nymfparakit

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • janne dansk
    • June 2004
    • 1740

    nymfparakit

    hur ser man skilnad på hona hanne när dom är "små"
    mvh janne
    Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein
  • Glenn
    • April 2002
    • 3904

    #2
    Det som man ser skillnad på är ju när hanarnas huvud börjat att "färga ut" (alltså när dem börjar bli gula). Sen så är ju honornas stjärtfjädrar typ randiga på ungersidan också. Det kan vara riktigt svårt att se skillnad på hanar och honor på små nymfar, jag trodde att mina 3 ungar var honor allihopa men nu så har några fått det gula huvudet och sen så har jag en som är spräcklig, som är både vit/gul med gråa stänk lite här och var och den har jag inte kunna sett någon skillnad på än. Har också en nymf som är helt vit/gul och först så trodde jag att det var en hane tills hon fick barn förra året


    /Glenn
    Mvh /Glenn

    Min Zoon

    Kommentar

    • BluesBoy
      • January 2004
      • 2559

      #3
      Könsbestämma ungfåglar är svårt. När de växt till sig lite ser man oftast skillnad på undersidan av stjärtfjädrarna och gumpen där (de grå) honorna är gulrandiga till skillnad från hanen som är helsvart:


      Hannarna brukar även färga ut kraftigare på huvudet. Kindfläckar och även det gula brukar vara tydligare:


      När de blivit könsmogna kan man även studera vissa uppvaktningsbeteenden på hannarna om det finns en hona i närheten.

      Helvita individer är ganska svåra att könsbetämma. Honorna brukar vara mer gulaktiga på bröstet men det varierar.
      BluesBoy
      http://www.bluesboy.se

      Kommentar

      • billo
        • October 2003
        • 85

        #4
        Hej!
        Även de vita honorna har ränder på undersidan av stjärtfjädrarna, typ vita och gulvita "streck". Är tyvärr inte helt säker på från vilken ålder man kan se det. Lycka till!
        574L Sydamerika
        60L småfirrar

        Kommentar

        • janne dansk
          • June 2004
          • 1740

          #5
          tack för hjälpen

          mvh janne
          Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

          Kommentar

          Arbetssätt...