Vilken fågel är bäst?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sandrorita
    • August 2010
    • 218

Ursprungligen postat av Bygert
    Det finns många trevliga fåglar som är lämpliga som nybörjarfåglar, kanariefåglar, sebrafinkar, risfåglar och så alla papegojor som undulater, nymfer och en massa annat roligt. Vilket man bör skaffa beror på vad man är ute efter. Vill man ha nåt vackert att titta på? Nåt som sjunger vackert? Nåt som kan sitta på handen och vara socialt? Nåt som kan prata?

Där bör man börja, vad är man ute efter, sen kan man välja fågel. Och då också naturligtvis se till det negativa, har man råd med en lagligt stor bur, står man ut med fåglar som öser ut bös, orkar man med en fågel som för ett sjujädra liv halva dygnet? Man bör ta in det också precis som vad man vill ha, vad vill man inte ha?

Men ändå, oavsett vad du är ute efter så går det att ge ett par råd om vad du INTE skall ha. Det första är att du inte skall köpa en fågel. Det är förbjudet att ha fåglar ensamma (det finns vissa undantag men det behöver vi inte gå in på här) och det på goda grunder, de mår inte bra av att sitta ensamma.

Nästa råd är att vad du går så köp inte en kakadua. Bortsett från nymfen då, den är helt ok. Kakaduor är annars helt fantastiska fåglar men de är också oerhört krävande, de måste ha mycket stimulans för att inte bli destruktiva. Samt att de kan skrika så de väcker döda. Det där är ändå inte det värsta problemet, det riktiga eländet är puderdun. De har särskilda fjädrar som ger ifrån sig ett fint damm som snart nog kan täcka det mesta i närheten. Och det är inte bara ett städproblem, det är värre än så. Jag har träffat några som haft fåglar som fått sluta på grund av allergi och samtliga har haft kakaduor. Det där puderdunet är helt enkelt en allergibomb, jag skulle nog egentligen vilja säga att det är högst tveksamt om det är en bra ide att ha kakaduor i bostäder.

Vilket är lite synd, det är som sagt fantastiska fåglar om än oerhört krävande. Vill man ha nåt med vissa egenskaper åt kakaduahållet är jako ett långt bättre alternativ, det finns även mindre och billigare arter som t ex meyer och liknande.

Mycket kan bero på vilket intresse man har för djuret. Om jag skaffade en fågel skulle jag vilja vara med den så mycket jag bara kan. Jag har som sagt fortfarande inte tagit någon slutsats om vad just jag kommer att skaffa. Varken jag eller någon i min närhet är allergisk mot något så damm från fjädrar och sådant är nog inga problem. Sen bor jag ute på landet så det är ingen som störs av en fågel. Om jag skaffar en så ska jag lägga ner hela min själ på att den ska ha det bra. Tack för dina tips / Mvh Sandra

Kommentar

• VisualDarkness
      • February 2010
      • 7417

Där bör man börja, vad är man ute efter, sen kan man välja fågel. Och då också naturligtvis se till det negativa, har man råd med en lagligt stor bur, står man ut med fåglar som öser ut bös, orkar man med en fågel som för ett sjujädra liv halva dygnet? Man bör ta in det också precis som vad man vill ha, vad vill man inte ha?
      Viktigt är att tänka detta i ett tidsperspektiv på ca 30år och inte just för stunden. Fåglar mår inte bra av att flyttas runt mellan personer .
      Men ändå, oavsett vad du är ute efter så går det att ge ett par råd om vad du INTE skall ha. Det första är att du inte skall köpa en fågel. Det är förbjudet att ha fåglar ensamma (det finns vissa undantag men det behöver vi inte gå in på här) och det på goda grunder, de mår inte bra av att sitta ensamma.
      Skulle också säga att man ska ha två. Det är omöjligt att stimulera en sådan fågel socialt till den grad de vill det så en kompis/partner behövs.

Jag var även och lyssnade på Jan Högberg (en av Sveriges mest kända fågelhållare) och han förespråkade INTE handmatade fåglar av flera anledningar, trots att det kan verka lockande med en tamare fågel från start. Blir de handmatade skapar man ett "beroende" hos fågeln att bli omskött av en människa (de kan nästan tro de är en). Detta kan leda till problem med allt från mat, socialt och fjäderunderhåll hos fågeln i framtiden. Han tyckte man skulle skapa ett "förtroende" istället då man istället för att vara förälder blir en vän i flocken och får då en självständigare fågel.
      180l Sällskap:
      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
      60l Asien:
      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

Kommentar

• sandrorita
        • August 2010
        • 218

Okej, Jag ska tänka på det. Har länge funderat över det och ville först börja med två men då tänkte jag att de kanske blir helt vild genom att den har en kompis redan från början. Går det att få dom att vilja följa med överallt även om de är två?

