Mystisk sjuka på algätare

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • janson
    • July 2009
    • 300

Mystisk sjuka på algätare

Hej igen. Ännu en tråd från mig, hoppas det inte börjar bli tjatigt.

Nu när jag kom hem låg en av mina algätare längs ytan.
    http://oloflolof.se/bilder/blandat/DSC_1232.JPG (Det är en Randig otocinclus va?)
    Det konstiga va att alla har verkat trivas jättebra då de alltid simmar runt och tvekar inte att komma fram till maten.

Han är inte död utan rör på sig lite ibland. Han har inte yttre symtom som man kan se utan ser normal ut. Hans två andra kompisar simmar som vanligt.

Flyttade han till en burk då det inte verkar finnas någon utväg för denna stackare. Det jag lägger märke till när han simmar rullar han runt och hamnar på sidan eller uppochner. Sen när han slutar försöka simma mot botten flyter han upp igen.

Som sagt denna firre kan man troligtvis inte rädda. Men någon som har någon ide vad som kan ha hänt? Kollade just nitrit och den är under 0.3 (man får inte mer exakt)
    Senast redigerad av janson; 06 September 2009, 19:38.
  • vargunge
    • August 2009
    • 214

det var konstigt kanske så svalde han luft och flöt opp?
    Jag är inte dum det blir bara fel när jag tänker!

Kommentar

• Snap3
      • May 2009
      • 145

Ursprungligen postat av vargunge
      det var konstigt kanske så svalde han luft och flöt opp?
      Kul?

Mycket tragiskt iafl har aldrig sätt något liknande. Hoppas han repar sig annars så finns det väl bara en utväg

Kommentar

• macke_fisk
        • December 2005
        • 4442

Ursprungligen postat av janson
        Hej igen. Ännu en tråd från mig, hoppas det inte börjar bli tjatigt.

Nu när jag kom hem låg en av mina algätare längs ytan.
        http://oloflolof.se/bilder/blandat/DSC_1232.JPG (Det är en Randig otocinclus va?)
        Det konstiga va att alla har verkat trivas jättebra då de alltid simmar runt och tvekar inte att komma fram till maten.

Han är inte död utan rör på sig lite ibland. Han har inte yttre symtom som man kan se utan ser normal ut. Hans två andra kompisar simmar som vanligt.

Flyttade han till en burk då det inte verkar finnas någon utväg för denna stackare. Det jag lägger märke till när han simmar rullar han runt och hamnar på sidan eller uppochner. Sen när han slutar försöka simma mot botten flyter han upp igen.

Som sagt denna firre kan man troligtvis inte rädda. Men någon som har någon ide vad som kan ha hänt? Kollade just nitrit och den är under 0.3 (man får inte mer exakt)
        måste vara något fel på simblåsan då eftersom han han flyter upp när han slutar simma, kan vara den som spökar . ottociniclus kan vara väldigt känsliga av sig, nästan för känsliga enligt min mening, jag har aldrig haft någon tur med mina .
        MVH macke_fisk

Kommentar

• janson
          • July 2009
          • 300

Varunge, sluta göra sådana här onödiga kommentarer. Har tyckt dina var dåliga innan men detta är då förlångt!

Simblåsan kan det vara. Annars hade han ju haft något symtom på kroppen. Det måste gå riktigt snabbt också. Får se hur han mår imorrn.

Kommentar

• macke_fisk
            • December 2005
            • 4442

Varunge, sluta göra sådana här onödiga kommentarer. Har tyckt dina var dåliga innan men detta är då förlångt!

Simblåsan kan det vara. Annars hade han ju haft något symtom på kroppen. Det måste gå riktigt snabbt också. Får se hur han mår imorrn.

om det är simnlåsan så finns det inte så mycket man kan göra . Men se hur han mår imorgon. håller tummarna!
            MVH macke_fisk

Kommentar

• janson
              • July 2009
              • 300

Ursprungligen postat av macke_fisk
              om det är simnlåsan så finns det inte så mycket man kan göra . Men se hur han mår imorgon. håller tummarna!
              Det jag mest tänker på är att det inte smittas till de andra fiskarna. Var därför jag flyttade över honom.

Har inga förhoppningar att han ska repa sig, Är så jobbigt när man har känslor för de små grabbarna.
              Senast redigerad av janson; 06 September 2009, 21:09.

