Min undulathona Polly

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lenis3
    • June 2004
    • 2254

    Min undulathona Polly

    i fredags köpte jag en 1,5år gammal underbar undulathona! hon är så sööööööööööööööööööt
    åååh och idag när jag gav henne grässtrån med frön på så tog hon själva strået med foten :O hon är så fin

    var bara dela med mig av glädjen
    Lenis
    Min zoon
    Akvarier + undulaterna Polly och Pelle
  • Premiärakvaristen
    • August 2005
    • 49

    #2
    Jättekul att du har köpt en undulat! Här hemma bor det fyra undulater, tre nymfkakaduor och en gulpannad kakariki. Undulaterna är underbara, tycker jag! Lycka till med din undis!
    Nybliven akvarieentusiast !

    Kommentar

    • lenis3
      • June 2004
      • 2254

      #3
      oj det var inte några fåglar du hade! :O

      Idag var hon ute för första gången.. med lite hjälp av mig. Hon ville inte riktigt ut ur buren men sen kom hon ut lite och flög. Tyvärr hittade hon inte in i buren igen så jag fick ta henne i handen (det gillade hon inte)

      har du fått dina honor att prata? är de tama? är de ute varje dag?

      Lenis
      Min zoon
      Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

      Kommentar

      • Premiärakvaristen
        • August 2005
        • 49

        #4
        Nej, jag har inte fått mina honor att prata människospråk. Däremot brister de ofta ut i undulattjatter, och det är trevligt det med! Mina fåglar är ute och flyger större delen av dagen, och de har superkondis!

        Min allra första fågel var undulathonan Frodo (jag trodde det var en kille när jag döpte henne), och hon är tam eftersom hon bodde ensam med mig i ett par månader. Den senaste fågeln i raden som flyttat hit, är undulathonan Alice och hon är inte det minsta tam. Hon hade ju tre artfränder här och ser ingen anledning till att komma till mig då. Ibland hör man talas om att hanar är lättare att få tama än honor, men det stämmer inte. Jobbar man på så blir honorna oxå tama och hade jag ansträngt mig mer med Alice, så kanske hon också skulle ha blivit tam.

        Vad har Polly för färger?
        Nybliven akvarieentusiast !

        Kommentar

        • lenis3
          • June 2004
          • 2254

          #5
          polly är gulgrön. hon är ingen engelsk undulat, utan en australiensk (för de "vanliga" är väl från australien?).

          satte in naturpinnar åt henne, i fredags, och då var hon livrädd för dessa! nu har hon slitit bort större delen av barken, det verkar hon tycka är kul!

          igår fick hon lite av ett tokspel, för när jag satt och pratade i telefon for hon runt som f*n i buren, och så satt hon still på en pinne men vingarna rörde sig som om hon flög! konstigt, har aldrig sett nåt liknande. Hon ryckte i pinnarna och ryckte i grässtråna hon fått och hon ryckte även i matskålen

          hon var ute idag också, fast det var jag som .. hjälpte henne att komma ut.. petade inte så snällt.. men vad ska jag göra? ska jag låta henne vara i buren tills hon är fingertam? Jag antar att tämjandet tar sin lilla tid, särskilt eftesrom hon är 1,5 år, men jag har inte bråttom! Men kul vore det ju.

          mvh
          Lenis
          Min zoon
          Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

          Kommentar

          • Premiärakvaristen
            • August 2005
            • 49

            #6
            Ja, de vanliga mindre undisarna är från Australien. De engelska undulaterna är en framavlad form.

            Fåglar älskar naturpinnar (oftast) och det är bra för klor och näbb att ha såna pinnar i buren. Förmodligen skönare att sitta på, än de pinnar som brukar följa med buren .
            En del säger att man ska låta dem stanna i buren tills de blir handtama, men jag brukar alltid låta dem komma ut och flyga ändå. Många gånger går det t.o m snabbare att få dem tama då, eftersom de känner att de inte är inträngda nånstans utan kan välja att stanna kvar eller flyga iväg, när man närmar sig dem. Det knepiga är ju att få in en otam fågel igen, men det brukar lösa sig. Fågeln blir ju hungrig och så vida man inte har ställt mat nånstans utanför buren, så har den ju inte mycket val.
            Det kan ta lång tid innan de blir tama, men man vet aldrig - det kan också bara smälla till och så en dag sitter hon på fingret, hur lätt som helst!
            Lycka till! Ska bli spännande att få höra hur det går!
            Nybliven akvarieentusiast !

            Kommentar

            • Raven
              • February 2005
              • 15385

              #7
              hade en liten gul undulat för många år sen va rätt förtjust i rispuffar

              har 2 frågor om undulater

              1.
              hört att det finns en minimistorlek man måste ha på bur enligt lag.
              hört nåt om det ?

