Andra trevliga husdjur än fiskar katter och hundar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • maricici
    • March 2006
    • 303

    #31
    Tamråttor är trevliga djur för den som har tid och möjlighet att få dom handtama. Eller en ensam undulathane som man tar så fort den är färdig att lämna boet som unge, den bästa förutsättningen om man vill ha en talande undulat. Två djur som jag ägt i ett tidigare liv, men inte går ihop med katt i mitt nuvarande då förutsättningen är att dom måste få springa/flyga fritt.
    Senast redigerad av maricici; 11 April 2006, 10:40.
    I
    MY

    Kommentar

    • Shanks
      • September 2005
      • 186

      #32
      Måste påstå att gröna leguaner är underbara!
      De klöser inte alls stora sår och de vill kela! De använder inte klorna för att klösa utan för att klättra, de kan inte dra in klorna som katter. Däremot får man se upp för de hemska små tänderna och den piskande svansen. Jag har endast blivit biten 2 gånger på 7 år och piskad? Det var väl när hon va liten och nykommen och osäker.
      De älskar att bli kliade och när man bär runt dem så att de får ha bra utsikt och uppsikt. Ofta får man agera träd och stå vid fönster.
      Hon blir svartsjuk på akvarierna så fort jag gör vattenbyte, då gör hon allt för att få uppmärksamhet.
      Hon är sju år nu och de kan bli mer än 15 år, så det är inget kortlivat djur så länge man sköter dem rätt. Men man bör tänka sig för innan man skaffar en. De tar stor plats åsså.
      Det är som att ha en grön hund.
      Du skall icke stjäla!
      Men du får ta där det finns och lägga där det fattas.
      56 L Fisksoppa

      Kommentar

      • Inka
        • July 2005
        • 1233

        #33
        Ursprungligen postat av maricici
        Tamråttor är trevliga djur för den som har tid och möjlighet att få dom handtama. Eller en ensam undulathane som man tar så fort den är färdig att lämna boet som unge, den bästa förutsättningen om man vill ha en talande undulat. Två djur som jag ägt i ett tidigare liv, men inte går ihop med katt i mitt nuvarande då förutsättningen är att dom måste få springa/flyga fritt.
        Fast man ska aldrig ha flockdjur som undulater ensamma... Alltid minst två och helst fler. Precis som med tamråttor.
        Själv vill jag ha fåglar igen när jag har ett så stort hus att de kan få ett eget rum! Väldigt trevliga djur! Har haft undulater, dvärgpapegojor, nymfparakiter och rosellor. Nackdelen med fåglar är väl att de skräpar ner rätt rejält. Visst är det ganska lätt att hålla efter men är man det minsta lat när det gäller det så sprids det lätt i rummet. Sen låter de en hel del och alla gillar inte det heller. Själv tycker jag att det bara är mysig med lite undulatkutter och älskar att se dem sitta och putsa varandra. Fåglar och kaniner fungerar bra ihop, de brukar ju inte direkt ha någon kontakt att tala om med varandra.
        Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

        www.kvitter.n.nu

        Kommentar

        • Inka
          • July 2005
          • 1233

          #34
          Ursprungligen postat av Shanks
          Måste påstå att gröna leguaner är underbara!
          De klöser inte alls stora sår och de vill kela! De använder inte klorna för att klösa utan för att klättra, de kan inte dra in klorna som katter. Däremot får man se upp för de hemska små tänderna och den piskande svansen. Jag har endast blivit biten 2 gånger på 7 år och piskad? Det var väl när hon va liten och nykommen och osäker.
          De älskar att bli kliade och när man bär runt dem så att de får ha bra utsikt och uppsikt. Ofta får man agera träd och stå vid fönster.
          Hon blir svartsjuk på akvarierna så fort jag gör vattenbyte, då gör hon allt för att få uppmärksamhet.
          Hon är sju år nu och de kan bli mer än 15 år, så det är inget kortlivat djur så länge man sköter dem rätt. Men man bör tänka sig för innan man skaffar en. De tar stor plats åsså.
          Det är som att ha en grön hund.
          Har varit inne på leguan tidigare själv. Som att ha hund? Coolt! Undrar vad de kommer säga på brukshundklubben om jag någon gång skaffar en "grön vovve"??? Grön fjällhårig bulldog?
          Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

          www.kvitter.n.nu

          Kommentar

          • Tastyfish
            • February 2005
            • 1761

            #35
            agamer?
            Min Zoon 250l Terrarium 250l Akvarium
            Phelsuma Madagascariensis Kochi 1.1
            Måste skaffa mig fler djur!

