reptiler till 69l

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • vinkelina
    • September 2006
    • 46

    reptiler till 69l

    har ett 69 liters akvarium 60*30*35 cm som står omt just nu, hade tänkt sätta i några fiskar, men så var jag till djuraffären och såg en majsorm och började fundera om.

    går det att ha en orm i detta akvarium, eller någon annan reptil

    hur förvandlrar jag akvariet till ett teraium?
  • Jennan
    • December 2005
    • 28

    #2
    Ursprungligen postat av vinkelina
    har ett 69 liters akvarium 60*30*35 cm som står omt just nu, hade tänkt sätta i några fiskar, men så var jag till djuraffären och såg en majsorm och började fundera om.

    går det att ha en orm i detta akvarium, eller någon annan reptil

    hur förvandlrar jag akvariet till ett teraium?
    Man ska ha ett terrarium till reptiler, de kan känna sig hotade om man tar upp dem uppifrån, då kan de tro att vi är som stora "monster". Bli rädda alltså. Det är dessutom för litet, eventuellt en elr två ermemitkräftor. Men inget annat!

    Kommentar

    • smurfmats
      • February 2003
      • 3538

      #3
      nån salamander eller groda kanske?
      tråden om fjärilars lek!

      Kommentar

      • Cold
        • March 2006
        • 1127

        #4
        gå de inte ev att ha nån spindel,eller e de för litet?
        540 L Modell större - 100 L Guppy uppfödning + Fjäril - 30L Släkt för tillfälle - 10L Räkor

        Kommentar

        • neon_kimpan
          • August 2005
          • 1733

          #5
          du ska absolut INTE ha någon orm där i. dom måste kunna sträcka ut sig helt i terrariet, och en majsorm brukar bli runt 120cm, men kan även bli ännu längre. då skulle det nog vara bättre med en spindel eller nått

          //kim
          MSN: Kim_s@pc.nu Adda gärna.

          Kommentar

          • FredrikH
            • February 2007
            • 724

            #6
            Du kan ha en ung majsorm i det, för att sedan köpa större allt eftersom den växer. Som kimpan sade så måste den kunna sträcka ut sig helt hela tiden.

            Annars funkar en leopardgecko eller andra mindre marklevande geckoarter bra i det, dock är ett terrarium med öppning på sidan bättre som sagt.
            200l SA
            Pågång: Biotopakvarium Östasien!

            - Vem är den där lol alla snackar om?

            Kommentar

            • Erik Åhlander
              • January 2006
              • 1881

              #7
              Skälet till att man inte skall använda ett akvarium som terrarium är att det är mycket svårare att få god luftcirkulation. Koldioxidförgiftning för djur på botten är en reell risk som uppstå även efter en lång tid när man tycker att det hela fungerar bra. En fläkt kan iofs vara en lösning.

              Kommentar

              • neon_kimpan
                • August 2005
                • 1733

                #8
                men är det inte risk att det blir drag om man har en fläkt som blåser ?
                många reptiler är ju välldigt känsliga för det.. men vill man ha nått terrariedjur så kan man ju bygga eget terrarie. då får man ju ventilation och allt som man vill ha det.. jag bygger ett just nu
                MSN: Kim_s@pc.nu Adda gärna.

                Kommentar

                • Tors hammare
                  • April 2007
                  • 572

                  #9
                  En annan orsak att inte använda akvarium är att ormen kan trycka upp täckglaset och rymma, kan ju i och försig lösas med att lägga något tungt som håller ner glasskivorna. Men hur snyggt blir det ?

                  ytterligare en orsak att använda terrarium är att du kan sätta skjutglaslås på det och du slipper syskon eller egna barn eller liknande (eller fulla kompisar ) som öppnar till ormen.
                  Mvh Peter

                  Kommentar

                  Arbetssätt...