Majsorm..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lynxlady
    • June 2010
    • 4

    Majsorm..

    Förstagångare på detta forum, men hittar inte det jag söker så jag postar en tråd.

    Blev just lite hipp som happ med majsorm, en 2-3årig hona. Ägaren fick den av sin syster som ledsnat, men ägaren var rädd för den så det senaste halvåret har han knappt tagit i den utan bara matat, i terrariet.

    Jag har köpt en pet-box och en lång "matpincett". Hon åt en dansmus i tisdags sa de, och en veckan innan.
    (Jag har bara haft en strumpebandsnok förut, för ett par år sen, men sålde pga flytt.)

    För det första måste jag köpa bark, hon ligger på sand nu.
    För det andra måste jag köpa hem möss.
    För det tredje; UV-ljus? Snoken fick UV-droppar enligt instruktion från djuraffären, kan majsormen få det samma? Eller måste jag köpa en lampa?
    För det fjärde, värmematta, värmesten? Hur är stenarna?


    Sen skulle jag vilja veta hur pass snabbt jag ska börja hantera henne, jag vill gärna inte att hon ska tro att handen=mat. Samtidigt så måste hon väl få vara ifred ett tag nu när hon flyttat precis.


    Mer att tänka på?
  • Bygert
    • March 2010
    • 2169

    #2
    Bark, torv eller nåt åt det hållet känns klart bättre till en majsorm men det är väl inte akut på dagen att göra nåt åt det.

    Möss lär du ju ha, lämpligast frysta. En dansmus (som förhoppningsvis inte är en dansmus utan bara en småvuxen mus) låter klent till en såpass gammal orm. Den borde klart ta en fullvuxen, kanske flera, om den inte varit orimligt snålmatad så den är mager då.

    UV skadar ju inte en orm men ingen har heller kunnat påvisa att det är nödvändigt. Allt ormen behöver får den i mössen.

    Värmestenar är skräp, de bränner ofta djuren. Nån slags värmematta däremot och/eller en spot är nästan nödvändigt.

    Ett enkelt svar på när du skall hantera ormen är ju aldrig, det tillför inte nåt positivt för djuret. Däremot så kan det ju vara trevligt för dig och i och för sig vara bra att djuret är någorlunda hanterligt om det skulle bli nödvändigt att göra nåt. Låt den i alla fall vara i fred en period nu efter flytt och låt den vara ifred i samband med ömsning och när den har ätit. Bortsett från det så kan du ju hantera den men inte för ofta och ha den inte ute länge, det ger stress.

    Det här är ju ett fiskforum så titta gärna in i ett reptilforum också:

    Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

    Kommentar

    • CyaneaCapillata
      • April 2010
      • 66

      #3
      Jag är inte jätteinsatt i frågan om UV-ljus, så jag lämnar frågan om dess nytta öppen. Däremot, som de flesta förstås redan vet, är att det är livsviktigt för en orm att hålla en bra, lagom varm temperatur. Personligen gillar jag UV-lampor framför värmemattor och liknande eftersom ormen själv kan påverka hur den vill ha det genom att antingen ligga i ljuset eller i skuggan. Eftersom ormar är växelvarma är det viktigt att de får tillräckligt med värme via huden, annars blir de sjuka eftersom kroppen metaboliserar maten för långsamt så den hinner ruttna i djuret.

      Kommentar

      • nuttan85
        • June 2010
        • 23

        #4
        Uv-ljus är enklast att ge då du kan välja en varm lampa och på så sätt tillfredställa både värme och ljus. Smidigast så Så är du på den säkra sidan vad det gäller det. Kör på en bra uv-lampa. Tänk även på att sätta den på rätt avstånd så ormen kan nyttja uv-strålarna.

        Kommentar

        Arbetssätt...