Kommentar

• Snap3
                • May 2009
                • 145

Om det nu bara är simblåsan som är problemet så kan det vara att han fått en smäll eller så och då smittar det ju inte, men den ser fan inte frisk ut i övrigt :/

Kommentar

• vargunge
                  • August 2009
                  • 214

måste vara något fel på simblåsan då eftersom han han flyter upp när han slutar simma, kan vara den som spökar . ottociniclus kan vara väldigt känsliga av sig, nästan för känsliga enligt min mening, jag har aldrig haft någon tur med mina .

jag hadde ju nästan rätt då!
                  Jag är inte dum det blir bara fel när jag tänker!

Kommentar

• karrokaja
                    • March 2006
                    • 5388

Ursprungligen postat av vargunge
                    jag hadde ju nästan rätt då!
                    njae inte riktigt men det hade med luft att göra.
                    Apropå luft... Skulle inte du ta och andas in en gång extra och tänka lite innan du skriver såna olämpliga saker?

Det skulle vi/jag och du bli gladare av. för nu får du bara massa griniga gliringar av zoopetare och vi gillar inte dina kommentarer.
                    Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                    kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                    Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                    I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

Kommentar

• Ancristus <3
                      • July 2009
                      • 277

Alla mina 3st otolincusar dog för ett par månader sen, och det var precis på samma sätt! :/
                      I China och Ost Indjen hålles den tam i husen. Och hafwa de den framme i rummen i stora Porcellains kärl, då de lägga lite gräs åfwan på wattnet till skuga, och går då fisken der. Och när solen skinner på honom lyser den rätt wakert.- Carl Von Linné

Kommentar

• karrokaja
                        • March 2006
                        • 5388

Ursprungligen postat av Ancristus <3
                        Alla mina 3st otolincusar dog för ett par månader sen, och det var precis på samma sätt! :/
                        Skumt. kanske är så att det är någon sjudom som gör att simmblåsan pajjar?
                        För det där med att förlora avvägningsbalansen har ju garanterat något med simmblåsan att göra, men hur gick den sönder? fyskisk skada typ klämd, fått en smäll eller något i den stilen. eller är det kanske en sjukdom som angriper blåsan så att den till slut blir skör och det läcker ut luft i kroppen, där kan ju fisken inte kontrollera luften längre
                        Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                        kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                        Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                        I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

Kommentar

• janson
                          • July 2009
                          • 300

Ursprungligen postat av Ancristus <3
                          Låter mycket märkligt. Kan ju vara någon sjukdom som karrokaja säger men är det bara de som dött för dig? Hängiga black mollys har jag sett tidigare men då har de sjärten nedåt och huvudet uppåt. De simmar inte runt runt och hamnar vid ytan när de slutar. Har inte hittat något mer om någon sjukdom på simblåsan heller.

Kan ju bara hoppas detta var en engånsföretelse och inte händer igen. Om skadan kan komma vid krock eller klämd är det ända jag kan komma på att min tigerfisk http://oloflolof.se/bilder/blandat/tigerfisk_stor.JPG puttat bort honom vid matningen.

Förövrigt låg fisken död imorse. Vargunge, du vet nu vad jag tycker om dina inlägg. Gör inte saken värre för dig.

Ursprungligen postat av Snap3
                          Om det nu bara är simblåsan som är problemet så kan det vara att han fått en smäll eller så och då smittar det ju inte, men den ser fan inte frisk ut i övrigt :/
                          Hur menar du? Han hade ju inga symtom på kroppen. Det ända var ju att han låg vid ytan.

Kommentar

• macke_fisk
                            • December 2005
                            • 4442

den fisken som är på bild heter praktbotia och de kan vara lite tuffa vid matdags. synd att malen låg död imorse , håll koll på de andra två och se så att det inte upprepar sig!
                            MVH macke_fisk

Kommentar

• janson
                              • July 2009
                              • 300

den fisken som är på bild heter praktbotia och de kan vara lite tuffa vid matdags. synd att malen låg död imorse , håll koll på de andra två och se så att det inte upprepar sig!
                              Jo vet att de heter praktbotia. Vill du följa "Tigermammas" andra hyss kan du följa denna tråden http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=133710

Jo jag ska hålla koll på dem. Men svårt att göra något vid när man inte har en aning vad det handlar om.

Kommentar

Arbetssätt...