mat tråden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gladys
    • March 2005
    • 1962

    #31
    Ursprungligen postat av svea
    Har mattråden kommit igång igen nu på höstkanten, vad bra!

    Grillad aubergine med tomat och feta

    200 g fetaost
    2 msk olivolja /+ till pensling/
    1 pressad vitlöksklyfta
    salt o ppr
    3 stora tomater
    2 medelstora auberginer
    basilikablad
    1. Smula sönder osten o blanda den med olja, vitlök, salt och peppar. Skär varje tomat i 4 skivor.
    2. Skär varje aubergine i 6 skivor och pensla dem med lite olja. Grilla skivorna på båda sidor tills de mjuknat och fått färg.
    3. Lägg lite av fetablandningen på 6 aubergineskivor. Lägg på några basilikablad och en tomatskiva. Salta och peppra. Lägg på lite mer ost och basilika och täck med nästa tomatskiva. Toppa med de sista aubergineskivorna o pressa samman lite.
    4. Servera med ruccola o rostat vitlöksbröd.
    Det låter ruskigt gott! Ska prova det i veckan.
    Quidquid latine dictum sit, altum viditur

    Kommentar

    • svea
      • February 2005
      • 2476

      #32
      Grattis Gladys, du har FATTAT! Det var ruskigt gott - och tjusigt.
      Svea

      Mina bilder
      Min zoon

      Kommentar

      • Schull
        • August 2004
        • 2889

        #33
        Mums

        Knaprig anka med plommonsås
        Ingredienser
        Beräknat för 7 portioner
        1 st anka, c:a 1,5 kg
        2 msk sichuanpeppar och salt, (se recept nedan)
        1/2 dl vetemjöl
        frityrolja
        Plommonsås
        2 1/2 dl vatten
        2 1/2 dl strösocker
        250 g mogna plommon
        1 1/2 dl thailändsk fisksås, (Nam pla, på flaska)
        6 st stjärnaniskapslar, hela
        1 dl lime, pressad
        2 st kanelstänger
        Sichuanpeppar och salt:
        3 msk sichuanpepparkorn
        3 msk havssalt





        Gör så här:
        Sichuanpeppar och salt
        Rosta pepparkornen och saltet i torr stekpanna. Ta den av värmen när pepparkornen knäpper och börjar dofta. Låt svalna, mal allt sen i mortel eller i elkaffekvarn.

        Ankan
        Skölj ankan i kallt vatten. Ta bort synligt fett. Torka den och gnid in den med sichuanpeppar och salt. Lägg den i plastpåse i kylen över natten.

        Lägg ankan i en ångkorg eller durkslag över kokande vatten, täck med lock eller folie och ångkoka i ca 1 1/2 tim. tills den är klar och ingen rosa vätska sipprar ut vid stickprov. Ta försiktigt upp ankan ur korgen och låt den rinna av på fat. Låt den kallna något, lägg den sedan i kylen.
        Hela detta inlägg uppnår verkshöjd och är SKYDDAT av copyrightslagen!

        Kommentar

        • RÖDLÖGA
          • February 2002
          • 3931

          #34
          Cowboy gryta.
          1 stor röd paprika
          1 stor gul paprika
          1 stor grön paprika
          1 stor gul lök
          1-2 klyftor vitlök
          3 st korvar (väljer man efter tycke och smak, jag brukar ta lite olika men jag
          tror att vi hade chorizo)
          1 burk vita bönor
          1 burk krossade tomater (förslag chilli kryddade)
          salt
          Mexikansk krydda eller rödpeppar och paprika pulver (detta enligt receptet)
          jag andvänder Chilli Grillkrydda.

          Gör så här:
          Skär paprikan och löken i ca 1-1,5 cm stora bitar. Skär korven i bitar. Fräs
          grönsakerna och korven och tillsätt de pressade vitlöksklyftorna. Blanda i
          vitabönorna och de krossade tomaterna. Krydda! Låt grytan småputtra i några
          minuter.

          Gott att servera till är vittbröd och en sallad.
          FISHLOVERS
          Behandla andra så som du själv vill bli behandlad!!!!!
          En glad "svenssonakvarist"

          Kommentar

          • gladhertha
            • February 2005
            • 1755

            #35
            Måste tipa om en god lunch-soppa jag gjorde idag. Smal och jättesnabb!

            Ingredienser:
            5dl *ett paket* Kelda Thaisoppa
            1/4 grillad kyckling *man kan ta en klubba också.*
            en fjärdedel till en halv purjolök.

            Ta bort skinnet och benen/benet från kycklingen, skär i bitar. Skär purjolöken till smått. Värm Keldas Thaisoppa på spisen och lägg i purjolöken och kycklingen efter någon minut. Vänta tills soppan är lagom varm.

