Har en dvärgvädur som har kastrerats....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pia-lotta
    • June 2006
    • 21

    Har en dvärgvädur som har kastrerats....

    Hejsan !
    jag har en dvärgvädur som var hur snäll och tam som helst.
    Jag blev rek. att kastrera honom så att han inte skulle börja
    "skvätta". Han var ca 7 mån när jag gjorde detta.(Är några veckor sedan
    nu.) Det sas att han skulle bli ändå snällare och sällskapligare efter detta
    ingrepp. Men jag upplever att det blivit precis tvärtom... Förut "uppvaktade " han och sprang runt familjemedl. hela tiden. Nu verkar han skita totalt i oss. När han är lös hoppar han in under kökssoffan och sitter där och kurar hela tiden.Vill inte direkt bli upptagen från golvet heller.. springer hellre iväg..Värkar nästan lite rädd för händer.(Inte när han är i buren). Jag ångrar nästan att jag kastrerade honom..
    RÅD....TIPS....HJÄLP MIG !!
  • Inka
    • July 2005
    • 1233

    #2
    Han kanske blev skrämd i samband med kastreringen? Hörde om en katt som behandlades ganska brutalt av en dålig veterinär när han skulle sövas inför kastreringen och efter det hade svårt för människor, han bet och var inte alls snäll.
    Tyvärr har jag inget råd att ge annat än att ge det tid, ta det lugnt med honom och kanske t o m "börja om" som om att han var liten och inte van vid människor.
    Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

    www.kvitter.n.nu

    Kommentar

    • Inka
      • July 2005
      • 1233

      #3
      Glömde skriva... Hoppas att det löser sig. Jag tycker inte att du ska ångra kastreringen annars. Det är INTE kul när de börjar skvätta och om man kastrerar efter att de börjat så är det inte säkert att de någonsin slutar. Det är svårt att ha dem inomhus då.
      Är det längesen han kastrerades?
      Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

      www.kvitter.n.nu

      Kommentar

      • pia-lotta
        • June 2006
        • 21

        #4
        Det är nu ca 1 mån. sedan han kastrerades. Vi har precis kommit hem igen efter ca två och en halv veckas semester. Under tiden har kaninen varit hos grannen som hållit på med honom en del. Tycker faktiskt att han börjar bli gladare och sällskapligare igen. Det verkar gå åt rätt håll. Det är nog som du skriver att han måste börja vänja sig vid att händer inte är farliga igen. Tack för svaret! Ps trodde att de slutade skvätta även om de gjorde det innan, men det är alltså inte säkert. Tur att vår kanin inte hann börja. Han varken kissar eller bajsar någon annan stans än i toalettlådan. I uteburen håller han sig hela dagen om han inte har lådan där. Tack.

        Kommentar

        Arbetssätt...