Fakta om ''Vanliga'' hamstrar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stephanie0134
    • December 2006
    • 120

    #16
    Kjell: Skillnaden är MYCKET (otroligt) stor!! Djuraffärer avlar vanligtvis inte på temperament, friska djur osv. Enligt mig verkar det vanligaste sättet att få nya hamstrar till affären är att antingen ha ett aveslpar på lagret där de ständigt producerar ungar (extremt jobbigt för honan...) eller att de helt enkelt "glömmer" att sära på syskon. Mycket inavel, sjuka djur, noll hantering m.m.

    Hos en uppfödare väljs djuren istället ut med stor omsorg, man ser till att både hanen och honan är i bra hull, har underbart temperament, bra färg och bra bakgrund. Sedan handparas djuren, eller sätts i samma bur (efter introducering såklart) tills man ser att honan är dräktig. Då tas hanen vanligtvis bort för att honan ska slippa få ännu en kull.

    Så det är stor skillnad på "odling" () och uppfödning...

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #17
      Ursprungligen postat av Stephanie0134
      Kjell: Skillnaden är MYCKET (otroligt) stor!! Djuraffärer avlar vanligtvis inte på temperament, friska djur osv. Enligt mig verkar det vanligaste sättet att få nya hamstrar till affären är att antingen ha ett aveslpar på lagret där de ständigt producerar ungar (extremt jobbigt för honan...) eller att de helt enkelt "glömmer" att sära på syskon. Mycket inavel, sjuka djur, noll hantering m.m.

      Hos en uppfödare väljs djuren istället ut med stor omsorg, man ser till att både hanen och honan är i bra hull, har underbart temperament, bra färg och bra bakgrund. Sedan handparas djuren, eller sätts i samma bur (efter introducering såklart) tills man ser att honan är dräktig. Då tas hanen vanligtvis bort för att honan ska slippa få ännu en kull.

      Så det är stor skillnad på "odling" () och uppfödning...
      Uppenbarligen har vi helt olika erfarenheter.
      För övrigt föredrar jag gerbiler framför hamstrar
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Stephanie0134
        • December 2006
        • 120

        #18
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Uppenbarligen har vi helt olika erfarenheter.
        För övrigt föredrar jag gerbiler framför hamstrar
        Det gör jag med Har 7 st

        Kommentar

        • Jenny_E
          • July 2004
          • 661

          #19
          Har jag för mig fel om att det inte är tillåtet att föda upp djur i affär hur som helst?

          Djuraffärer köper ofta in sina djur från grossister som bara avlar för att få fram så många som möjligt, i princip. Hos en uppfödare kan du få se föräldrarna, välja ut hamstern och hantera den i lugn och ro, vet att kullen är noggrann planerad för att bli så bra som möjligt och ev. få stamtavla med den. Förutsatt att det är en seriös uppfödare alltså.

          Akvarier blir lätt för tätt, som sagt. Har även hört/läst nånstans att hamstrarna förlorar en viktig aktivitets-källa: att klättra på gallret. Men även läst att det är ett vanligt problem att de biter för mkt på gallret så de får sår i munnen...
          Själv har jag haft dvärghamstrar i gallerbur och guldhamster i duna-bur (plastbur). Fanns ingen anledning till att det blev uppdelat så, kan jag ju säga. Guldhamstern klättrade i gallret på taket (och bet på det, dock inte så det blev ett problem) och aktiverades på andra sätt.
          Dvärgarna fick ju självklart annan aktivering också Där var vi dock med om att en av de fastnade med ena benet i gallret och satt fast. Vet inte hur hon lyckades med det men så var det i alla fall.

          Ang hjul så behövs det kanske inte (återigen: massa aktivering) men då krävs i så fall stora ytor och att hamstern får komma ut och springa, det är djur som har väldigt stora revir naturligt och rör sig mycket för att hitta föda.

          Vet inte riktigt vad du vill veta mer? Maten ska bestå av olika sorters säd och inte för mycket feta nötter och frön. Och som med alla djur är variation nyttigt, hamstrar är allätare och man kan alltså ge det mesta som man själv äter. Min brukade få rester av det mesta: Pasta, pannkakor, gröt, välling, yohghurt, grönsaker, frukt, hundgodis, kattmat, fisk, kyckling, köttfärs, potatis.... Går att ge massa och det är det som gör det så roligt, tycker jag.

          Jag tycker guldhamstern var betydligt snällare, socialare och mer lätthanterad än dvärghamstrarna, men det kan ju vara individuellt.

