har, bara olika symptom?

Jadå hoppas jag att alla förstår mig. Jag är sämst på att förklara. Är det någon oklarheter säg bara till!

MVH Janson
    Senast redigerad av janson; 28 August 2009, 21:43.
  • åheim
    • April 2006
    • 13197

Det förlorade ögat är nog dina praktbotior skyldiga till kan jag gissa...!
    Black molly kan behöva salt för att må riktigt bra, så där kan problemet ligga!
    Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• Lasse
      • October 2002
      • 1965

Nitriten kan du nog utesluta - i alla fall som det ser ut nu. Black Molly mår bäst när det är lite salt i karet (som Åheim sa) men i detta fall kan man inte utesluta inavel eller "utklyvning". Black Molly är en framodlad variant (http://sv.wikipedia.org/wiki/Black_Molly_(fisk)) och därför är det inte helt omöjligt att det du ser beror på att när du parar nära släktingar som kommer lite av ursprungsformen fram. Försök att hitta en annan stam och för ihop dem.

MVH Lasse
      Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

Kommentar

• janson
        • July 2009
        • 300

Godmorgon!

Jag nämnde pansarmalen så att jag la ut alla kort. Ifall det skulle vara en sjukdom eller liknande.

Vad gäller mollys är jag mer och mer inne på inavel. Men hur förklarar man att den ena flöt som en kork? Han i affären sa att det kan bli så när de föder yngel, sant?
        Sen vad det gäller de röda gälarna har jag trott att det varit nitritproblem. Läst om det på forumet här.

Kommentar

• Lasse
          • October 2002
          • 1965

Röda gälar kan komma från många håll så det är inget "bara" nitritsyndrom. Däremot - en kraftig andhämntning liknande syrebrist kan vara symptom på nitrit. Jag tycker fortfarande att du kan utesluta nitritförgiftning i detta fall. att din test säger - under 0,3 beror på att den tillverkaren är så ärlig att han visar var detektionsgränsen för hans test går - nämligen 0,3. Du har troligtvis 0. Sticktesterna kan du bara glömma.

MVH Lasse

Kommentar

• vargunge
            • August 2009
            • 214

Ursprungligen postat av janson
            Hejsan. Efter min växttråd med lyckas resultat hoppas jag även att detta kan sluta lyckligt

Just nu har jag detta i akvariumet och hur länge jag haft dem. (200l)

10 neon och cadinaltetror (typ 5 av varje), 1-2 år
            2 praktbotior, den ena är ca 2 år och den andra snart 1 år.
            5 black mollys + 20 yngel för tillfället.
            2 pansarmalar (eller 3, berättar mer längre ner)
            3 kuhliålar 1-2 år

Alla mina fiskar utom mina mollys mår fint. Mollysarna är yngel, yngel från tidigare generationer. Har fått yngel i kanske 3 års tid och nu håller de inte måttet. Vissa föds utan färg och många yngel dör på direkten. Alla "vuxna" jag har är risiga, ingen är helt svart men ändå pumpar någon ut fler yngel. Kan plocka yngel flera gånger per dag. Men i yngelburen försvinner de sen spårlöst. De växer inte så bra i yngelburk heller.

För att inte utesluta nitrit åkte jag idag in till stan med lite vatten. På första fiskbutiken körde han ner en sticka i flaskan. "Allt ser bra ut, ingen nitrit, lite nitrat men det ska det bara vara."
            Jag har läst på zoopet att stickor inte är något vidare så jag åkte till butiken nummer 2.

De hade också stickor och stoppade ner en i samma flaska.
            "Aj då! du har nitrit, matat för mycket?"
            Jag frågade hur mycket det var men det skulle inte vara så mycket.

Eftersom jag fått olika resultat i butikerna köpte jag ett dopptest. Testade när jag kom hem och den visar <0.3 mg/l. Trodde man skulle få mer exakt. Vet ju inte alls om det är 0 eller 0.3
            Såhär såg testet ut: http://oloflolof.se/bilder/blandat/nitrit_1.jpg
            Även om man inte har precis 0 så är väl 0.3 godkänd?

Iallafall så verkar det inte vara för mycket nitrit i karet. Kan det då handla om inavel på mollysarna? Eller någon annan sjukdom? Just nu är ingen helt svart och två har röda gälar som man ser och en annan flyter som en kork. (stjärten uppåt.) Ser inte så trevligt ut. Jag vill köpa mer fiskar men måste få ordning på karet. (Tålamod är nåt jag tyvärr saknar.)

Skulle detta problem vara inavel kanske man skulle köpa ett eller två mollypar till?