Kommentar

• VisualDarkness
          • February 2010
          • 7417

Självklart!
          De gör det som sagt bara när de vill dock men du kommer få nog av fågel sittandes på ditt huvud, flygandes och gåendes runt i rummen det vill jag lova. Visst kan det vara svårare och ta längre tid med djur i par men hur kul är det att ha en desperat ensam fågel som alternativet ofta blir?
          180l Sällskap:
          60l Asien:

Kommentar

• VisualDarkness
            • February 2010
            • 7417

Här har du brorsans ena "Jakob" när han duschar, hans vita flickvän är däremot en rejäl badkruka!
            180l Sällskap:
            60l Asien:

Kommentar

• sandrorita
              • August 2010
              • 218

Haha, kanske det Man får hoppas på att jag inte blir det Själklart vill jag inte ha en deprimerad fågel. Då tar jag hellre att det tar längre tid att lära känna dom

Kommentar

• sandrorita
                • August 2010
                • 218

Han var verkligen fin. Om jag skulle skaffa en sådan någon gång så hoppas jag att de vill duscha! Men det dröjer nog ett tag innan jag skaffar några. Jag har fullt upp nu. Det är ju ingen mening att skaffa några om de bara ska sitta där. De lever ju i många år!

Kommentar

• VisualDarkness
                  • February 2010
                  • 7417

Att skaffa fågel är som att gifta sig på en blind-date! Man känner inte partnern men ska hålla ihop i mååånga år.
                  180l Sällskap:
                  60l Asien:

Kommentar

• sandrorita
                    • August 2010
                    • 218

Haha, det har du rätt i!

Kommentar

• karrokaja
                      • March 2006
                      • 5388

Hade också en nymfparakit/kakadua som jag hämtade av en pundare i skåne.
                      Fågeln var kanske ett år gammal.
                      Men han hade inte fått en enda chans att öva på sin flygning, så han kunde inte flyga
                      Hade hade suttit i en alldeles för liten bur och aldrig kommit ut.
                      Buren hade även blivit hans privata zoon.
                      om man behöll sej utanför buren var han hur snäll som helst han "pussade" en igenom gallret,
                      men så fort man satte in handen så blev han som tokig.
                      Och dom flesta skulle nog kalla honom psykopatisk aggressiv kampfågel eller nåt sånt.
                      Men vafan, om du är uppvuxen i en minimal bur hos en pundare
                      så är det inte så konstigt om du är skeptisk mot folk...

Jag gjorde en "koja" med mörka filtar som skapade ett dunkelt mörk rum.
                      satte in fågel med bur, och mej i detta rum.
                      la handen i buren och kollade på tv i typ 2 timmar
                      Fågeln blev ju lugn efter ett tag. och så höll jag på varje dag i kanske 3 dagar.
                      Då tog jag en arbetshandske och tog tag i fågeln och den bet (fast inte så hårt)
                      så satt jag med fågeln i handen, handen på magen i kanske 10 minuter, sen tillbaka i buren.
                      Nästa dag gjorde jag samma sak fast utan handske och den bet.
                      (fast inte så hårt) och satt i kanske 20 minuter.
                      Och nästa dag när jag skulle Fånga in honom,
                      istället för att flaxa och skrika så steg han upp på min hand och kuttrade lite.
                      han gick upp på min arm och satte sej själv på min mage...
                      sedan tassade han upp så att han hade huvudet precis under min haka.
                      tog mitt finger och klappade honom försiktigt på huvudet.
                      "kutter kutter" kliade honom lite lätt *ännu mera kutter*
                      Och efter det var han min absoluta fågel

Och så helt plötsligt gick han tillbaka in i buren, satte sej på sin pinne,
                      släppte en skit och sen ut igen och till min haka

Varje dag efter skolan så öppnade jag buren.
                      i början ville han ha hjälp att komma från buren till mej.
                      Men du är ju fågel, du ska flyga.
                      Så han fick "hoppa" och avståndet blev längre och längre och tillslut så flög han.
                      RIKTIGT snabbt runt, runt, runt i rummet problemet var sedan att stanna
                      Ofta kraschlandade han i min säng, men en gång flög han rakt in i vägen ovnaför mitt akvarium (som inte hade täckglas)
                      Och plums... då upptäckte han även tjusningen med vatten. Det blev blomsprutedusch varje dag efter detta

Klicka på bilden för större version

Namn: hemma 05 karros bilder 204.jpg
Visningar: 1
Storlek: 57,2 KB
ID: 2126310Klicka på bilden för större version

Namn: hemma 05 karros bilder 214.jpg
Storlek: 61,7 KB
ID: 2126311Klicka på bilden för större version

Namn: hemma 05 karros bilder 231.jpg
Storlek: 149,2 KB
ID: 2126312

Men jag har inte kvar rambo... gav bort honom till en familj som hade undulater och nymfparakiter fritt flygande... och han är ju en fågel, som bor i flock. så han fick flytta dit
                      Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                      kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                      Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                      I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

Kommentar

• sandrorita
                        • August 2010
                        • 218

Ursprungligen postat av karrokaja
                        Hade också en nymfparakit/kakadua som jag hämtade av en pundare i skåne.
                        Fågeln var kanske ett år gammal.
                        Men han hade inte fått en enda chans att öva på sin flygning, så han kunde inte flyga
                        Hade hade suttit i en alldeles för liten bur och aldrig kommit ut.
                        Buren hade även blivit hans privata zoon.
                        om man behöll sej utanför buren var han hur snäll som helst han "pussade" en igenom gallret,
                        men så fort man satte in handen så blev han som tokig.
                        Och dom flesta skulle nog kalla honom psykopatisk aggressiv kampfågel eller nåt sånt.
                        Men vafan, om du är uppvuxen i en minimal bur hos en pundare
                        så är det inte så konstigt om du är skeptisk mot folk...

