Hästzebra

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Piscator
    • August 2006
    • 735

    #16
    <-- Min mamma var en malawiciklid..
    Hälsningar, Tomas!
    "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

    Kommentar

    • Tors hammare
      • April 2007
      • 572

      #17
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Skämtar du - tror du att Carl von Linné på 1700-talet traskade runt och gjorde DNA-analyser när han artbestämde.
      Någon gång i framtiden så kommer säkert DNA-analyser att användas vid artbeskrivningar för t.ex. fiskar - men än så länge är vi långt inte där utan vi får nöja oss med att i huvudsak förlita oss på morfologiska särdrag vid artbestämning.
      Fast jag trodde att man idag använde DNA tekniken, för att tex undersöka artgrupper där man är osäker på släktskapsförhållanden och arttillhörigheter ?
      Mvh Peter

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #18
        Ursprungligen postat av Tors hammare
        Fast jag trodde att man idag använde DNA tekniken, för att tex undersöka artgrupper där man är osäker på släktskapsförhållanden och arttillhörigheter ?
        Man har börjat titta på det och en del resultat har lagts fram (bl.a. på tanganyikaciklider) men de har än så länge inte varit så himla logiska direkt.
        Men som sagt någon gång i framtiden så kommer säkert DNA att får stor betydelse.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Öronräv
          • March 2007
          • 754

          #19
          Ursprungligen postat av Malinitzi
          ...tror mej ha läst någonstans (eller hört) att de två arterna inte kan fortplanta sig tillsammans??? Är inte hundra, men mycket tveksam.......och varför har vi inte sett just den kombinationen tidigare?
          Vi har sett den kombinationen förr, bildgoogla på "zorse" eller "zedonk" vettja.
          There is a windmill in my beard; Your argument is invalid.

          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1277734

          http://oeronraev.bilddagboken.se/

          Kommentar

          • Öronräv
            • March 2007
            • 754

            #20
            testa även Liger och Tigon
            There is a windmill in my beard; Your argument is invalid.

            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1277734

            http://oeronraev.bilddagboken.se/

            Kommentar

            • ize
              • May 2004
              • 612

              #21
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Skämtar du - tror du att Carl von Linné på 1700-talet traskade runt och gjorde DNA-analyser när han artbestämde.
              Nej, givetvis tror jag inte att Linné gjorde DNA-analyser. Min fundering var just som Tors hammare påpekade, ur dagens perspektiv. Eftersom artbestämningarna är gjorda ur morfologiskt perspektiv så _vet_ vi inte om malawiarterna faktiskt är separata arter eller bara är lokala variationer av samma art. Jag skulle inte bli förvånad om det senare skulle visa sig stämma om/när man väl gör DNA-analyser på dem..

              Jag menar, det var inte helt längesen varken "hottentotterna" eller aboriginierna ens räknades som tillhörande homo sapiens (riktigt skrämmande tanke!).. vilket man liksom inte behöver DNA-analyser för att räkna ut..
              Senast redigerad av ize; 29 June 2007, 07:42.
              Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

              Amor vincit omnia

              Kommentar

              • qenzo
                • February 2005
                • 1747

                #22
                Ja Kjell, de är snygga... men knappt hanterbara emellanåt...Tyvärr.
                Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

                Kommentar

                • Tors hammare
                  • April 2007
                  • 572

                  #23
                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Man har börjat titta på det och en del resultat har lagts fram (bl.a. på tanganyikaciklider) men de har än så länge inte varit så himla logiska direkt.
                  Men som sagt någon gång i framtiden så kommer säkert DNA att får stor betydelse.
                  Ok, finns dessa undersökningar publicerade tex på nätet eller går de att få tag på någon annanstans ?

                  Vore intressant att läsa.
                  Mvh Peter

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #24
                    Ursprungligen postat av Tors hammare
                    Ok, finns dessa undersökningar publicerade tex på nätet eller går de att få tag på någon annanstans ?

                    Vore intressant att läsa.
                    Den som presenterade det var en som heter Christian Sturmbauer (+ en till som jag inte kommer ihåg namnet på) och för ca 10 år sedan var detta mycket omdebatterat (bl.a. i en av Ciklidårsböckerna).
                    Hans resultat var då helt uppåt väggarna eftersom de då visade att de troffar som morfologiskt mest skiljde sig från varandra var mest släkt och tvärtom. Tydligen har dock Sturmbauer bara för något år sedan gjort en ny undersökning som var betydligt mer logisk - men mycket återstår innan detta kan användas i praktiskt bruk.
                    Jag googlade lite på Sturmbauer och hittade bl.a. detta http://lib.bioinfo.pl/auth:Sturmbauer,C men du hitar säkert mer om du letar.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Tors hammare
                      • April 2007
                      • 572

                      #25
                      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      Den som presenterade det var en som heter Christian Sturmbauer (+ en till som jag inte kommer ihåg namnet på) och för ca 10 år sedan var detta mycket omdebatterat (bl.a. i en av Ciklidårsböckerna).
                      Hans resultat var då helt uppåt väggarna eftersom de då visade att de troffar som morfologiskt mest skiljde sig från varandra var mest släkt och tvärtom. Tydligen har dock Sturmbauer bara för något år sedan gjort en ny undersökning som var betydligt mer logisk - men mycket återstår innan detta kan användas i praktiskt bruk.
                      Jag googlade lite på Sturmbauer och hittade bl.a. detta http://lib.bioinfo.pl/auth:Sturmbauer,C men du hitar säkert mer om du letar.
                      Ok, tack för svaret.

                      tror jag har just den ciklidårsboken (det var länge sen jag läste dom) du nämner, skall kolla när jag kommer hem från jobbet.
                      Mvh Peter

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #26
                        Den var för övrigt helvit på andra sidan http://www.aftonbladet.se/atv2/popup...eter/0706/3876
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • 3 guppy
                          • February 2007
                          • 2068

                          #27
                          fin!

                          Kommentar

                          • Zirconia
                            • May 2007
                            • 701

                            #28
                            Jag har läst rätt mycket om sk Zorses (zebra-hästkorsning) Zony (zebra-ponnykorsning) och Zonkey (Zebra-åsna).. Dom finns.. men ja, jag är inte så insatt i det nu, men var mycket förut då jag var aktiv inom hästvärlden
                            / Vickan. 180L, 95L, och 22L räkor på gång åter igen.

                            Kommentar

                            • Zirconia
                              • May 2007
                              • 701

                              #29
                              Dock var mest dom "Zorses" jag såg bruna i olika nyanser med svarta/bruna ränder.., inte sådär.. Men coolt
                              / Vickan. 180L, 95L, och 22L räkor på gång åter igen.

                              Kommentar

                              • Tors hammare
                                • April 2007
                                • 572

                                #30
                                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                                Den som presenterade det var en som heter Christian Sturmbauer (+ en till som jag inte kommer ihåg namnet på) och för ca 10 år sedan var detta mycket omdebatterat (bl.a. i en av Ciklidårsböckerna).
                                Är det Artbildning, DNA och Tropheus av Ad Konings (Ciklidårsboken volym 3) du menar ?
                                Mvh Peter

                                Kommentar

                                Arbetssätt...