            Mums!
            Mvh Hanna
            Min Zoon

            Kommentar

            • gladys
              • March 2005
              • 1962

              #36
              *Lill-bumpen*

              God och lite syrlig fruktsallad. Perfekt till glass.

              Päron
              Äpple
              Färsk ananas

              Skala och tärna. Serveras gärna till en god vaniljglass.
              + ev. lite färskpressad citronjuice över.
              Senast redigerad av gladys; 08 November 2005, 18:29.
              Quidquid latine dictum sit, altum viditur

              Kommentar

              • Gummiankan
                • October 2005
                • 407

                #37
                Någon som kan något som är både vegetariskt och gott....?

                Kommentar

                • jaffehuff
                  • October 2005
                  • 541

                  #38
                  Enkelt

                  Hallolo matnördar (bra o vara d ju, alla måste ju ändå äta!)!

                  Alla snackar om snabbt, enkelt o gott. Den här rätten har väl inte så kort tillagningstid, men den går väldigt fort att fixa. Enkelt o gott? Joo, absolut!

                  Sätt på ugnen, 200 grader. Ta några potatisar (beror som vanligt på storlek o hur hungrig/a du/ni är) o skrubba väl. Eller gnugga dem lite med vatten, poängen är ju bara att få bort det mesta av jorden... Lägg potatisarna på ett ungsfast fat, "nagga" dem (tandpetare eller gaffel fungerar bra) o hiva in dem i ugnen.

                  Under tiden de står där (ca en timma, beroende på storlek o potatissort) kan du exempelvis läsa fler "riktiga" recept här, eller ....ja, du vet: hitta på nåt! Är du ambitiös fixar du naturligtvis något att ha till de bakade potatisarna (salt o kaviar funkar utmärkt annars. Testa gärna kaviaren som är blandad m färskost, mums!) Röror fungerar bra t potatisen, exempelvis: räk/skagenröra, avokadoröra (avokado, creme fraich/gräddfil, paprika, en dutt senap o hackad dragon eller annan ört), chiliröra (chili, inte för het; tomatsås, paprika) ...du kan egentligen ta vad som helst ur kylen o göra en röra av. Bara hacka ner det o blanda m gräddfil!

                  Lycka till med middagsplanerna (brukar ju vara de som ställer till besvär...)!

                  Kommentar

                  • gladys
                    • March 2005
                    • 1962

                    #39
                    Ursprungligen postat av Gummiankan
                    Någon som kan något som är både vegetariskt och gott....?
                    Mm.. om det går bra med ägg.

                    Har inte receptet framför mig, men man gör ungefär så här:
                    Gör en tjock-pannkaka. Grädda den ganska ordentligt, den får inte vara degig.

                    Lägg skivade tomater, lök (och/eller ngt annat som är gott..) + dragon.
                    Avsluta med ett lager riven ost. Gärna en ost med ganska mkt smak.

                    Grädda pannkakan igen tills du tycker att den är färdig. (Och lite till.)

                    En mkt anpassningsbar rätt.
                    (Det finns flera sätt att göra tjock-pannkaka utan ägg, men jag har inte hittat ngt recept som jag tycker är bra.)
                    Quidquid latine dictum sit, altum viditur

                    Kommentar

                    • jaffehuff
                      • October 2005
                      • 541

                      #40
                      Ursprungligen postat av Gummiankan
                      Någon som kan något som är både vegetariskt och gott....?
                      Finns massvis m bra veggrecept! Har du testat quorn? Gjorde biffar på det idag, bara man kryddar ordentligt så blir det jättegott! Förresten, någon som har ett bra recept på "vanliga" veggbiffar, m bara grönsaker?
                      Brukar också bli mkt linser o bönor: röror, grytor o ibland bara rakt av.... Favorit här annars är soppa. Fungerar ju m typ vad som helst! Klassiker är ju:

                      Potatis/löksoppa
                      Fräs en hackad lök i matfett. Tillsätt tärnad potatis o skivad purjolök o grönsaksbuljong. Slå på lite vatten, så att det knappt täcker övriga ingridienser. Salta o peppra. Låt puttra ca 10 minuter eller tills potatisen är mjuk. Eventuellt kan man sedan mixa alltsammans, själv föredrar jag bitar gentemot slät sörja. Späd med ytterliggare vatten o ev lite grädde o/eller mjölk. Servera med en god ostmacka!

                      Kommentar

                      • RÖDLÖGA
                        • February 2002
                        • 3931

                        #41
                        West side story kanapé’

                        6 stora runda brödskivor

                        Ca 1 dl majonnäs

                        Räkor efter smak (ca 1dl)

                        1 burk hummer

                        Små dillknippor

                        Citronskivor eller klyftor



                        Gör så här: Stek dom runda ljust jyllenbruna i smör. Låt brödet svalna. Hacka dom rensade räkorna (spar några räkor till garneringen) och hummern rör ihop det med majonäse. Bred ut röran på brödskivorna och garnera med citronen, dillen och räkorna.

