Omvända roller

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • miluhe
    • June 2006
    • 2090

    Omvända roller

    Vi har en kaninhona somvi säkert vet är en hona. Hon är ett år .Som sällskap skaffade vi idag en kastrerad hane 1år. Oroliga att det skulle bli bråk men hon är så lycklig och ja hm beter sig som en hankanin mot honom. Normalt bland kaniner eller vad. Någon som vet varför hon beter sig som en hane?
  • Danne_K
    • February 2005
    • 1034

    #2
    normalt med bråk ja spelar ingen roll om de är en hona eller hane dom brukar bråka första gången dom träffas.. är väll om vem som ska bestämma eller nå sånt va vet ja... borde ju dock va någon som kan de här bättre än jag. vi hade några kaniner under tiden när jag fortfarande bode hemma så är ingen expert på området...

    Kommentar

    • Ginny Nessy
      • April 2006
      • 34

      #3
      beter sig som en hankanin?

      Vad menar du med "beter sig som en hankanin"?

      om det är så att det ser ut som om hon försöker para sig med honom så är det som sagt att det handlar om vem som ska bestämma. Det är fullt normalt, kaniner i flock gör så. Handlar om rangordningen. Alla mina som lever ihop beter sig så, även den kastrerade hanen, det har inget med hane/hona att göra.
      Hon talar nog om för honom att "jag bestämmer, det är jag som e bossen, typ"

      Kommentar

      • pia-lotta
        • June 2006
        • 21

        #4
        Vi har en kastrerad hankanin. Jag undrar om de helst skall ha sällskap av en till kanin. Alla ger olika bud. Vi funderar på att göra våran till utekanin då kanske den mer behöver en kompis, eller..Brukar det gå bra att sätta ihop en kastrerad hanne och en hona...Eller händer det att de aldrig slutar bråka....

        Kommentar

        • Ginny Nessy
          • April 2006
          • 34

          #5
          Om man vill ha två eller fler kaniner tillsammans är det bästa om man sätter ihop dem när de är ungar. Det finns ingen garanti för att det kommer att fungera, men jag tror inte det skulle bli några större problem, se bara till i så fall att de hamnar på ett nytt ställe där ingen av dem bor, (en ny bur), så att de (då särskilt honan) inte ser det som sitt revir.

          Det är inget som helst problem med att ha honom ensam, men han kanske skulle tycka om att få en kompis. Eftersom han är kastrerad så borde det inte vara några problem så länge ni inte sätter ihop honom med en annan hane.

          Kommentar

          • pia-lotta
            • June 2006
            • 21

            #6
            skall kaninerna ha ung. samma ålder eller spelar det ingen roll..Våran kastrerade hanne är ca 10 mån. Törs man släppa ihop dem direkt eller skall de få titta på varandra genom galler först...Om de börjar slåss,är det lätt att skilja dem åt?? Är det bäst om honan är yngst eller äldst?

            Kommentar

            • Danne_K
              • February 2005
              • 1034

              #7
              kan ju kanske va bra att ha dom i två olika burar först så vänjer dom sig vid varandra utan att kunna slås. tror säkert att de går bra att sätta ihop dom direkt med men du får nog räkna med att de flyger lite päls...

              Kommentar

              Arbetssätt...