Trodde jag skulle slippa nititen =(

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gaffel
    • December 2007
    • 6200

    #61
    10 ml/100 liter vatten.
    Life's a bitch and then you die..
    "I might be right handed but im always left-winged"
    Skriv på!

    Kommentar

    • tobias.nero
      • January 2008
      • 384

      #62
      Du läser på flaskan där står hur många ml per 100 l du ska ha i, Om jag minns rätt så är det ca 10ml per 100l eller något i den stilen. Sen brukar jag hälla i det i akvariet

      Många brukar dubbla dosen när dom får problem så du behöver inte vara rädd för att överdosera. Men som du skriver så verkar du fått rätt på problemet nu. Men det är alltid bra att ha en flarra hemma.

      (Tänk på att öppnad förpackning ska hållas i kylen)

      MVH /Tobias
      MVH /Tobias

      Kommentar

      • Temeraire
        • January 2008
        • 385

        #63
        Hur mycket kostar en flaska i butiken? så jag vet om jag behöver låna av någon eller ej.
        " Oh, oopo-doo, jag vill ju va som du-u-u. Jag vill se ut som du, gå som du, du-u-u, det vill jag nu-u-u "

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #64
          Jag minns tyvärr inte (brukar använda ett annat märke än Sera), men runt en hundring kanske?
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • tobias.nero
            • January 2008
            • 384

            #65
            Det beror på hur stor flaska du ska ha. Jag gav 170 för min 250ml men jag har sett den för 120 på ett annat ställe. Sen finns det mindre flaskor för runt 80kr.

            Det beror helt enkelt på var du köper den men räkna runt en 100kr om du ska ha den lilla flaskan. Och 200 för den stora så är du på den säkra sidan.

            MVH /Tobias
            MVH /Tobias

            Kommentar

            • Lasse
              • October 2002
              • 1965

              #66
              Hur svårt kan det vara?

              Appropå nitrivec så brukar jag köra startdosen (dvs 20 ml/100 liter) per dag under 3 veckor.

              Du får inte heller dubbla besked - mitt och Janne dansk råd är variationer på samma tema. Slamma upp en näve jord från en skogsbacke i en liter vatten (mängden av både jord och vatten är inte så viktigt men detta brukar vara bra proportioner), skall vara det övre lagret, myllan, som Janne skriver. I denna finns de bakterier du vill åt. Jag har alltid filtrerat direkt och inte låtit det stå eftersom man får tillräckligt med bakterier ändå, det är en smaksak. Du kan inte överdosera så Jannes matsked (15 ml) och mina 40 - 50 ml direktfiltrerad är jämnbördiga. Du använder det filtrerade vattnet och slänger bort jorden.
              1 - Ta en näve jord i en skogsbacke
              2 - släng den i en liten hink
              3 - häll i 1 liter vatten
              4 - skaka och rör om ordentligt - om du vill så låt det stå över natten
              5 - Ta en tratt och lägg i ett kaffefilter
              6 - häll över ditt jordblandade vatten försiktigt
              7 - glöm inte att du skall ha en flaska under tratten som rymmer samma mängd som du häller i.
              8 - häll mellan 15 och 50 ml av det filtrerade vattnet i karet varje dag. Förvara flaskan i kylskåp
              9 - var i akvariet spelar ingen roll bara det blir i vattnet

              Mata väldigt lite under tiden och se din nitrit gå ner.

              MVH Lasse
              Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

              Kommentar

              • Gaffel
                • December 2007
                • 6200

                #67
                Kjell och Christian,

                kan vi inte klistra Lasses eminenta recept på DIY-Nitriväck i en Zoopet DIY avdelning.

                Exempelvis under Artiklar/Övrigt/DIY/Nitriväck med en liten länk i "Start av akvarium", givetvis med Lasses tillåtelse?
                Life's a bitch and then you die..
                "I might be right handed but im always left-winged"
                Skriv på!