                        FISHLOVERS
                        Behandla andra så som du själv vill bli behandlad!!!!!
                        En glad "svenssonakvarist"

                        Kommentar

                        • Gummiankan
                          • October 2005
                          • 407

                          #42
                          Ursprungligen postat av jaffehuff
                          Ursprungligen postat av Gummiankan
                          Någon som kan något som är både vegetariskt och gott....?
                          Finns massvis m bra veggrecept! Har du testat quorn? Gjorde biffar på det idag, bara man kryddar ordentligt så blir det jättegott! Förresten, någon som har ett bra recept på "vanliga" veggbiffar, m bara grönsaker?
                          Brukar också bli mkt linser o bönor: röror, grytor o ibland bara rakt av.... Favorit här annars är soppa. Fungerar ju m typ vad som helst! Klassiker är ju:

                          Potatis/löksoppa
                          Fräs en hackad lök i matfett. Tillsätt tärnad potatis o skivad purjolök o grönsaksbuljong. Slå på lite vatten, så att det knappt täcker övriga ingridienser. Salta o peppra. Låt puttra ca 10 minuter eller tills potatisen är mjuk. Eventuellt kan man sedan mixa alltsammans, själv föredrar jag bitar gentemot slät sörja. Späd med ytterliggare vatten o ev lite grädde o/eller mjölk. Servera med en god ostmacka!

                          Jo jag har varit vegetarian i snart 7 år så jag har provat quorn och jag har hunnit bli trött på det också. Det finns säkert en massa bra recept, men hittills har min erfarenhet varit att bara för man inte äter kött tror folk att man äter allt annat som växer, typ zukini(malmat), aubergine, fänkål och ruccola. Man blir trött på ickevegetarianer som sitter och leker ihop mat som vegetarianer borde äta, personligen går jag hellre ut på gräsmattan och betar än att äta auberine... Soppa är underbart, alla typer av grönsakssoppa med grovt gott bröd och västerbotten ost. Även bönor är jättegott, men ofta orkar jag inte laga något separat till mig och ger jag min sambo bönor.......... Har du provat HP´s taco beans? Lägg i extra tabasco och det är helt oemotståndligt.

                          Även den tjocka pannkakan lät god, pannkakor är och förblir jättegott. Jag fick intrycket av att den skulle vikas och bakas i ugnen som typ crêpes, stämmer det?

                          Kommentar

                          • anna7607
                            • November 2005
                            • 1440

                            #43
                            Kladdkaka!

                            2 dl vetemjöl
                            3 dl socker
                            1 msk vaniljsocker
                            2 msk kakao
                            2 ägg 1oo gr margarin ( smält)

                            Ungsvärme 175 grader

                            Vispa ihop ägg, socker poröst, tillsätt kakao och vaniljsocker, tillsätt smält smör och mjöl vispa ihop ordentlig, häll i en smörad form, gärna teflon.

                            Ställ den i nedre delen av ugnen, 10-20 minuter beroende på ugn, du kan ta ut formen och vicka den försiktig för att se om den stelnat, så fort smeten är still är den klar. Låt den svalna och servera med en klick grädde på.
                            lev livet medans de är värt att levas

                            Kommentar

                            • Raven
                              • February 2005
                              • 15385

                              #44
                              Ursprungligen postat av Gummiankan
                              Man blir trött på ickevegetarianer som sitter och leker ihop mat som vegetarianer borde äta, personligen går jag hellre ut på gräsmattan och betar än att äta auberine...
                              hahaha
                              då kanske grytan i mitt första inlägg skulle va nåt men utan bacon då.
                              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                              Faktatråd Om AkvarieVatten
                              Växtakvaristernas Paradis

                              Kommentar

                              • gladys
                                • March 2005
                                • 1962

                                #45
                                Ursprungligen postat av Gummiankan
                                Även den tjocka pannkakan lät god, pannkakor är och förblir jättegott. Jag fick intrycket av att den skulle vikas och bakas i ugnen som typ crêpes, stämmer det?
                                Nej, jag menar en ugnspannkaka.
                                I slutänden ska det bli ungefär som en pizza, fast med pannkaks botten..
                                Sorry, uttryckte mej dåligt..

                                Fast det kan man kanske prova.. vem vet det blir kanske jättegott.

                                Gummiankan: äter du fisk??
                                Senast redigerad av gladys; 17 November 2005, 15:48.
                                Quidquid latine dictum sit, altum viditur

                                Kommentar

                                Arbetssätt...