papegoja

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • chrille_91_3
    • December 2003
    • 409

    papegoja

    jag funderar över att köpa en papegoja och jag har läst en hel del om dem men ändå har jag nåra frågor :P

    1. kan man ha andra fåglar som tex undelater?

    2. på sommaren så står det att man hellst ska ha dem ute ibland hur då?

    3. måste man göra rent pinnarna och matskålarna varje dag? kan man göra det varannan?

    kanske blir fler frågor om jag kommer på nåt
    msn: christianedlund1@hotmail.com
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=154639
  • C.Ciklid
    • February 2005
    • 12055

    #2
    Vad ska du ha för papegoja?
    1. Nymfparakiter kan du ha med undulater.
    2. Man kan bygga en utebur som du kan ha stå på balkongen eller på gården. Den bör ha skugga och lä med. Har man en stor bur kan man ställa ut den.
    3. Nej. Men man bör vara noga med bur hygienet så inte tex avföring fräter sönder fågelns fötter eller att den får svamp.

    Ett tips! Om du skaffar en hane så kan det vara smart att ta en hona med. Hanar brukar nämligen bli väldigt skrikiga när de är könsmogna. De kallar på honor med sitt skrik och det är inte kul att ha en sådan skrikpelle i huset. Så länge du inte sätter in ett bo, brukar det inte bli några ägg.

    //Camilla
    De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

    Kommentar

    • Tenkare
      • May 2005
      • 2519

      #3
      2. Finns även kedjor/band som du kan ha runt foten på dom.

      Låna böcker på biblioteket om papegojor. där hittar du allt om skötsel, läten och storlekar.
      Neca eos omnes, deus suos agnoscet


      Min zon Min Tenkare

      Kommentar

      • chrille_91_3
        • December 2003
        • 409

        #4
        ok tackar näe vill inte ha nån kedja runt min, bur var en bra ide tänke mig en grå jako eller amazon blir nog nåt i den stilen ^^
        msn: christianedlund1@hotmail.com
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=154639

        Kommentar

        • chrille_91_3
          • December 2003
          • 409

          #5
          kom på en till sak, kan dvärg papegojor härma ljud?
          msn: christianedlund1@hotmail.com
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=154639

          Kommentar

          • lenis3
            • June 2004
            • 2254

            #6
            www.nymfparakit.net och gå där vidare till Lenas flight-suit-sida, alltså en dräkt som man sätter på sin pippi (funkar även på undulater) och de är så SÖTA!!!! tänk en nymfparakit med tomtedräkt på sig
            Min zoon
            Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

            Kommentar

            • Morellen
              • November 2003
              • 4349

              #7
              De stora papegojorna lever länge och kräver VÄLDIGT mkt tidoch uppmärksamhet. De ser dig som sin kompis och blir oerhört svartsjuk på om någon annan får din uppmärksamhet. Tänk efter noga först om du har möjlighet att ge fågeln allt det sällskap den behöver i så många år framöver innan du ens funderar vidare på att köpa en.
              http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

              "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
              (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

              Kommentar

              • C.Ciklid
                • February 2005
                • 12055

                #8
                Ursprungligen postat av chrille_91_3
                kom på en till sak, kan dvärg papegojor härma ljud?
                Min moster lyckades i ala fall att få de två hon hade att härma ljud.

                //Camilla
                De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

                Kommentar

                • chrille_91_3
                  • December 2003
                  • 409

                  #9
                  Ursprungligen postat av Morellen
                  De stora papegojorna lever länge och kräver VÄLDIGT mkt tidoch uppmärksamhet. De ser dig som sin kompis och blir oerhört svartsjuk på om någon annan får din uppmärksamhet. Tänk efter noga först om du har möjlighet att ge fågeln allt det sällskap den behöver i så många år framöver innan du ens funderar vidare på att köpa en.

                  jo jag har läst om det :P kommer alltid vara nån i familjen som är hemma


                  kan dvärg papegoja och typ en större papegoja leva ihop i samma bur?
                  msn: christianedlund1@hotmail.com
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=154639

                  Kommentar

                  • chrille_91_3
                    • December 2003
                    • 409

                    #10
                    hittade bligga sparv papegojor, är dem ungefär som dvärg papegoja?
                    msn: christianedlund1@hotmail.com
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=154639

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      Ursprungligen postat av chrille_91_3
                      kom på en till sak, kan dvärg papegojor härma ljud?
                      Det är väldigt ovanligt.

