Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Bara att trycka på en knapp! Ta det med pajken!
    Här är en liten teaser.

    http://www.youtube.com/watch?v=UvUO_-XEl3w
    Go film Mats. Jag upplever det som om, att prinsessorna inte riktigt är lika "skyddande/nära" sina yngel, som te.x. apisarna är. Kan det stämma tro?

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av Inger H
      Go film Mats. Jag upplever det som om, att prinsessorna inte riktigt är lika "skyddande/nära" sina yngel, som te.x. apisarna är. Kan det stämma tro?
      //Inger
      Det stämmer bra, Inger. De är väldigt skyddande av själva reviret - vilket är stort. Du kan även se de snabba turer honan gör mot ynglen för att få dom att lägga sig ner, detta för att jag är nära med kameran. Sedan har hanen en bra hög lite längre bak i stensystemet - men ynglen syns inte på filmen...
      Det ser ut som att det är väldigt "lösa boliner" i yngelvårdandet - detta beroende på att området ynglen går på är ganska stort, men det finns massor av fina, subtila "gester", rörelser och signaler föräldrar och yngel emellan.
      Nu var jag där med kameran, och då blir det lite stirrigare. Den här typen av lite "lösare" yngelvård tror jag resulterar (och finns givetvis nedärvt) i de lite äldre ynglens fullständiga hängivenhet mot nästa kull småsyskon - och så vidare!

      Kommentar

      • Marten64

        • July 2012
        • 1020

        Tack för läges rapporten och den fina filmen.
        De äldre yngel som beskyddar de yngre är de från samma föräldrapar?
        Eller kan äldre yngel från andra par acceptera att vårda eller accepteras som vårdare.
        Jag förmodar att kollonin/kollonierna kan växa fort och att de kan bli ganska många,
        men det måste vara fint med ett eller flera gäng i olika storlek.

        // Johan
        / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
          Det stämmer bra, Inger. De är väldigt skyddande av själva reviret - vilket är stort. Du kan även se de snabba turer honan gör mot ynglen för att få dom att lägga sig ner, detta för att jag är nära med kameran. Sedan har hanen en bra hög lite längre bak i stensystemet - men ynglen syns inte på filmen...
          Det ser ut som att det är väldigt "lösa boliner" i yngelvårdandet - detta beroende på att området ynglen går på är ganska stort, men det finns massor av fina, subtila "gester", rörelser och signaler föräldrar och yngel emellan.
          Nu var jag där med kameran, och då blir det lite stirrigare. Den här typen av lite "lösare" yngelvård tror jag resulterar (och finns givetvis nedärvt) i de lite äldre ynglens fullständiga hängivenhet mot nästa kull småsyskon - och så vidare!
          Jag blir mer och mer "vill ha dessa prinsessor", men velar som vanligt. Fast det skulle faktiskt vara riktigt skoj, att testa något riktig nytt - ganska så långt ifrån dom invånare jag har/haft är det ju förstås.

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            Fin film, kan inte vänta tills mina små växer till sig Testade att släppa i ett litet gäng multisar, och än så länge verkar det gå bra, även om de kivas lite då och då. Multisarna är tuffa för sin storlek.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av Inger H
              Jag blir mer och mer "vill ha dessa prinsessor", men velar som vanligt. Fast det skulle faktiskt vara riktigt skoj, att testa något riktig nytt - ganska så långt ifrån dom invånare jag har/haft är det ju förstås.
              //Inger
              Jaaa... det blir liasom bara till att testa, Inger... och, självklart hjälps vi åt om du drar igång!

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av Animaniac
                Fin film, kan inte vänta tills mina små växer till sig Testade att släppa i ett litet gäng multisar, och än så länge verkar det gå bra, även om de kivas lite då och då. Multisarna är tuffa för sin storlek.
                Ja, multisarna är ena tuffa rackare - men vänta bara till dina "sessor" drar igång..!

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av Marten88
                  Tack för läges rapporten och den fina filmen.
                  De äldre yngel som beskyddar de yngre är de från samma föräldrapar?
                  Eller kan äldre yngel från andra par acceptera att vårda eller accepteras som vårdare.
                  Jag förmodar att kollonin/kollonierna kan växa fort och att de kan bli ganska många,
                  men det måste vara fint med ett eller flera gäng i olika storlek.

                  // Johan
                  Ja, de yngel som hjälper till att vårda de yngre ynglen är från samma föräldrapar - i generation efter generation. När de största ynglen når en viss storlek och mognad drar de naturligt vidare till någon annan plats för att själv starta ett eget litet kolonisamhälle. Har man väl tilltagna ytor kan man se att äldre yngel leker och de mindre ynglen kan blandas, och kolonierna växer liksom ihop. Ofta är ursprungsparet där och motar bort de nya lekande paren. I akvarium stannar kolonibteendet ofta av i det här läget - det finns liksom bara så mycket plats för nya par att etablera sig.
                  I mitt 960-kar såg jag dock en hel del syskonlekande jämte ursprungsparet - och faktum är att dessa jag har nu är "barn" från det ursprungliga paret i 960-baljan - rena syskonhärvan, med andra ord.
                  Helt andra betingelser blir det givetvis i mindre kar, där kolonien fortare blir mättad.

                  Det här var bara en kort beskrivelse av hur det kan gå till, det finns mycket mer att berätta, men det kräver längre inlägg och större utrymme!

