Salamander med fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • qowie
    • August 2003
    • 18

    #16
    Ursprungligen skickat av torb
    När jag tog över mina eldbukssalamandrar hade de levt hela sitt liv (ett par år tror jag) i ett helt vattenfyllt 45 liters akvarium utan landdel alltså. De brukade dock hänga på sladden till filter och värmare. En av dem rymde också genom sladdhålet i täckglaset. Den kvarvarande bor nu i mitt helt vattenfyllda 240 liters. Som landdel har jag satt fast en rot vid vattenytan med hjälp av silikon.

    Alltså - inga problem med mycket vatten men de behöver lite land också. Det blir också rätt så läckert med en liten landdel gärna med lite växter också.
    qowie

    Kommentar

    • qowie
      • August 2003
      • 18

      #17
      Vet ni om man också kan ha nån slags grodor tillsammans med fiskarna och salamandrarna? isåfall vilken sort groda? och finns det nån vatten sköldpadda som inte blir större än ca 10 cm?
      qowie

      Kommentar

      • qowie
        • August 2003
        • 18

        #18
        Kan man ha olika "molly - fisk raser" tillsammans med eldbukssalamander?
        qowie

        Kommentar

        • TaNk girL
          • July 2003
          • 153

          #19
          Borde kanske passa på att påpeka att de flesta groddjur - och i synnerhet eldbukssalamandrar- avger toxiner från speciella körtlar i huden. Dessa ackumuleras i en begränsad vattenmängd och kan faktiskt leda till "self poisoning". Det är därför viktigt med täta vattenbyten (kanske tätare och mer ofattande än fiskarna trivs med?). Filter och många växter är också till stor hjälp för att undvika höga gifthalter i vattnet. Hur fiskarna påverkas av salamandergift vet jag inte.
          ***Var ska man lägga näsan om inte i blöt?***

          Kommentar

          • qowie
            • August 2003
            • 18

            #20
            Ursprungligen skickat av TaNk girL
            Borde kanske passa på att påpeka att de flesta groddjur - och i synnerhet eldbukssalamandrar- avger toxiner från speciella körtlar i huden. Dessa ackumuleras i en begränsad vattenmängd och kan faktiskt leda till "self poisoning". Det är därför viktigt med täta vattenbyten (kanske tätare och mer ofattande än fiskarna trivs med?). Filter och många växter är också till stor hjälp för att undvika höga gifthalter i vattnet. Hur fiskarna påverkas av salamandergift vet jag inte.
            okej.. menar du att grodor + salamander funkar inte bra!? ok.. men om man inte har båda två då.. måste man fortfarande byta ständigt?
            qowie

            Kommentar

            • TaNk girL
              • July 2003
              • 153

              #21
              Vad beträffar grodor finns det ju olika sorters klogrodor, som är helt anpassade till ett liv i vatten. Stora klogodor (Xenopus laevis) äter gärna vuxna ungfödande tandkarpar, så de kanske du inte ksa välja i första hand. Om det finns så små vattensköldpaddor som du vill ha vet jag inte, men däremot vet jag att vattensköldpaddor gärna tillbringar dagarna med att mumsa i sig akvariefisk, om man säger så...
              Små klogrodor+ akvarefisk funkar bra
              Klogrodor + salamandrar funkar också bra enligt mina erfarenheter, även om de äter varandras ungar
              Vattensköldpadda + akvariefisk = mindre fördelaktigt för fiskarna, som oftast blir till lunch
              ***Var ska man lägga näsan om inte i blöt?***

              Kommentar

              • smurfmats
                • February 2003
                • 3538

                #22
                jag skulle då inte ha mina salamdrar i ett helt vattenfyllt kar, mina spenderar mer tid på land än vad de gör i vattnet...

                mats
                tråden om fjärilars lek!