Jag gjorde en "koja" med mörka filtar som skapade ett dunkelt mörk rum.
                        satte in fågel med bur, och mej i detta rum.
                        la handen i buren och kollade på tv i typ 2 timmar
                        Fågeln blev ju lugn efter ett tag. och så höll jag på varje dag i kanske 3 dagar.
                        Då tog jag en arbetshandske och tog tag i fågeln och den bet (fast inte så hårt)
                        så satt jag med fågeln i handen, handen på magen i kanske 10 minuter, sen tillbaka i buren.
                        Nästa dag gjorde jag samma sak fast utan handske och den bet.
                        (fast inte så hårt) och satt i kanske 20 minuter.
                        Och nästa dag när jag skulle Fånga in honom,
                        istället för att flaxa och skrika så steg han upp på min hand och kuttrade lite.
                        han gick upp på min arm och satte sej själv på min mage...
                        sedan tassade han upp så att han hade huvudet precis under min haka.
                        tog mitt finger och klappade honom försiktigt på huvudet.
                        "kutter kutter" kliade honom lite lätt *ännu mera kutter*
                        Och efter det var han min absoluta fågel

Och så helt plötsligt gick han tillbaka in i buren, satte sej på sin pinne,
                        släppte en skit och sen ut igen och till min haka

Varje dag efter skolan så öppnade jag buren.
                        i början ville han ha hjälp att komma från buren till mej.
                        Men du är ju fågel, du ska flyga.
                        Så han fick "hoppa" och avståndet blev längre och längre och tillslut så flög han.
                        RIKTIGT snabbt runt, runt, runt i rummet problemet var sedan att stanna
                        Ofta kraschlandade han i min säng, men en gång flög han rakt in i vägen ovnaför mitt akvarium (som inte hade täckglas)
                        Och plums... då upptäckte han även tjusningen med vatten. Det blev blomsprutedusch varje dag efter detta

[ATTACH=CONFIG]35964[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]35965[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]35966[/ATTACH]

Men jag har inte kvar rambo... gav bort honom till en familj som hade undulater och nymfparakiter fritt flygande... och han är ju en fågel, som bor i flock. så han fick flytta dit

Vilken tur att du tog honom då Tänk om någon köpt honom också tröttnat på honom och allt. Då fick han ju ju se vilken bra värld som fanns utanför buren!

Kommentar

• Miliimli
                          • March 2010
                          • 2457

Mina föräldrar har två fåglar, en dvärgpapejoja, Freddie, och en pennantrosella, som fantasifullt nog heter Rosella.

Dvärgpapegoja är en fågel jag varmt kan rekommendera, Freddie är alltid lite full i fan, det ska alltid hittas på något nytt bus.
                          Rosella däremot... hon äter ur handen på en, men sticker du in handen utan mat så biter hon... hårt! Hon kan man heller inte "hantera" då bits hon, och när hon är ute och flyger är det vääldigt svårt att få tillbaks henne till buren, medan Freddie flyger tillbaks så fort man säger "Ska du gå in"

Bastun ska undersökas

En av de få gångerna Rosella frivilligt har närmat sig någon av oss

Hyylor är bra att gömma sig på, det finns så mycket att klämma sig bakom där!

Freddie tronar på gardinstången

Kommentar

• sandrorita
                            • August 2010
                            • 218

Sjukt snygga var dom!

Kommentar

• Miliimli
                              • March 2010
                              • 2457

Ja visst är dom!

Så vill du ha en fågel som håller på med en massa hyss hela tiden ska du definitivt skaffa dvärgpapegojor!
                              Ett litet exempel; När Freddie tycker att det är för länge sen han fått komma ut och flyga, eller om vi glömt att öppna buren, så har han utvecklat en tecknik där han smiter ut genom matkopparna.
                              Han hoppar in i matkoppen så långt han kan, sedan börjar han hoppa och dunka med huvudet på locket tills spärren ger efter och han kan öppna locket. Döm om allas förvåning första gången han gjorde såhär och satt och kvittrade så glatt ovanpå buren på morgonen när alla vaknade!

Kommentar

• sandrorita
                                • August 2010
                                • 218

Haha, men så gulligt! De verkar vara ett riktigt busfrö med andra ord.

Kommentar

Arbetssätt...