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                    Jaaa... det blir liasom bara till att testa, Inger... och, självklart hjälps vi åt om du drar igång!
                    Det är ju också på det viset, att man dras med (i alla fall jag), när någon drar igång något nytt. "Härmapa" liasom, samtidigt ser man fiskar, som man aldrig har haft "med nya och nyfikna ögon"....

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Tack för en riktigt fin film. Ska bli intressant att se vad som händer allt eftersom de växer upp. Har min inte haft Prinsessor själv så blir lite ju häftigt att få snylta lite via din filmkamera.
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • c90368

                        • September 2006
                        • 5973

                        Kul att det är igång
                        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                        http://www.youtube.com/user/c90368
                        /Maths

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Matar du ynglen med något så här i början?
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av Bluewing
                            Matar du ynglen med något så här i början?
                            Ja, de fick sin första dos handmalen artemia idag - funkar hur fint som helst! Ett moln med organiskt material som de riktigt stod och "klippte" i. När de har ätit upp sig i storlek lite så kommer de snart att käka det de andra äter, varken mer eller mindre!

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Alltid lärorikt att höra hur en kull av en viss art startas upp Du Mats, när du själv hade Diskus. Vad körde du med för temperatur då?
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av Bluewing
                                Alltid lärorikt att höra hur en kull av en viss art startas upp Du Mats, när du själv hade Diskus. Vad körde du med för temperatur då?
                                Jahapp, discus var det! Discusarna har jag alltid kört i lite högre temperatur - runt 28-29°C. Det tycks vara så att de trivs i detta "klimat" - något mjukt, surt vatten med hyfsat hög temp. Jag har ganska sällan haft problem med de vanligaste sjukdomarna i vattenförhållanden som dessa. Visst har det hänt att en och annan skitit vitt någon gång, och att man sett någon som flämtat lite väl mycket - men detta har oftast fixat sig, mestadels av sig självt eller i några enstaka fall att jag fått medicinera.

                                Skillnaden mellan dessa discusjuveler och de tillika juvelliknande Tanganyikacikliderna är att det mycket sällan eller faktiskt aldrig blir några sjukdomsproblem med T-ciklider - här är det snarare det intrikata beteendet som är "problemet" och är det som man får vara varlig med.
                                Till undantagen hör väl de herbivora T-cikliderna, där man får se upp med diverse sjukdomstillstånd som bukvattensot och i speciella fall den beryktade "troffesjukan" - vilken jag har haft på två individer vid ett enda tillfälle - men det fixade sig också (förlopp på detta kan läsas i 960-Tanganyika-tråden).

                                Vi upplever en mängd olika förhållandesätt och tillämpningar på våra fiskar - det som passar den ene akvaristen (och dennes fiskar), passar inte den andres - och vice versa.

                                Angående ovanstående läste jag på Zoopets forum en tråd där frågan om "hur får man Fjärilsciklider att leka" ställdes. Det där är en relevant fråga i sig, men kanske skulle man frågat sig; "hur får man en lek från Fjärilsciklid att bli yngel överhuvudtaget?"
                                I tråden i fråga handlar det, såklart, om hårt odlade Fjärilsciklider - vilka är "standard" idag i affärerna - och dessa kan säket gå i de flesta vattenparametrar man än ställer för dom. Utan att tänka på det undrar man varför Fjärilsciklider får HIH, popeye och andra parasit- och bakterierelaterade sjukdomar?
                                Vi återgår kort till de råd trådskaparen fick i tråden, nämligen dessa; Skippa PH, bara det är konstant - och skapa ett vattentemperatursänkande tillstånd, liknande ett periodiskt regnperiodförhållande - då leker de...
                                Låter bra, va?
                                Svar; Ja, det kan man tycka - om man inte har koll på hur Fjärilsciklider lever i det naturliga!

                                Fjärilsciklider lever i grunda, lagunliknande "pölar" med i stort sett stillastående grunt vatten. Miljön i dessa ställen är belamrad med övervuxna, täta banker där vattnet ofta blir över 30°C och där det också finns få "fiender" till Fjärilscikliderna. Ett sätt att se på detta är hur de håller (för dom som har lyckats med det) sina yngel - nämligen i spridda, löst sammahållna yngelsvärmar. Vattnet i dessa "pölar" är mjukt och surt - ph på runt 5 (ibland lägre) och stigande.
                                Vad som är intressant är att det alltså inte skall till en sänkning av vattentemperaturen i form av hastiga "regnperiodliknande" vattenbyten - utan tvärtom en höjning till kanske runt 30°C för att lek och lyckad yngelhållning skall ske.
                                Sedan kan vi fundera på vad Fjärilsciklidernas vanligaste sjukdomar har för relation till de "vanliga" parametrar vi ger dom? Mjukt, surt vatten med lågt PH och hög temperatur gynnar inte dessa sjukdomar - go figure!

                                Nåväl, vad menar jag nu med detta? Jo, vi här på olika forum, som exempelvis Zoopet, har en tendens att hårt generalisera olika förhållningssätt och inställningar till hur man håller vissa fiskar. Det finns massvis med variabler - vi kan inte med säkerhet säga vad som är helt "rätt eller fel", vi kan bara gå till "källorna", försöka att efterlikna det naturliga förhållanden som våra fiskar har, även och trots att de måhända är uppfödda artificiellt...

                                Därför; Johnny, för att åter igen svara kort på din fråga - jag körde mina discus i 28-29°C.
                                Senast redigerad av Mats Bryzell; 21 September 2013, 01:36.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...