                Kommentar

                • qowie
                  • August 2003
                  • 18

                  #23
                  Ursprungligen skickat av TaNk girL
                  Vad beträffar grodor finns det ju olika sorters klogrodor, som är helt anpassade till ett liv i vatten. Om det finns så små vattensköldpaddor som du vill ha vet jag inte, men däremot vet jag att vattensköldpaddor gärna tillbringar dagarna med att mumsa i sig akvariefisk, om man säger så...
                  okej.. men då föredrar jag nog bara salamander.. man vet inte va som kan hända annars.. har du haft salamander eller liknande med fiskar?
                  qowie

                  Kommentar

                  • qowie
                    • August 2003
                    • 18

                    #24
                    Ursprungligen skickat av smurfmats
                    jag skulle då inte ha mina salamdrar i ett helt vattenfyllt kar, mina spenderar mer tid på land än vad de gör i vattnet...

                    mats
                    okej.. men jag tänkte ha lite mer än halva akvariet med land ovan för vattnet också, går de å ha halva fyllt?
                    qowie

                    Kommentar

                    • torb
                      • June 2003
                      • 117

                      #25
                      Mollyfiskar är så pass stora att en eldbukssalamander inte kan ta dem se det är inga problem. Min eldbukssalamander har tidigare gått med så små fiskar som neontetror utan att den fått för sig att ha en egen festmåltid.

                      Dvärgklogrodor och salamandrar går bra ihop. Men det där som TaNK girl talar om - toxinerna skulle jag vilja ha mer information om. Jag kan dock tänka mig att dessa problem endast uppstår i mycket mindre vattenvolymer än de vi har i vanliga akvarier. Hemsidan som rekommenderades tidigare i denna tråd talade ju om 7-8 cm vattendjup.

                      Kommentar

                      • smurfmats
                        • February 2003
                        • 3538

                        #26
                        jag har ca tio cm vatten i mitt akvarium, men jag vet inte om det går med mer. kanske... som sagt, jag har haft mina groddjur med små yngel utan att någon blev uppkäkad..
                        mats
                        tråden om fjärilars lek!

                        Kommentar

                        • TaNk girL
                          • July 2003
                          • 153

                          #27
                          Vad gäller helt vattenfyllt kar eller inte beror det på arten. Det finns landsalamandrar som inte vill simma alls utan trivs bäst i en fuktig lövskog, och det finns vattensalmandrar, familjen Salamndriae, som sällan lämnar vattnet. Toxinproblemet står förstås i omvänd proportion till vattenmängden. Ett vattendjup på 7-8 cm säger ju inte så mycket om man inte vet den totala volymen, men icke desto mindre trivs groddjur bäst med täta vattenbyten. Mollyfiskar är, precis som torb skriver, för stora för en eldbukssalamnder, men mollyyngel slinker ner utan problem. Och det är ju iofs bra, om man vill bromsa tillväxten bland mollisarna....
                          ***Var ska man lägga näsan om inte i blöt?***

                          Kommentar

                          • smurfmats
                            • February 2003
                            • 3538

                            #28
                            ja, det är helt sant det du säger tank girl men eldbukar ska väl ha typ 10 cm vatten eller hur??
                            mats
                            tråden om fjärilars lek!

                            Kommentar

                            • TaNk girL
                              • July 2003
                              • 153

                              #29
                              Det är en sådan ruljans på den här tråden att inläggen kommer i en lite konstig ordning =)...hur som helst, DE FLESTA groddjur låte sig väl smaka av fiskyngel. Men, som med allting annat, det beror på. Vissa groddjur, och tom vattensköldpaddor, rör inte fiskyngel. De kasnke är petiga med maten eller så tillhör helt enkelt inte fiskyngel deras meny. Vad var det för groddjur du hade smurfmats?
                              ***Var ska man lägga näsan om inte i blöt?***

                              Kommentar

                              • smurfmats
                                • February 2003
                                • 3538

                                #30
                                jag har eldbukssalamdrar... de har inte rört några fiskar( o andra sidan käkar du ju inte något som rör sig) kanske bara vill ha stekt mat..hehe =)

                                mats
                                tråden om fjärilars lek!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...