Säljes: Amerikans posthornsnäcka.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • E_W
    • November 2022
    • 54

    Säljes: Amerikans posthornsnäcka.

    Art: Amerikansk posthornsnäcka.
    Färgvariant: Gulrosa.
    Storlek: ca 30mm för en fullvuxen snäcka.
    (ungarna jag säljer är litet mindre, men detta är den ungefärliga storlek snäckan maximalt får när den är vuxen).

    Hej!
    Mina snäckor har uppenbarligen trivts och de har nu förökat sig ordentligt så jag tänkte att en del av dem nu söker nya hem!
    Denna art är tacksam att hålla och den fungerar mig veterligen ihop med andra arter av snäckor och med alla arter av fiskar som inte äter snäckor.
    Jag har haft Valisneria i samma akvarium och det har fungerat.

    De är herbivorer och tycker om att skrapa alger från ruytan, men jag brukar även ge dem fodertabletter till herbivora bottenlevande fiskar, dvs foder som sjunker och som de kan raspa på länge. Har man bara några stycken kan de säkert enbart leva av alger, men blir de väldigt många behöver man mata dem, men de äter allt från fiskfoder till frukt och grönt, bara man är noga med att ta bort gammal mat så att den inte ligger och ruttnar innan de hunnit äta upp det.

    Priset går att diskutera, vad sägs om 30:- för en påse med 15 snäckor, så har ni en utmärkt startkull?
    (Snäckorna är tvåkönade så de kommer att kunna föröka sig, de fäster äggen i form av små klasar på vattenväxter, glas eller andra objekt, de förökar sig ganska långsamt så man får ingen okontrollerad explosion av denna art, men ger man dem bra villkor och mycket mat får man helt enkelt fler snäckor då moder natur inrättat det så för de flesta djur, så också för snäckor.)

    Går att hämta utanför Hudiksvall, jag vet inte om det går att skicka levande snäckor med post, men dessa andas luft så de går att transportera i en fuktig låda (se till bara att de kan andas så att man inte har för mycket vatten eller för tätt) eller för kortare sträckor en vanlig vattenpåse såsom med fiskar.




Arbetssätt...