Sen min sista fråga. Jag köpte 3 pansarmalar för en månad sedan. Den ena lille rackaren hade då en vit beläggning på ena ögat. Tyvärr såg jag ju inte detta förens jag kom hem och eftersom att det skulle bli dyrt med bensin att åka tillbaka och byta behöll jag han. Han har varit lika glad som de två andra tills någon dag sedan. Då var hans andra öga helt borta. Var som ett litet hål. Nu sitter han bara och ser helt förkrossad ut. Rör sig vid enstaka tillfällen. Ska man avliva han och kan detta vara samma sjukdom som mollysarna har, bara olika symptom?

Jadå hoppas jag att alla förstår mig. Jag är sämst på att förklara. Är det någon oklarheter säg bara till!

MVH Janson

skicka in några bilder
            Jag är inte dum det blir bara fel när jag tänker!

Kommentar

• janson
              • July 2009
              • 300

Ursprungligen postat av Lasse
              Röda gälar kan komma från många håll så det är inget "bara" nitritsyndrom. Däremot - en kraftig andhämntning liknande syrebrist kan vara symptom på nitrit. Jag tycker fortfarande att du kan utesluta nitritförgiftning i detta fall. att din test säger - under 0,3 beror på att den tillverkaren är så ärlig att han visar var detektionsgränsen för hans test går - nämligen 0,3. Du har troligtvis 0. Sticktesterna kan du bara glömma.

MVH Lasse
              MM dropptest ska ju vara säkrare men hon på butik 2 bara läste fel mellan nitrit och nitrat? Hon litade iaf fullt ut på stickan och gav mig genast tips på vad jag kunde göra för att fixa det.

Ska börja med salt vid nästa byte. Tänkte om man börjar lätt med 0.5d/100l för att se om pansarmalarna och de andra verkligen tåler det.
              Sen köra fullt ut (1dl/100l). Eller vad tycker ni?

Om jag ser att inga andra fiskar blir sämre ska jag köpa in några mer molly och ancitrus.

Kommentar

• janson
                • July 2009
                • 300

Glömt det jag skrev tidigare, en ny sak har hänt.
                Nu när jag gick ner till fiskarna låg en molly död och flötomkring. Tidigare i morse levde alla och den som var död gjorde inte alls några täcken på att han mådde dåligt. Han kan ha legat där i några timmar och det första jag la märke till var stjärtfenan. Halvt av!

Det första jag tänkte på var fenröta och började läsa här på zoopet.
                Haben Sie kranke Fische und wissen nicht, um welche Krankheit es sich handelt und wie man sie behandelt? Hier können Sie an Hand von Bildern oder Bestimmungsschlüssel Krankheiten diagnostizieren und erfahren, woher sie kommen und wie man sie behandelt. Fischkrankheiten bestimmen und heilen mit über 500 Fotos bieten wir Ihnen die Möglichkeit eine Diagnose und Lösung zu finden.

På direkten kollade jag alla fiskar, deras fenor ser inte perfekta ut men inte alls som den döda fisken.

Det första jag ska göra imorgon när jag kommer hem blir givetvis ett VB med 1dl/100l salt. Blir det därefter sämre måste jag skaffa medicin.

Någon som tycker jag ska lägga upp det på annat vis? Fenröta kan bildas vid dålig vattenkvalite. Döda fiskar skitar ju ner så det kan väl bidra ännu mer till sjukdom?

Kommentar

• Lasse
                  • October 2002
                  • 1965

Ta det lugnt. Fenorna kan vara avbitna av andra fiskar - det är ganska vanligt när fisk dör att kamraterna tar chansen till ett extramål. Går du upp till 1 dl/100 liter så kommer du ha 1 promille salt i karet. Dina pansarmalar klarar det men det kan vara värre med växterna. Om det är för nitriten du skall lägga i salt så räcker det med en matsked. Mollyn trivs dock med mer.

Om du skall tro på mig eller försäljaren är din ensak men min åsikt är att stickorna är rena lurendrejeriet. Om det var en kombisticka av nitrit och nitrat så var det MERCK:s sticka och det är en nitratmätning. Det finns däremot en nitritindikering på den som skall varna för nitrit för är det nitrit i vattnet så visar den fel värde på nitrat. Ditt dropptest visar 0 men eftersom detektionsgränsen helt tydligt är 0,3 så har tillverkaren skrivit < 0,3 i stället för noll.

Du skall definitivt inte medicinera på att du tror att du läst dig till fenröta. Fenröta brukar du se på levande fiskar - alla symptom du kan se på döda fiskar är helt otydbara. har du bakteriell fenröta så lär du se det - den brukar gå väldigt fort - på några timmar.

Salt botar ingen sjukdom genom att döda mikroorganismer i de koncentrationer som akvarister använder - det gör istället så att fiskarna får kraft att ta tag i sjukdommarna själva eftersom de inte behöver jobba så hårt med saltbalansen.

