papegoja

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inka
    • July 2005
    • 1233

Har själv haft nymfparakiter, undulater, dvärgpapegojor och rosellor. Håller med Kjell om att undulater är klart underskattade fåglar. De är väldigt okomplicerade, blir lätt tama, vissa härmar ljud, man kan ha många tillsammans och de finns i massor av vackra färger! Har man fåglar så ska man allra helst alltid ha minst två. Jag har gjort så att jag först alltid köpt en och sedan utökat med en till så den första hinner bli ordentligt tam. Sen hakar nästa fågel lätt på den andra. Alternativt kan man ha dem i skiljda rum till en början så man kan bekanta sig med den nya i lugn och ro.
    Något du kan tänka på är att papegojor kan ha en hiskelig röst! Dessutom kan både små och stora ge sig på både tapeter och möbler. Trots att jag alltid hade färska grenar åt mina älsklingar blev det gnaget både här och där. Själv kommer jag att välja undulater och rosellor när jag får möjlighet att ha fåglar igen, på grund av att de har en lite mildare röst. Dvärgpapegojor har ett ganska skarpt ljud och en av mina nymfer hade betydligt gällare röst än den andra. Rosellorna blev aldrig tama, de är ju inte lika domesticerade som undulater och nymfer, som odlats betydligt längre tid och är mer populära.
    Har du aldrig haft fåglar så rekommenderar jag varmt att börja med en lättare art =)
    Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

www.kvitter.n.nu

Kommentar

• C.Ciklid
      • February 2005
      • 12055

Jag har haft undulater i evigheter känns det som. (Dock inte på de senaste åren) Vuxit upp med dem. Tycker de är riktigt trevliga individer och jag skulle skaffa mig ett par om jag inte haft min allergi. En hane levde i 16år och gissa om han var en riktigt pratig och kelsjuk en! Fick en nymfparakit hane på nacken för några år sedan. Han var en sådan som man inte kunde lämna själv. Kunde inte ens gå på toa utan att det blev ett jä**la liv på honom!! När man gått ut ur lägenheten hördes han ut i trappen och ända ut på parkeringen. Kan ju meddela att grannarna inte var så glada åt honom. Efter mycket om och men skaffades en hona till honom och han vart gladare och TYSTARE!! Vist vart han lite för beskyddande mot sin hona och han gav ett tjuvnyp i handen när man fixade lite i buren. Men han viste att man inte fick bitas hårt..
      Var inne på att köpa en kakadua men efter forskningar om den så var jag inte intresserad längre. Enna riktiga skitgrisar, fint dunmjöl överallt och oftast gick det inte att lämna dem en sekund. De är som småbarn. Har till och med hört om en kakadua som dött av sorg när familjen som hade den lämnade bort den när de fick barn. Det är mycket man bör ta reda på om fåglars behov. Vissa är extrema medans andra är lätta. Har nån kännsla att ju större de är, desto mer kräver de.

//Camilla
      De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

Kommentar

• chrille_91_3
        • December 2003
        • 409

ok tack för alla svar ^^ jo vi har haft undelater, tycker dem är roliga fast jag vill testa nån större fågel.. ok, jag kan nog vänta ett par år men vika fåglar rekomenderar ni? nyfparakit värkar vara kul va tycker ni om den?
        msn: christianedlund1@hotmail.com
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=154639

Kommentar

• C.Ciklid
          • February 2005
          • 12055

Jag föll för min nymfparakit, Clint Eastwood. Han var charmig. Lärde honom att tycka illa om opel och älska volvo. Han visslade med i coop reklamen på tv. Och han var som sagt väldigt sälskaplig.. men det gjorde inte så mycket. Man hade kul åt hans fassoner och ideer med. Tex. hängde han upp och ner på sin pinne och skränade, dansade till melodier.. framf. mobilsingnalerna, visslade till dem och när man duschade höll han ut vingarna och höll på och tippa av pinnen.

//Camilla

Kommentar

• chrille_91_3
            • December 2003
            • 409

hehe lät kul men det är ju det när jag skaffar papegoja går dem ihop? eller kan dem inte vara med varanda?

Kommentar

• C.Ciklid
              • February 2005
              • 12055

Tror nästan att en jacko kan vara rätt elak mot den lilla gojan. Jag har ju aldrig sett dessa tillsammans...

//Camilla

Kommentar

• chrille_91_3
                • December 2003
                • 409

ok.. får dem vara i olika rum, men vad kan hända om dem är i samma rum?

Kommentar

• Morellen
                  • November 2003
                  • 4349

http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

"Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
                  (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

Kommentar

• Azur
                    • March 2003
                    • 12946

Vill också avråda från storpapegojor, SÄRSKILT grå jako, de är bara så fruktansvärt uppmärksamhetskrävande. Om du tittar på jako du ser så är det direkt sällsynt att se en med helt fin fjäderdräkt: känner de sig ensamma/vantrivs/har tråkigt börjar de rycka sina fjädrar och bita sig, och nästan alla gör det. Och det är väldigt svårt att få dem att sluta när de väl börjat.
                    Jag får antagligen pisk för detta, men grå jako är en art jag anser inte borde hållas i fångenskap alls. Den är för känslig.
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• Joacim
                      • December 2003
                      • 964

Jag säger inte emot dig Azur men håller inte helt med heller Visst kan man ha Jakon som livskamrat (ja, den blir ju ganska gammal om den sköts rätt och inte drabbas av sjukdom) men 99% (fiktiv siffra...) av dem som skaffar denna gojan är inte riktigt införstådda med hur mycket tid och energi man måste spendera med den för att den skall må bra. Därför ser man ofta exemplar som börjat nappa fjädrar eller som är "bittra" och hugger (till skillnad från Aran som man kan se attacken långt i förväg är ju Jakon fantastiskt snabb).

Jag har själv inte många i min umgängeskrets som jag skulle råda att skaffa sig en Jako men själv vill jag gärna ha ett par när jag finner mig en gård på "landet". Det är dock inget impulsköp i så fall utan väl planerat och genomtänkt. (vilket kan innebära att det aldrig kommer bli av)

/J
                      Det finns 10 sorters människor här på jorden.
                      De som förstår binära tal och de som inte gör det.

Kommentar

• chrille_91_3
                        • December 2003
                        • 409

kom på en sak nu, om detta funakr köper jag det. går sparv papegoja, nymfparakiter och undelater ihop? vet att nymf och undelater kan..

Kommentar

• C.Ciklid
                          • February 2005
                          • 12055

Har sett vissa zoon som har alla dessa i samma bur...

//Camilla

Kommentar

• chrille_91_3
                            • December 2003
                            • 409

ok, kanske går.. ska fråga på nymfparakit.net

Kommentar

Arbetssätt...