Akvariestugan
Kollaps
X
-
Det ser ut som att det är väldigt "lösa boliner" i yngelvårdandet - detta beroende på att området ynglen går på är ganska stort, men det finns massor av fina, subtila "gester", rörelser och signaler föräldrar och yngel emellan.
Nu var jag där med kameran, och då blir det lite stirrigare. Den här typen av lite "lösare" yngelvård tror jag resulterar (och finns givetvis nedärvt) i de lite äldre ynglens fullständiga hängivenhet mot nästa kull småsyskon - och så vidare!
Kommentar
-
Tack för läges rapporten och den fina filmen.
De äldre yngel som beskyddar de yngre är de från samma föräldrapar?
Eller kan äldre yngel från andra par acceptera att vårda eller accepteras som vårdare.
Jag förmodar att kollonin/kollonierna kan växa fort och att de kan bli ganska många,
men det måste vara fint med ett eller flera gäng i olika storlek.
// Johan/ Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.Kommentar
-
Det stämmer bra, Inger. De är väldigt skyddande av själva reviret - vilket är stort. Du kan även se de snabba turer honan gör mot ynglen för att få dom att lägga sig ner, detta för att jag är nära med kameran. Sedan har hanen en bra hög lite längre bak i stensystemet - men ynglen syns inte på filmen...
Det ser ut som att det är väldigt "lösa boliner" i yngelvårdandet - detta beroende på att området ynglen går på är ganska stort, men det finns massor av fina, subtila "gester", rörelser och signaler föräldrar och yngel emellan.
Nu var jag där med kameran, och då blir det lite stirrigare. Den här typen av lite "lösare" yngelvård tror jag resulterar (och finns givetvis nedärvt) i de lite äldre ynglens fullständiga hängivenhet mot nästa kull småsyskon - och så vidare!
//Inger"Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.Kommentar
-
Fin film, kan inte vänta tills mina små växer till sig Testade att släppa i ett litet gäng multisar, och än så länge verkar det gå bra, även om de kivas lite då och då. Multisarna är tuffa för sin storlek."You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
Min profil
Mitt galleriKommentar
-
Jaaa... det blir liasom bara till att testa, Inger... och, självklart hjälps vi åt om du drar igång!Kommentar
-
Ja, multisarna är ena tuffa rackare - men vänta bara till dina "sessor" drar igång..!Kommentar
-
Tack för läges rapporten och den fina filmen.
De äldre yngel som beskyddar de yngre är de från samma föräldrapar?
Eller kan äldre yngel från andra par acceptera att vårda eller accepteras som vårdare.
Jag förmodar att kollonin/kollonierna kan växa fort och att de kan bli ganska många,
men det måste vara fint med ett eller flera gäng i olika storlek.
// Johan
I mitt 960-kar såg jag dock en hel del syskonlekande jämte ursprungsparet - och faktum är att dessa jag har nu är "barn" från det ursprungliga paret i 960-baljan - rena syskonhärvan, med andra ord.
Helt andra betingelser blir det givetvis i mindre kar, där kolonien fortare blir mättad.
Det här var bara en kort beskrivelse av hur det kan gå till, det finns mycket mer att berätta, men det kräver längre inlägg och större utrymme!
Kommentar
-
//Inger"Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.Kommentar
-
Tack för en riktigt fin film. Ska bli intressant att se vad som händer allt eftersom de växer upp. Har min inte haft Prinsessor själv så blir lite ju häftigt att få snylta lite via din filmkamera.Kommentar
-
Kul att det är igångMed goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
http://www.youtube.com/user/c90368
/MathsKommentar
-
Matar du ynglen med något så här i början?Kommentar
-
Ja, de fick sin första dos handmalen artemia idag - funkar hur fint som helst! Ett moln med organiskt material som de riktigt stod och "klippte" i. När de har ätit upp sig i storlek lite så kommer de snart att käka det de andra äter, varken mer eller mindre!
Kommentar
-
Alltid lärorikt att höra hur en kull av en viss art startas upp Du Mats, när du själv hade Diskus. Vad körde du med för temperatur då?Kommentar
-
Skillnaden mellan dessa discusjuveler och de tillika juvelliknande Tanganyikacikliderna är att det mycket sällan eller faktiskt aldrig blir några sjukdomsproblem med T-ciklider - här är det snarare det intrikata beteendet som är "problemet" och är det som man får vara varlig med.
Till undantagen hör väl de herbivora T-cikliderna, där man får se upp med diverse sjukdomstillstånd som bukvattensot och i speciella fall den beryktade "troffesjukan" - vilken jag har haft på två individer vid ett enda tillfälle - men det fixade sig också (förlopp på detta kan läsas i 960-Tanganyika-tråden).
Vi upplever en mängd olika förhållandesätt och tillämpningar på våra fiskar - det som passar den ene akvaristen (och dennes fiskar), passar inte den andres - och vice versa.
Angående ovanstående läste jag på Zoopets forum en tråd där frågan om "hur får man Fjärilsciklider att leka" ställdes. Det där är en relevant fråga i sig, men kanske skulle man frågat sig; "hur får man en lek från Fjärilsciklid att bli yngel överhuvudtaget?"
I tråden i fråga handlar det, såklart, om hårt odlade Fjärilsciklider - vilka är "standard" idag i affärerna - och dessa kan säket gå i de flesta vattenparametrar man än ställer för dom. Utan att tänka på det undrar man varför Fjärilsciklider får HIH, popeye och andra parasit- och bakterierelaterade sjukdomar?
Vi återgår kort till de råd trådskaparen fick i tråden, nämligen dessa; Skippa PH, bara det är konstant - och skapa ett vattentemperatursänkande tillstånd, liknande ett periodiskt regnperiodförhållande - då leker de...
Låter bra, va?
Svar; Ja, det kan man tycka - om man inte har koll på hur Fjärilsciklider lever i det naturliga!
Fjärilsciklider lever i grunda, lagunliknande "pölar" med i stort sett stillastående grunt vatten. Miljön i dessa ställen är belamrad med övervuxna, täta banker där vattnet ofta blir över 30°C och där det också finns få "fiender" till Fjärilscikliderna. Ett sätt att se på detta är hur de håller (för dom som har lyckats med det) sina yngel - nämligen i spridda, löst sammahållna yngelsvärmar. Vattnet i dessa "pölar" är mjukt och surt - ph på runt 5 (ibland lägre) och stigande.
Vad som är intressant är att det alltså inte skall till en sänkning av vattentemperaturen i form av hastiga "regnperiodliknande" vattenbyten - utan tvärtom en höjning till kanske runt 30°C för att lek och lyckad yngelhållning skall ske.
Sedan kan vi fundera på vad Fjärilsciklidernas vanligaste sjukdomar har för relation till de "vanliga" parametrar vi ger dom? Mjukt, surt vatten med lågt PH och hög temperatur gynnar inte dessa sjukdomar - go figure!
Nåväl, vad menar jag nu med detta? Jo, vi här på olika forum, som exempelvis Zoopet, har en tendens att hårt generalisera olika förhållningssätt och inställningar till hur man håller vissa fiskar. Det finns massvis med variabler - vi kan inte med säkerhet säga vad som är helt "rätt eller fel", vi kan bara gå till "källorna", försöka att efterlikna det naturliga förhållanden som våra fiskar har, även och trots att de måhända är uppfödda artificiellt...
Därför; Johnny, för att åter igen svara kort på din fråga - jag körde mina discus i 28-29°C.Senast redigerad av Mats Bryzell; 21 September 2013, 02:36.Kommentar
Kommentar