Råttkillen Gimli som blev mamma!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Babbett
    • October 2003
    • 337

    #16
    Tog några nya kort idag...

    Dom växer snabbt och äter, klättrar och leker! På fredag är dom redan 3 veckor gamla..
    Börjar bli lite orolig dock, tänk om jag inte lyckas hitta nya hem till alla!?
    Bifogade filer
    Mvh. Ann E.

    http://www.freewebs.com/babbett/index.htm

    Kommentar

    • figo
      • October 2004
      • 480

      #17
      Hur stort ska några råttor ha egentligen?
      Då tänker jag på kvadratdecimeter/råtta och höjd på buren.
      Senast redigerad av figo; 19 January 2006, 16:32.
      m.v.h figo. 170 L ,45 L ,21 L

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #18
        blir allt lite småsugen igen på att skaffa råtta men tror inte katten min skulle uppskatta att höra mej gapa å skrika
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • y0da
          • August 2005
          • 1697

          #19
          Söta råttor!
          Men du. Två hanar? Verkligen?
          Såvitt jag minns så kan man ha flera honor, men inte flera hanar?
          Jag har iaf hört följande: När hanarna blir könsmogna så kommer de att fighta med varandra tills en av dem dör. Dessutom så är det mycket möjligt att de gnager av varandras testiklar.

          Jag hade först en hane i min bur iaf. Sen när han gick vidare så skaffade jag två honor. Två hanar har jag alrig vågat mig på.
          http://www.y0da.se

          540L SA

          Kommentar

          • figo
            • October 2004
            • 480

            #20
            Ursprungligen postat av y0da
            Söta råttor!
            Men du. Två hanar? Verkligen?
            Såvitt jag minns så kan man ha flera honor, men inte flera hanar?
            Jag har iaf hört följande: När hanarna blir könsmogna så kommer de att fighta med varandra tills en av dem dör. Dessutom så är det mycket möjligt att de gnager av varandras testiklar.

            Jag hade först en hane i min bur iaf. Sen när han gick vidare så skaffade jag två honor. Två hanar har jag alrig vågat mig på.
            Jag tror du tänker på möss och hamstrar.
            Såvitt jag vet så kan man råtthanar med varandra.
            m.v.h figo. 170 L ,45 L ,21 L

            Kommentar

            • figo
              • October 2004
              • 480

              #21
              Ursprungligen postat av y0da
              Söta råttor!
              Men du. Två hanar? Verkligen?
              Såvitt jag minns så kan man ha flera honor, men inte flera hanar?
              Jag har iaf hört följande: När hanarna blir könsmogna så kommer de att fighta med varandra tills en av dem dör. Dessutom så är det mycket möjligt att de gnager av varandras testiklar.

              Jag hade först en hane i min bur iaf. Sen när han gick vidare så skaffade jag två honor. Två hanar har jag alrig vågat mig på.
              Jag tror du tänker på möss och hamstrar.
              Såvitt jag vet så kan man råtthanar med varandra.
              m.v.h figo. 170 L ,45 L ,21 L

              Kommentar

              • y0da
                • August 2005
                • 1697

                #22
                Ursprungligen postat av figo
                Jag tror du tänker på möss och hamstrar.
                Såvitt jag vet så kan man råtthanar med varandra.
                Nej, råttor. Hade jag menat möss eller hamstrar hade jag skrivit det
                Rattus Norvegicus är det jag menar.
                När jag sökte nu så hittade jag dock ingen information om detta. Men när jag har köpt mina råttor har de sagt så iaf, har då varit i olika butiker. Men det var väl det välkända fenomenet med inkompetent personal då förmodar jag.
                http://www.y0da.se

                540L SA

                Kommentar

                • Babbett
                  • October 2003
                  • 337

                  #23
                  Hej, dom flesta hanar fungerar med andra sålänge dom inte växt upp som ensamråtta. Fast dom är individer och vissa är surare än andra...
                  Fördelen med hanarna är att dom är lugnare och latare och därmed också mera kelvänliga, honorna har ofta mera spring i benen.
                  Mvh. Ann E.

                  http://www.freewebs.com/babbett/index.htm

                  Kommentar

                  • Inka
                    • July 2005
                    • 1233

                    #24
                    Har då alltid haft flera hanar tillsammans och det har aldrig varit något problem. För övrigt är ju råttor flockdjur och man ska alltid ha minst två... Å vad skulle man då ha med en ensam hane? En hona... nänä...
                    Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

                    www.kvitter.n.nu

                    Kommentar

                    • C.Ciklid
                      • February 2005
                      • 12055

                      #25
                      He he..detta inlägg får mig att minnas mitt första inköp av två ökenråtthanar... som vart 5st en dag.... Honan fick en unge till efter denna incident, men hanen bet ihjäl den ungen. Sedan separerade jag dem och bytte dem mot en hamster. Hon på zoobutiken som sa att det var två hanar.. tja.. jag åkte och lämnade ungarna hos henne och sa det att det var konstigt att hanarna blev fler.. Gissa vem som var högröd i ansiktet..

                      //Camilla
                      De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

                      Kommentar

                      • Raven
                        • February 2005
                        • 15385

                        #26
                        Ursprungligen postat av C.Ciklid
                        jag åkte och lämnade ungarna hos henne och sa det att det var konstigt att hanarna blev fler.. Gissa vem som var högröd i ansiktet..
                        hahaha skulle haft kameran med
                        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                        Faktatråd Om AkvarieVatten
                        Växtakvaristernas Paradis

                        Kommentar

                        • y0da
                          • August 2005
                          • 1697

                          #27
                          Ursprungligen postat av C.Ciklid
                          He he..detta inlägg får mig att minnas mitt första inköp av två ökenråtthanar... som vart 5st en dag.... Honan fick en unge till efter denna incident, men hanen bet ihjäl den ungen. Sedan separerade jag dem och bytte dem mot en hamster. Hon på zoobutiken som sa att det var två hanar.. tja.. jag åkte och lämnade ungarna hos henne och sa det att det var konstigt att hanarna blev fler.. Gissa vem som var högröd i ansiktet..

                          //Camilla
                          Haha!
                          Det är väl nästan lättare att se skillnad mellan könen på hamstrar än vad det är på människor tycker jag
                          Kanske är lite svårare när de är unga förvisso..
                          http://www.y0da.se

                          540L SA

                          Kommentar

                          • C.Ciklid
                            • February 2005
                            • 12055

                            #28
                            Det komiska är ju att de är könsmogna redan efter nån vecka!! Inte konstigt att de förökar sig i otrolig tackt!

                            Käringen ville först inte ta sig an de små, men eftersom jag påpekade att hon sagt: -om det blir problem med råttorna är det bara att höra av sig... och jag hade även vittnen. Tja, att de blev fler tyckte jag var ett problem som kunde urarta i massor av "problem"... Jo, kameran skulle jag ha haft med mig.. Tror hon inte tyckte det var så poppis att jag högt talade om vad ärendet gällde inför ett antal kunder...
                            De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...