              2.
              även hört att man inte får ha en undulat ensam i bur utan dom ska gå i par eller fler stämmer det ?
              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
              Faktatråd Om AkvarieVatten
              Växtakvaristernas Paradis

              Kommentar

              • lenis3
                • June 2004
                • 2254

                #8
                Polly Gick Ut Ur Buren Själv!!!!!!!

                jaaaa! min lilla Polly gick ut ur buren helt själv idag! Hon flög ett varv här i rummet och landade i bortre dele av rummet (på govlet) där jag lagt en bit hirs. Där satt hon och knaprade ett tag, så nu är det frön överallt! Men det gör inget!
                Sen gick hon med snabba steg mot buren, och då trodde jag hon skulle in i buren, men hon klättrade upp på taket! Hon satt på taket nån sekund därefter lyfte hon och skrek ett kraxande ljud (har för mig att det är glädjeskrik..) och flög ett varv till! Det var alltså inte hennes vanliga kvittrande ljud, utan mer ett kraxande. Jätteroligt Hon är så rolig min Polly!
                Jag tror hon tycker det är kul att flyga. Tror inte hon fått flyga fritt så många gånger hos sin tidigare ägare "hon har rymt några gånger..." vilket jag tolkar som om hon inte fick vara ute och flyga.

                Raven: undulater är sällskapsdjur, och jag hörde nyligen att djuraffärer endast säljer par.. vilket är bra. Jag köpte min Polly privat men ska köpa en kompis i framtiden!

                Lenis
                Senast redigerad av lenis3; 21 September 2005, 15:10.
                Min zoon
                Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                Kommentar

                • Raven
                  • February 2005
                  • 15385

                  #9
                  Ursprungligen postat av lenis3
                  Raven: undulater är sällskapsdjur, och jag hörde nyligen att djuraffärer endast säljer par.. vilket är bra. Jag köpte min Polly privat men ska köpa en kompis i framtiden!
                  ska skaffa undulat nångång va rätt kul minns jag.
                  undrar bara hur det går med katt
                  LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                  Faktatråd Om AkvarieVatten
                  Växtakvaristernas Paradis

                  Kommentar

                  • Premiärakvaristen
                    • August 2005
                    • 49

                    #10
                    Raven: Jordbruksverket har satt regler för minimistorlekar på burar för olika fågelarter, däribland undulatburar. De storlekar som jbv har som minimått är inte alls att rekommendera, tycker jag m.fl människor. Kommer inte ihåg måtten i huvudet, men det står på JBV:s hemsida. Man bör ha mycket större burar.

                    Man ska inte ha en ensam undulat, man bör ha två om man inte har väääldigt mycket tid att spendera med fågeln. Att ha en fågel är som att köpa en enda fisk (som normalt lever i stim) och stoppa ned den helt ensam i ett akvarium. Fåglar är flockdjur och oerhört sociala, och som människa kan man knappast tillfredsställa deras behov. Seriösa zoohandlare rekommenderar att man köper två, men knappast någon skulle neka att sälja endast en. Jordbruksverket har fastställt att man bör ha minst två.

                    Lenis: Vad roligt att Polly verkar så glad och att det går framåt med henne!
                    Visst är de för goa!!
                    Nybliven akvarieentusiast !

                    Kommentar

                    • Raven
                      • February 2005
                      • 15385

                      #11
                      den da ja köper undulat så blir det den största bur ja hittar om jag inte bygger en själv på 1-1.5 kubik så då får ju 2 undulater plats utan problem.

                      menmen bara framtiden kan visa om jag kommer dit eller inte.
                      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                      Faktatråd Om AkvarieVatten
                      Växtakvaristernas Paradis

                      Kommentar

                      • lenis3
                        • June 2004
                        • 2254

                        #12
                        I förrgår gick Polly själv ut ur buren! helt själv! *stolt* och igår klättrade hon ut helt själv! så duktig..
                        Idag sov hon till 12 (för jag var i skolan och ville inte väcka henne vid 6) och hon var uppe i varv när jag väckte henne! For runt i buren, ryckte och slet i matskålen och flaxade med vingarna

                        tror inte katt och undulat är en hit!


                        idag firar jag och Polly en vecka
                        Min zoon
                        Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                        Kommentar

                        • Raven
                          • February 2005
                          • 15385

                          #13
                          Ursprungligen postat av lenis3
                          tror inte katt och undulat är en hit!
                          kan funka mycket bra.
                          bygger ja en stor bur så har ju katten möjlighet att titta å lukta utan att kunna skada fåglarna samtidigt som fåglarna lär känna katten.

                          har man tålamod och en katt som inte är aggressiv tror jag det finns rätt stor möjlighet till det men man ska ta det lugnt å försiktigt.
                          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                          Faktatråd Om AkvarieVatten
                          Växtakvaristernas Paradis

                          Kommentar

                          • lenis3
                            • June 2004
                            • 2254

                            #14
                            fast fåglarna vill flyga, inte bara i en voljär, utan de vill flyga i alla rum. som jag ser det måste antingen katten vara instängd i ett rum då, eller så får fåglarna bara flyga i ett rum, tror inte du kan ha fåglarna ute fritt samtidigt som katten är lös
                            Min zoon
                            Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                            Kommentar

                            • Raven
                              • February 2005
                              • 15385

                              #15
                              har möjlighet att ha katten i köket med stängd dörr och v-rum är rätt kvadratisk till formen så de bör inte va alltför svårt för en undulat eller 2 å flyga runt.

                              en grej jag sett va viktig om man har katt å undulat ihop är att undulaten har nånstans den kan va där katten inte kan va.
                              typ en hylla på väggen till exempel.

                              men har i nuläget en hel del annat som prioriteras högre än att skaffa undulat.
                              som att vaccinera å kastrera katten fixa mitt andra akvarie som ligger på sängenn men en vacker da så
                              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                              Faktatråd Om AkvarieVatten
                              Växtakvaristernas Paradis

                              Kommentar

                              Arbetssätt...