nybörjare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nessi_
    • November 2005
    • 3

    nybörjare

    hej !

    hade tänkt köpa tamråttor 2 st, vill helst bara ha en men har läst att dom borde vara två eller fler.. vad bör man tänka på som "amatör" ?
    kom med tips eller vad ni vill, blir mycket glad då =)

    mvh vanessa
  • nessi_
    • November 2005
    • 3

    #2
    hej !
    hade tänkt köpa tamråttor 2 st, vill helst bara ha en men har läst att dom borde vara två eller fler.. vad bör man tänka på som "amatör" ?
    kom med tips eller vad ni vill, blir mycket glad då =)
    mvh vanessa

    Kommentar

    • nessi_
      • November 2005
      • 3

      #3
      hej !
      hade tänkt köpa tamråttor 2 st, vill helst bara ha en men har läst att dom borde vara två eller fler.. vad bör man tänka på som "amatör" ?
      kom med tips eller vad ni vill, blir mycket glad då =)
      mvh vanessa

      Kommentar

      • Angeleyetearsdrop
        • June 2005
        • 45

        #4
        Har de olika kön?
        Jag hade en gerbil och han var ensam.

        Kommentar

        • Inka
          • July 2005
          • 1233

          #5
          Tamråttor är flockdjur, så de bör inte bo ensamma. Köp minst två av samma kön, två hanar eller två honor spelar ingen roll (en hane och en hona kan producera oerhört många småråttor på kort tid, rekommenderas inte), och en så stor bur som möjligt. De tycker om att klättra och röra sig mycket så olika hyllplan i buren är ett tips. Rep, grenar och annat som de kan härja med är uppskattat. En bra bok är "Tamråttor" av Gisela Bulla. Väldigt bra att det finns en bok på svenska, fanns inte det när jag började med råttor och det kan vara lite lätt frustrerande. Jag ger dig rådet att köpa boken eftersom den upplyser om mycket mer än vad som går att skriva såhär.
          Underbara djur de där, har inga själv nu men har haft rätt många under flera år och sysselsätter man sig med dom mycket blir dom som små hundar. Väldigt gosiga och tillgivna. Mina kom alltid när jag ropade på dom =)
          Lycka till med dina små vänner!
          Erika
          Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

          www.kvitter.n.nu

          Kommentar

          • Tweety-79
            • November 2005
            • 31

            #6
            Ursprungligen postat av nessi_
            hej !
            hade tänkt köpa tamråttor 2 st, vill helst bara ha en men har läst att dom borde vara två eller fler.. vad bör man tänka på som "amatör" ?
            kom med tips eller vad ni vill, blir mycket glad då =)
            mvh vanessa
            Gå in på svenska råttsällskapets hemsida så hittar du all den info du kan tänkas behöva. http://www.srs.st/

            Har själv varit medlem där & även haft råttor.
            Jessica

            Kommentar

            Arbetssätt...