Stress är den vanligaste orsaken till ohälsa hos fisk så ta det lugnt och jobba metodiskt - gör inga åtgärder förrän du är säker på vad du har för problem. Ser du några sjuka fiskar nu så plocka bort dem bara - om du har - mot förmodan - något smittsamt i karet så tar du bort tillväxtzonerna på detta sätt.

MVH Lasse

Kommentar

• janson
                    • July 2009
                    • 300

TEXT
                    Tack Lasse, även om jag verkar stressad när jag skriver gör jag inte något i akvariet utan att vara helt säker på vad jag sysslar med, oftas iaf.

Jag tvivlar inte alls på att nitriten är noll, tycker bara lite synd om henne i affären som det inte blev rätt för.

Som jag också skrev kommer jag inte skaffa medicin om jag inte ser en försämring på fiskarna. Som du säger ska fenröta gå snabbt och då borde jag se en skillnad imorgon.

VB ska jag ändå göra denna veckan (Gör det varannan vecka) men har slarvat på salt den senaste tiden (innan jag hittade zoopet). Ska jag börja med 0.5d/100l eller 1.0? Som du säger lär växterna klaga och det vore ju inte så bra om man tänker att jag hade ett väldigt liv att få igång dem.

En fråga till också, Läste någonstans att fenröta kommer vid dåligt vatten. Kan en död fisk som man inte hittat orsaka fenröta och andra sjukdomar?

Är tacksam för all hjälp man får på detta forum.
                    Senast redigerad av janson; 30 August 2009, 20:13.

Kommentar

• åheim
                      • April 2006
                      • 13197

Ja en död fisk som ligger och ruttnar kan skapa problem efterom den orsakar en bakterietillväxt i vattnet och det kan drabba andra fiskar!
                      Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• Lasse
                        • October 2002
                        • 1965

De flesta mikrorganismer som angriper fisk finns alltid i miljön. Skillnaden mella frisk fisk och sjuk fisk är ofta en fråga om immunsystem. En stressad fisk har alltid ett lägre immunsystem. stress kan åstdkommas av många faktorer, dåligtvaten, dåligt foder, dålig skötsel och även av att mikrorganismerna blir så många att attackerna i sig blir till stress. Bakterier måste ha någonstans där de kan föröka sig och en död fisk är som Åheim sa en ypperlig tillväxtzon.

Börja med en låg dos och se hur växterna reagerar.

MVH Lasse

Kommentar

• janson
                          • July 2009
                          • 300

Nu har jag ännu en molly som _verkar_ ha fenröta. Två hål i fenan och vit kant runt. Läste någonstans på zoopet att antingen var det fenröta om det var vitkant eller tvärtom. Hittar dock inte tråden igen.

Om det verkligen är fenröta skulle allt gå mycket snabbare eller och kan man se skillnad på det och vanliga bett från fiskar? Kan det vara min lilla söta praktbotia som gillar att äta på slöa fiskar?

(Han ser ganska liten ut men är hyffsat stor i verkligheten)

Och någon jag alltid frågat mig mig. Om det är fiskbett, växer de ut igen?
                          Senast redigerad av janson; 31 August 2009, 20:24.

Kommentar

• Lasse
                            • October 2002
                            • 1965

Fenröta brukar börja i fenkanten och bett kan ibland ha formen av hål - Inte lätt det här

Fortsätt kontrollera och försök avgöra vad det är. Om du bedömer att det är en infektion så är den troligtvis i början och då kan det hjälpa att konsekvent plocka ur de "sjuka" fiskarna så slipper du medicinera i huvudkaret - men var hård i urvalet!

Normalt växer avbitna fenor ut men sekundära infektioner och annat kan hindra detta.

MVH Lasse

Kommentar

• janson
                              • July 2009
                              • 300

Fenröta brukar börja i fenkanten och bett kan ibland ha formen av hål - Inte lätt det här

Fortsätt kontrollera och försök avgöra vad det är. Om du bedömer att det är en infektion så är den troligtvis i början och då kan det hjälpa att konsekvent plocka ur de "sjuka" fiskarna så slipper du medicinera i huvudkaret - men var hård i urvalet!

Normalt växer avbitna fenor ut men sekundära infektioner och annat kan hindra detta.

MVH Lasse
                              Ja min tråd om nitrit och inavel har plötsligt ändrat till fenröta. Jag har iaf plockat ut den mollyn med hål i till en liten balja. Då kan vi ju drar slutsatsen att om den fortsätter minska är det fenröta och om den inte förändras bitmärken.

Håller med dig. Bättre att vara hård vid utplockningen så det inte blir mer problem. Men det är så jobbigt att göra sig av med sina vänner.

Kommentar

Arbetssätt...