            Kommentar

            • lenis3
              • June 2004
              • 2254

              #36
              Ursprungligen postat av Shanks
              De älskar att bli kliade och när man bär runt dem så att de får ha bra utsikt och uppsikt. Ofta får man agera träd och stå vid fönster.
              Hon blir svartsjuk på akvarierna så fort jag gör vattenbyte, då gör hon allt för att få uppmärksamhet.
              haha det var nåt som jag inte visste! vad söt hon måste vara lite jobbigt att "agera träd" bara haha
              Min zoon
              Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

              Kommentar

              • Inka
                • July 2005
                • 1233

                #37
                Ursprungligen postat av lenis3
                haha det var nåt som jag inte visste! vad söt hon måste vara lite jobbigt att "agera träd" bara haha
                Ja, jisses, man kan ju få yrsel om man bara står där för länge!
                Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

                www.kvitter.n.nu

                Kommentar

                • Thomas&Anna
                  • January 2006
                  • 1030

                  #38
                  Jag tycker chinchilla. Sociala djur som för oväsen på natten. Jag har en till salu, en hane grå. Om någon är intresserad.
                  Thomas & Anna

                  www.annaothomas.com

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    #39
                    Majsormar skulle jag rekommendera. Vackra färger, lugna och lättskötta, och behöver inte mat så ofta. Jag köpte mina två för nå´n månad se´n. Annars är gerbiler söta och trevliga små djur.
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • Tant Nancy
                      • April 2002
                      • 5407

                      #40
                      Om man vill lägga minst lika mycket engagemang som på en hund och har full reparationsfond på lägenheten, så är en minigris att rekommendera! Gloria fyller snart ett år, väger 15 kg, regerar halva soffan och äter korkmattor.... men vi fullkomligt ÄLSKAR henne!!! Har haft både hund och katt innan, men jag måste säga att något mera tillgivet än en gris får man leta efter!!!
                      MvH
                      Tant Nancy
                      www.gladafisken.aqualogen.se
                      Mitt fotogalleri
                      Dagbok
                      Min zoon

                      Kommentar

                      • Shanks
                        • September 2005
                        • 186

                        #41
                        Jag skrev aldrig nått svar i denna tråd.
                        Jo, legunen är mycket söt. Och man blir stel av att agera träd.
                        Skulle ju länka till bilder men har helt glömt bort det.
                        På min zoon kan ni titta på henne http://www.zoonen.com/perzoonen/gall...705&gid=517717

                        Kände en som hade en mini-gris och jag håller med; de är väldigt mysiga!
                        Du skall icke stjäla!
                        Men du får ta där det finns och lägga där det fattas.
                        56 L Fisksoppa

                        Kommentar

                        • Cold
                          • March 2006
                          • 1127

                          #42
                          Leguan är mysig..Jag ha hafft en 7årig leguan,men nu ha jag en lite grön leguan"iguana iguana" som e ca7månader
                          540 L Modell större - 100 L Guppy uppfödning + Fjäril - 30L Släkt för tillfälle - 10L Räkor

                          Kommentar

                          • Azur
                            • March 2003
                            • 12946

                            #43
                            Det roligaste husdjur jag nånsin haft var ett par friflygande kråkor. Det är olagligt att ha svenska djur som husdjur numer, men det är en lag jag tänker bryta direkt när jag skaffar villa på landet. Man kan nog närmast jämföra dem med ett par mycket busiga & keliga hundar.

                            Flickvännen vill ha minigris. Jag vet inte varför, hon har ju redan ett stort svin...

                            Drömhusdjuren för mig är annars Genett, Fläck-kuskus, fjällräv, eller Wombat.
                            Eller, mer realistiskt, en Serval-korsning.
                            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                            Kommentar

                            • Fellan
                              • June 2006
                              • 551

                              #44
                              Råttor verkar vara kul djur! Om jag skulle skaffa ngt smådjur skulle det nog bli råttor.
                              Kolla in degun!!

                              Andra roliga små djur:

                              - chinchillor
                              - illrar
                              - sugargliders (ursöta små miniekorrar, vet dock ej hur tama de är)
                              - afrikansk jättesnäcka (alla kommer fly från dig om du går runt med en sån *mohahaha*) väldigt udda och intressanta djur
                              - degu (en blandning mellan alla smådjur ungefär, låter helt perfekt för dig )
                              Senast redigerad av Fellan; 11 October 2006, 08:21.
                              Always look on the bright side of life!
                              Min zoon:http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=801822

                              Kommentar

                              • Kyssguramin
                                • October 2006
                                • 227

                                #45
                                någon som har afrikansk jättesnäcka ?
                                jag funderar på att köpa en och om någon vill bli av med sin sin så hör av dig

                                Kommentar

                                Arbetssätt...