                Kommentar

                • tjugoettnollnoll
                  • August 2008
                  • 72

                  #68
                  Varför måste det vara en skogsbacke!?

                  Kommentar

                  • Salta Katten
                    • March 2008
                    • 740

                    #69
                    Det går nog bra med en platt skog också!

                    Kommentar

                    • Bowman
                      • December 2008
                      • 1318

                      #70
                      Ursprungligen postat av Lasse
                      Hur svårt kan det vara?

                      Appropå nitrivec så brukar jag köra startdosen (dvs 20 ml/100 liter) per dag under 3 veckor.

                      Du får inte heller dubbla besked - mitt och Janne dansk råd är variationer på samma tema. Slamma upp en näve jord från en skogsbacke i en liter vatten (mängden av både jord och vatten är inte så viktigt men detta brukar vara bra proportioner), skall vara det övre lagret, myllan, som Janne skriver. I denna finns de bakterier du vill åt. Jag har alltid filtrerat direkt och inte låtit det stå eftersom man får tillräckligt med bakterier ändå, det är en smaksak. Du kan inte överdosera så Jannes matsked (15 ml) och mina 40 - 50 ml direktfiltrerad är jämnbördiga. Du använder det filtrerade vattnet och slänger bort jorden.
                      1 - Ta en näve jord i en skogsbacke
                      2 - släng den i en liten hink
                      3 - häll i 1 liter vatten
                      4 - skaka och rör om ordentligt - om du vill så låt det stå över natten
                      5 - Ta en tratt och lägg i ett kaffefilter
                      6 - häll över ditt jordblandade vatten försiktigt
                      7 - glöm inte att du skall ha en flaska under tratten som rymmer samma mängd som du häller i.
                      8 - häll mellan 15 och 50 ml av det filtrerade vattnet i karet varje dag. Förvara flaskan i kylskåp
                      9 - var i akvariet spelar ingen roll bara det blir i vattnet

                      Mata väldigt lite under tiden och se din nitrit gå ner.

                      MVH Lasse

                      Detta funkar alltså?
                      Synd att backen är superfrusen här nu annars hade jag fanimig gått ut.
                      Senast redigerad av Bowman; 06 January 2009, 15:00.

                      Kommentar

                      • Mick13
                        • May 2008
                        • 1796

                        #71
                        Jop det funkar fint med Lasses nitra väck.jag körde med den fram tills nu tills jorden vart frö frusen för att kunna skrapa loss något. har sluppit svamp angrep och grumligt vatten sedan dess.
                        In vino veritas, in aqua sanitas

                        Kommentar

                        • Bowman
                          • December 2008
                          • 1318

                          #72
                          Ursprungligen postat av Mick13
                          Jop det funkar fint med Lasses nitra väck.jag körde med den fram tills nu tills jorden vart frö frusen för att kunna skrapa loss något. har sluppit svamp angrep och grumligt vatten sedan dess.
                          Coolt, skall köra på det sen!

                          Kommentar

                          • Salta Katten
                            • March 2008
                            • 740

                            #73
                            Hur länge håller sig jordmojset och vanligt filterurkram i kylen?

                            Kommentar

                            • Bowman
                              • December 2008
                              • 1318

                              #74
                              Ursprungligen postat av Salta Katten
                              Hur länge håller sig jordmojset och vanligt filterurkram i kylen?
                              Det står längre upp i tråden har jag för mig. Pratades om att det var bäst att göra ny varje dag, men en vecka eller så i kyl kunde vara ok.

                              Inte säker, men kolla längre upp som sagt.

                              Kommentar

                              • Salta Katten
                                • March 2008
                                • 740

                                #75
                                Ursprungligen postat av Bowman
                                Det står längre upp i tråden har jag för mig. Pratades om att det var bäst att göra ny varje dag, men en vecka eller så i kyl kunde vara ok.

                                Inte säker, men kolla längre upp som sagt.
                                Tack, nu hittade jag det. Kollade lite för snabbt förut.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...