Ir eller keramik?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cold
    • March 2006
    • 1127

    Ir eller keramik?

    Hej.

    Jag funderar på att skaffa en leopard gecko men vet inte vilken sorts väme jag ska köpa?

    Jag ha ringt till en zoobutik som säljer geckos å allt möjligt,dom tycker att jag skulle sattsa på en keramik lampa,för ir lampan kunde visst bli för varma..
    Eller är det bäst med en UV lampa.,hittade den här texten om UV:

    "Leopardgeckos är känsliga för starkt ljus och kan ibland äta dåligt om de utsätts för detta. Eftersom leopardgeckos är nattaktiva djur så anses det ej vara livsnödvändigt att ha UV-ljus i terrariet. Det är dock sannolikt så att UV-ljus ändå kan vara fördelaktigt, eftersom även nattaktiva djur ibland går ut i det sista skymningsljuset och ”solar”, varvid det allmänna välbefinnandet ökar, samt D-vitamin bildas i huden."

    så vilken lampa är bäst egentligen?UV-IR-Keramik?

    Jag vore tacksamm för svar
    540 L Modell större - 100 L Guppy uppfödning + Fjäril - 30L Släkt för tillfälle - 10L Räkor
  • Tastyfish
    • February 2005
    • 1761

    #2
    det finns ju många leo hållare som har låg belysning, behöver ju inte köra full on med belysningen.. det är sant att dom inte behöver uv men många kör med det endå just pga att det gynnar djuren, ett varmt ställe tillexempel en sten eller så kan ju också vara fördelaktigt!

    ja skulle föredragit uv - ljus faktiskt, leosar är endå rätt dagaktiva för att egentligen vara nattaktiva
    Min Zoon 250l Terrarium 250l Akvarium
    Phelsuma Madagascariensis Kochi 1.1
    Måste skaffa mig fler djur!

    Kommentar

    • Cold
      • March 2006
      • 1127

      #3
      Full on,vadå kan man ändra styrkan då?
      Vad är "leo" hållare?
      Men hur varmt bli dom då,asså uv.
      540 L Modell större - 100 L Guppy uppfödning + Fjäril - 30L Släkt för tillfälle - 10L Räkor

      Kommentar

      • Tastyfish
        • February 2005
        • 1761

        #4
        leo, förkortning av leopard gecko.
        alltså fullon är ju tillexempel man har en värme spot, lysrör och uv.. man kan köra ett uv rör och en värmesten/slinga/matta.. blir knappast särskilt mkt ljus då..

        ja har uv till minna geckos, dom blir inte så varma.
        Min Zoon 250l Terrarium 250l Akvarium
        Phelsuma Madagascariensis Kochi 1.1
        Måste skaffa mig fler djur!

        Kommentar

        • Cold
          • March 2006
          • 1127

          #5
          OK,att jag inte fattade det^_^
          Men värmer uv lagomt bra eller?man kan väl ha ett typ vanligt lys rör samtidigt också,eller?
          Hur länge har du ditt uv på?Hur många watt e det på..?
          Jag ska till en zoobutik där dom säljer geckos,så ska jag kolla på en.Blir väl att jag köper en vecka.16..
          Men matas dom ca var 3dje dag då,och gå det bra att ha bara en vatten skål eller måste man "spraja"vatten på morgonen?
          540 L Modell större - 100 L Guppy uppfödning + Fjäril - 30L Släkt för tillfälle - 10L Räkor

          Kommentar

          • Tastyfish
            • February 2005
            • 1761

            #6
            uv'et ger ju ofta ifrån sig vanligt ljus vilket genererar värme... + att du antagligen kommer ha en varm plats (rekommenderat är väll värme spot eller sten).
            mitt uv är på lika länge som vanliga ljuset. kommer inte ihåg hur många w det va på.
            var 3 dje dag har jag för mig dom ska matas... vad jag vet går det bra med vatten skål för större exemplar men mindre tar droppar?
            Min Zoon 250l Terrarium 250l Akvarium
            Phelsuma Madagascariensis Kochi 1.1
            Måste skaffa mig fler djur!

            Kommentar

            • Cold
              • March 2006
              • 1127

              #7
              ok,då vet jag det=)
              Men om jag inte har råd med uv just nu,så gå det väl bra med en spot-light så länge väl?
              Men ir är väl bra det också,eller?
              Bli kanske för varmt..Men jag ska nog ha en större spot-light så länge tills jag har råd med mera saker..
              540 L Modell större - 100 L Guppy uppfödning + Fjäril - 30L Släkt för tillfälle - 10L Räkor

              Kommentar

              • Cold
                • March 2006
                • 1127

                #8
                Är det någon som vet om man kan ha en spot tills-vidare till en leo gecko??
                Som värme källa alltså
                540 L Modell större - 100 L Guppy uppfödning + Fjäril - 30L Släkt för tillfälle - 10L Räkor

                Kommentar

                • Tastyfish
                  • February 2005
                  • 1761

                  #9
                  en spot duger bra sålänge geckon inte når den? , du kanske kan testa fråga på nått mer reptilintresserat forum om du har andra frågor sen ^^ då får du antagligen mer respons
                  Min Zoon 250l Terrarium 250l Akvarium
                  Phelsuma Madagascariensis Kochi 1.1
                  Måste skaffa mig fler djur!

                  Kommentar

                  • Cold
                    • March 2006
                    • 1127

                    #10
                    Jo,precis..Jag har hittat en bra sida om jusst geckosar..^^
                    Blev medlem där och fick många bra svar=)
                    Men tack ändå för svaren jag har fått
                    540 L Modell större - 100 L Guppy uppfödning + Fjäril - 30L Släkt för tillfälle - 10L Räkor

                    Kommentar

                    • Tove91
                      • February 2006
                      • 61

                      #11
                      jag använde en vanlig ljusramp och sen hade jag ejn värmematta över halva akvariet.. Det är bra för då kan dom välja om dom vill vara på varma eller kalla delen
                      Lille, lille Nils!

                      Kommentar

                      • Cold
                        • March 2006
                        • 1127

                        #12
                        jag ha en leo nu..så fin..ha bara en stark spott,å ett lysrör..ska köpa nya saker när jag få pengar..

                        Man tackar för alla svar
                        540 L Modell större - 100 L Guppy uppfödning + Fjäril - 30L Släkt för tillfälle - 10L Räkor

                        Kommentar

                        Arbetssätt...