                      kan dvärg papegoja och typ en större papegoja leva ihop i samma bur?
                      Det rekommenderas definitivt inte.
                      Överhuvudtaget så tycker jag inte att större papegojor hör hemma i bur. Har man dem i bur så skall det enbart vara det under natten och sedan får de vara i rummet under dagtid.
                      Har man inte möjlighet att hålla dem fria under dagtid så kräver de en större voljär.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • chrille_91_3
                        • December 2003
                        • 409

                        #12
                        nej, inte tänkte jag ha dem i bur, buren ska vara öppet så den själv får bestämma om den vill vara inne eller ute
                        msn: christianedlund1@hotmail.com
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=154639

                        Kommentar

                        • Morellen
                          • November 2003
                          • 4349

                          #13
                          du skriver att det alltid kommer att vara någon hemma. Det låter bra men hur länge kommer det att stämma? Om 91 i din signatur syftar på födelseår så kommer du väl att flytta hemmifrån om ett tag, vad händer då med papegojan? Kan tyckas vara evigheter dit men det är bra att ha tänkt över det hela...
                          Har du haft någon fågel förut? Som regel brukar man väl säga att stora papegojor inte är ngn förstagångsfågel?
                          http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

                          "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
                          (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

                          Kommentar

                          • Joacim
                            • December 2003
                            • 964

                            #14
                            Jag har träffat många människor som skaffat Grå Jako för att det verkar vara en "kul grej" och de har sett på tv hur fantastiska dessa fåglar kan vara. Vad de dock missat är att det tar mycket tid och energi i anspråk om man vill öppna sitt hem och liv för denna fågel. Jag säger definitivt inte att det inte är värt det men man måste vara medveten om detta redan från början.

                            Om Jakon inte känner sig som en del i flocken (och då oftast med favorisering av _en_ människa) så kommer du uppleva hur en ledsen och bedrövad pippi beter sig med skrikande, bitande och fjäderplockning.

                            Om det nu är så, som Morellen skriver, att du är tämligen ung så skall du också ha i minnet att jakon blir gammal och att din framtida levnadssituation kommer att ändras flera gånger under de närmsta åren.

                            Jag, med mina 32 år, skulle gärna bjuda in en eller ett par jakos till min familj men eftersom jag har två små barn och bor i lägenhet så är inte miljön eller tiden särkilt lämpad just nu och därför avstår jag. Det hade inte varit bra för varken fågel eller människa.

                            Understimulerade nymfparakiter/kakaduor kan också vara en påfrestning även om de hålls i par. De, liksom alla kakaduor, "dammar" dessutom väldigt mycket så du får vara beredd på extra städning. Vad gäller mat/vattenskålar så får de allt rengöras varje dag eftersom du inte bör använda dig av de färdiga fröblandningarna (som är torra) eftersom dessa inte är speciellt bra för fåglar (bl.a. för mycket fett). Pinnarna behöver inte rengöras så ofta men däremot så gillar fåglarna att man plockar in nya fräsha pinnar från naturen lite då och så så de har något att pyssla med. Dessutom är de "naturliga" pinnarna bättre för muskulaturen i fågelns fötter (de är inte jämntjocka).

                            Oj, det känns som jag moralpredikar lite väl mycket här... Vad jag vill få sagt egentligen är att visst kan du skaffa dig fågel men om du skall ha glädje av din kamrat/kamrater (och de ha glädje av dig) så kräver det en hel del tid och arbete.

                            /J *moralpredikaren... *
                            Det finns 10 sorters människor här på jorden.
                            De som förstår binära tal och de som inte gör det.

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #15
                              Instämmer i det Joacim skriver - på den tiden jag hade zooaffärer så sa vi alltid "Att skaffa en stor papegoja är som att skaffa ett barn som aldrig kommer att bli vuxet".

                              Trots att man poängterade detta så tröttande oerhört många av de som köpte efter en tid.
                              Om man vill ha en tamfågel så rekommenderar jag undulater - en klart underskattad fågel. Den är liten, blir minst lika "tam" som de stora och är inte alls så krävande.
                              Om man inte har tid att en bra stund varje dag pyssla med sin fågel så rekommenderar jag istället t.ex. små finkar eller något liknande. De blir visserligen inte tama men är trevliga att titta på och lyssna på och är väldigt lättskötta.
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...