råd in för vinter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • camila
    • November 2006
    • 1

    råd in för vinter

    Hej jar har en vädurskanin som är 3år den har jag köpt för 2 månader sedan
    nu hundrar jag om skötsel på vinter......kaninen bor på våran uteplats som är inglsad och trägolv det kommer ingen regn,vind eller snö på honom. han bor i sin bur och med öppen grind så att han kan gå ut när han vill

    räcker det så eller måste jag ta in honom enligt förra ägaren så bodde kaninen ute hela året.....men ibland undrar om han kanske fryser....jag vet inte.. kan man eller känna på en kanin om han fryser.

    mvh...orolig kaninägare............
  • eriahl
    • April 2004
    • 5681

    #2
    Har den gått ute hela sommaren och vinter förr ska det funka. Köper man en liten unge i affär nu skulle jag ha den inne. Jag gjorde en kaninbur för några år sen och byggde in hela huset åt den. Dörr, tak, väggar och golv med frigolit. Men den skulle stå på balkong och varit innekanin. Eran är ju dessutom skyddad från vind mm och van.
    Senast redigerad av eriahl; 09 November 2006, 14:02.
    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

    Kommentar

    • Nitra98
      • June 2005
      • 1987

      #3
      Se till att den har mycket halm att borra in sig i, så ska det nog gå bra.
      Min zoon

      Kommentar

      • eriahl
        • April 2004
        • 5681

        #4
        Fotat på vanliga kort så kan se lite skevt ut men såhär gjorde jag Vattenflaskan fick sitta på insidan av husdörren. Grymt snyggt eller hur, host host...... Ingången med panel på sen.
        "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

        Kommentar

        • Zvinto88
          • April 2006
          • 50

          #5
          Som Nitra98 sa så räcker det att lägga in extra mycket halm i buren. Isolering är inte nödvändigt, men man gör som man vill. Risken med isolering är att det istället för att stänga ute kyla på vintern och värme på sommaren, att det blir tvärtom. Kylan stängs in, vilket gör att det blir väldigt kallt, kallare än i resten av buren. Och på sommaren blir värmen instängd och det blir kvavt och kondens. I ditt fall behövs ingen isolering alls, eftersom kaninen står så skyddat.
          Jag har ingen isolering till någon av mina kaniner, däremot har de hus (inga sovdelar, utan lösa hus) som är fyllda med halm.

          Om kaninen fryser kan du ev se på den att det blir lite apatisk, men det finns ju sjukdomar som ger samma symtom.
          http://i13.tinypic.com/2n8ofbk.jpg
          Mimi, Dragon, Zvinto, Iris, Fia, Dicken & Järnsaxa = Mina älskade kaniner

          Kommentar

          • eriahl
            • April 2004
            • 5681

            #6
            Körde med frigoliten för en 100% innekanin är ju lite känsligare. Men den här kaninen står bra såklart. Fick bara för mig att visa hur jag gjorde en bur. Tänkte oxå på kondensrisk så taket gick att "vicka" lite.
            "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

            Kommentar

            Arbetssätt...