Marvin och färskt gräs

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rogli
    • August 2005
    • 132

    Marvin och färskt gräs

    Hej!
    Är det förenat med någon fara att stoppa ner obegränsat med färskt gräs till marsvin eller t.o.m ersätta höet med det?
  • Thomas&Anna
    • January 2006
    • 1030

    #2
    När vi hade marsvin så fick han gå ihop med våra kaniner i en utebur och det var inga problem mer än att han blev väldigt tjock för han hade ju färsk gräs hela tiden.
    Thomas & Anna

    www.annaothomas.com

    Kommentar

    • Ginny Nessy
      • April 2006
      • 34

      #3
      fet av gräs?

      Skulle marsvin bli feta av gräs????

      Borde väl snarare handla om kraftfoder (torrfoder) och dylikt eller är jag helt ute och cyklar nu?...

      Har själv ett marsvin och 9 kaniner. Vet i alla fall helt säkert att kaniner INTE blir feta av vare sig gräs, hö eller frukt/rotfrukter. Nu är ju kanin och marsvin långt ifrån samma sak men ändå...

      Kommentar

      • Jokis
        • March 2006
        • 17

        #4
        Var förskiktig med gräs

        Hej!

        Visst kan du låta ditt marsvin äta gräs. Men du bör låta den vänja sig. Ge den inte så mycket i början, bara lite och sedan lite mera. Det kan bli för kraftigt och då blir den dårlig i magen.
        Du ska inte byta ut gräs mot höet. Den behöver det torra höet också. Dock brukar de välja gräset om de är ute i utebur.
        Jag har alltid hö åt mina kaniner i lådan, så de kan äta.

        Visst kan de bli fet av gräs. Om de äter mycket och dessutom inte rör sig.
        Men ofta så äter de inte i sådan mängder eller har tillgång.

        Måste bara nämna att i måndags fick vi fyra små kaninungar...

        Ha det så bra!!

        Kommentar

        • Thomas&Anna
          • January 2006
          • 1030

          #5
          Ursprungligen postat av Ginny Nessy
          Skulle marsvin bli feta av gräs????

          Borde väl snarare handla om kraftfoder (torrfoder) och dylikt eller är jag helt ute och cyklar nu?...

          Har själv ett marsvin och 9 kaniner. Vet i alla fall helt säkert att kaniner INTE blir feta av vare sig gräs, hö eller frukt/rotfrukter. Nu är ju kanin och marsvin långt ifrån samma sak men ändå...
          Den fick inget kraftfoder på sommaren den blev tjock av gräset det är likadant med hästar dom kan bli tjocka utav bara gräs.Kaniner äter väl bara det dom behöver med det inte finns något stopp för marsvin.
          Thomas & Anna

          www.annaothomas.com

          Kommentar

          • Ginny Nessy
            • April 2006
            • 34

            #6
            Ursprungligen postat av Thomas&Anna
            Den fick inget kraftfoder på sommaren den blev tjock av gräset det är likadant med hästar dom kan bli tjocka utav bara gräs.Kaniner äter väl bara det dom behöver med det inte finns något stopp för marsvin.

            Okej, bra att veta, känner igen det där med att det inte finns något stopp för marsvin, de har ju så hög ämnesomsättning också så de måste äta ofta, riktiga matvrak. Om de blir tjocka borde ju också, som sagt ovan, handla om hur mycket motion de får också. Har man bara ett så blir det ofta att det bara sitter stilla och äter/vilar istället för att gå på upptäcksfärd med sina kompisar.
            Nåja, det var ju bra att veta att marsvin kan bli tjocka av för mycket gräs.

            Kaniner äter inte hela tiden som marsvin, men det är olika om de äter bara vad de behöver eller inte. Sitter de i bur där de inte kan sysselsätta sig med att t ex gräva eller "motionera", (träna flykt från rovdjur), så äter de ofta för att de inte har något annat att göra.
            Min angorakanin är inte bara mycket kräsen, utan äter heller inte så mycket, han är inte intresserad av mat helt enkelt, (har väl bara tjejer i skallen). (Åt faktiskt för lite ett tag.)
            Som exempel på motsatsen: Min kanin Molly kastar sig över all mat hon får, hon äter tills hon inte orkar längre, och det är många gånger mer än vad hon behöver. Det enda som inte blir uppätet direkt är höet, det tar hon det lugnt med. (Gottegris)
            Samma sak med gotlandskaninerna jag har, de äter upp allt de får ganska kvickt.
            Kaninungarna, (som egentligen inte är ungar längre och är en korsning mellan angorakanin och dvärgvädur), äter mindre än "vad man anser att de borde för sin storlek" och får mycket motion, man kan säga att de äter precis vad de behöver och inget mer. Det kan ha att göra med att de är 5 st som bor tillsammans så de inte blir uttråkade så lätt.

            Nu blev det visst en lång predikan om kaniner, men kortfattat: Det går inte att dra alla kaniner över en kam och säga hur en kanin beter sig angående mat. Vissa äter för mycket, andra mera lagom.

            Kaninungar?! Ååååh... jag blir så avundsjuk...


            Hur som helst, jag håller med Jokis helt och hållet; du bör inte byta ut höet mot gräs.

            Kommentar

            Arbetssätt...