          Kan också tillägga att hon (guldisen) var en ängel att hålla på med, krävde en hel del aktivering (första 1½ åren vände hon upp och ner på hela buren varje natt, leksakerna huller om buller, hjulet ibland vält, allt spån upppressat i ena delen av buren... Hennes uppfödare hade rätt kul när hon hörde det

          Kommentar

          • eriahl
            • April 2004
            • 5681

            #20
            Jo det finns någon regel om att föda upp djur som du säger i affär kommer inte ihåg exakt vad just nu. Ska man föda upp hamstrar, råttor mm får det inte vara så att tex kunder kan gå in i rummet djuren föds upp i.
            Stephanie 0134: Kan inte förstå att du är så otroligt negativ mot zoaffärer och att det bara är inavel, sjuka djur osv osv.
            För övrigt är råttor trevligare än både hamstrar och gerbiler, bara så ni vet Jenny E och Kjell
            Senast redigerad av eriahl; 24 January 2007, 19:39.
            "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #21
              Ursprungligen postat av eriahl
              För övrigt är råttor trevligare än både hamstrar och gerbiler, bara så ni vet Jenny E och Kjell
              Jodå jag brukar faktiskt ofta också rekommendera tamråttor till de som vill ha en hamster. Dom är väldigt bra husdjur
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Stephanie0134
                • December 2006
                • 120

                #22
                Akvarier blir inte för varma/fuktiga så länge man inte har glaslock eller liknande på dom. Gallerburar har jag helt slutat använda efter att två hamstrar fastnat med benen i dem, varav den ena hamstern gnagde av sitt ben... Mina hamstrar blev helt tokiga när jag la dit papper åt dom som dom kunde boa med, och de tog lång tid på sig att bädda och fixa med det. Brukade också ge dom toarullar med papper kvar på så att de dels fick slita av pappret själva, och dels gnaga på toarullen. Sen brukade jag ge dom kartonger med godis också. Det finns massor att göra! Bara fantasin sätter gränser

                Kommentar

                • Stephanie0134
                  • December 2006
                  • 120

                  #23
                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Jodå jag brukar faktiskt ofta också rekommendera tamråttor till de som vill ha en hamster. Dom är väldigt bra husdjur
                  Jag med! Tycker att de är lite roligare som husdjur, då de är mer påhittiga och rörligare. Fast visst är det väl en nackdel ibland också... Det är inte roligt att hitta råttor på gardinstången

                  Kommentar

                  • Marcus.N
                    • September 2006
                    • 1173

                    #24
                    Hamstrar är så fina kanske ska köpa mig en men först måste ja köpa mig ett tredje akvarium runt 120 L till min Guld ancistrus hona fast ja ska ju ha mer fiskar där också hehe.. men om ja får skaffa hamstrar så köper ja dem lite senare
                    why am i the only one how gives the most all the time?
                    www.agnescarlsson.se
                    www.myspace.com/agnescarlsson
                    http://static.fanzone.org/data/image...78eba9961f.png
                    http://youtube.com/watch?v=E_NqFDN74G4

                    Kommentar

                    • eriahl
                      • April 2004
                      • 5681

                      #25
                      Råttor på gardinstången är väl inget Katten Steve i klättringstagen, japp det är gardinstången
                      Senast redigerad av eriahl; 26 January 2007, 18:00.
                      "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                      Kommentar

                      • Stephanie0134
                        • December 2006
                        • 120

                        #26
                        Ursprungligen postat av eriahl
                        Råttor på gardinstången är väl inget Katten Steve i klättringstagen, japp det är gardinstången
                        Haha Kan tänka mig hur gardinen skulle se ut om han höll på att ramla ner?

                        Kommentar

                        • miluhe
                          • June 2006
                          • 2090

                          #27
                          Kul film om söta hamstrar

                          länk:

                          Kommentar

                          • eriahl
                            • April 2004
                            • 5681

                            #28
                            Smidig rackare och både gardin och stång höll dessutom, inte en reva. Golv - bord - datorskärm - gardinstång, vi kom på honom en gång. Sedan tvärtom såklart
                            "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                            Kommentar

                            • Marcus.N
                              • September 2006
                              • 1173

                              #29
                              Hehe fin katt! min katt skulle aldrig klara det då hon väger runt 6 kg
                              why am i the only one how gives the most all the time?
                              www.agnescarlsson.se
                              www.myspace.com/agnescarlsson
                              http://static.fanzone.org/data/image...78eba9961f.png
                              http://youtube.com/watch?v=E_NqFDN74G4

                              Kommentar

                              • eriahl
                                • April 2004
                                • 5681

                                #30
                                Inte förra lillkillen vi hade, 8kg.
                                "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                                Kommentar

                                Arbetssätt...