Någon som är skillad i kaninhälsa?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tinet
    • April 2006
    • 93

    Någon som är skillad i kaninhälsa?

    Tja!

    Jag äger en mycket söt kaninhona på ca 5-6 år som bott hos mig sen hon var bara 6 månader (enligt förra ägaren iaf). Nu på senaste tiden har hon fått lite konstiga grumliga ögon.

    Man ser klara bruna "ögonband" i ögats innerkant när hon kollar bortåt åt sidan eller när hon spärrar upp ögonen (/öronen) och lyssnar. Ögonbanden går upp en ganska hög bit upp på ögat, det är detta som ser konstigt ut (inte så högt att de når pupillerna eller så, bara ovanligt högt upp). Så var det inte tidgare!

    Har hon bara börjat bli gammal? Saknar hon något födoämne eller någon vitamin i sin kost kanske? Eller kan det rent av vara någon ögonsjukdom?

    Det ser inte akut eller mycket allvarligt ut, dock ser det inte helt friskt ut heller... I övrigt är hon pigg och äter väl. Ska försöka ta bilder om jag kan.
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #2
    kan alltid prova att ringa veterinären occh fråga.
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • TinaT

      #3
      Det tycker jag också du ska göra. De kanske till och med bara kan lugna dig och säga att det inte är något farligt, eller så säger de väl att du kan komma in så de kan kolla... Själv tycker jag inte det låter som något farligt, men en kanin på 5-6 år börjar ju bli lite till åren... Så ring för säkerhets skull! Lycka till!

      Kommentar

      • Tinet
        • April 2006
        • 93

        #4
        jaa det borde jag nog, men e rädd för att de kommer säga att de ska undersöka henne och sen ta 500kr och säga "hon e gammal"....

        Kommentar

        • TinaT

          #5
          Det är sant, men å andra sidan så kan du kanske hjälpa henne, om hon nu är sjuk. Du måste ju inte komma in med henne, även om veterinären säger att du borde det, när du ringer, och det kan ju hända att de har några bra tips per telefon.

          Kommentar

          Arbetssätt...