Reumatism eller hjärnskada ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FM_4ever
    • May 2005
    • 7

    Reumatism eller hjärnskada ?

    Hej ! En av mina kaniner (Zmutte) har blivit sjuk eller skadad. han är väldigt stel i bakbenen och går istället för att hoppa. så har det varit i ca. en vecka nu men idag blev det sämre ! när man har bärt honom och sedan släpper ner honom faller han bara ihop, han vill inte gå ngnstans, men blir han rädd så kryper han så gott det går iväg :'( han verkar vara stelare i vänster bakben men verkar inte ha ont eftersom han inte rycker bort tassen när man känner på det. vi ringde till veterinären och dom säger att det trpligtvis är en hjärnskada :'( Men kan det vara reumatism ?

    Ngn som vart med om det här eller liknande ?

    Tacksam för svar !
    // Emma
    Kramar Emma ^^
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    NU är det så länge sedan som jag hade och odlade kaniner att jag inte minns så bra.
    Men har för mig att detta även drabbade någon av mina kaniner någon gång men vad det var kommer jag ännu mindre ihåg.
    Har för mig att det var någon bristsjukdom (kalk eller någon vitamin av något slag). Att det är en hjärnskada tror jag inte och att det skulle vara reumatism eller nåt sånt tror jag ännu mindre på.
    Jag hade nog sett till att kaninen under en längre period fått ett kosttillskott på kalk och någon multivitamin (bägge finns att köpa i zooaffärer).
    Sedan hade jag också försökt att få tag i någon veterinär som är insatt i smådjur (vilket få veterinärer är) eller frågan någon kaninodlare (kanske finns det någon kaninavelsförening på orten, många zoohandlare föder också upp kaniner).
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • FM_4ever
      • May 2005
      • 7

      #3
      Tack ! Ok, kan kolla på djuraffären, hoppas så att han blir bättre. Han brukar få grönsaker, men av olika anledningar har han inte fått det på ett tag. kan det vara det som gjorde att han blev så dålig ? idag ska jag dock ge honom det.
      Men varför blev Zmuttis i såna fall stel bara i bakbenen och då särskilt i ett ?
      Han äter och dricker bra som tur är iaf
      Kramar Emma ^^

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Men varför blev Zmuttis i såna fall stel bara i bakbenen och då särskilt i ett ?
        Nånstans skall det börja.

        Han brukar få grönsaker, men av olika anledningar har han inte fått det på ett tag. kan det vara det som gjorde att han blev så dålig ? idag ska jag dock ge honom det.
        Det kan vara orsaken men nu räcker det inte med några grönsaker nu är ett tillskott av multivitaminer och kalk absolut nödvändigt.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • FM_4ever
          • May 2005
          • 7

          #5
          Jaa, vi ska till djuraffären idag. Tack för svaren !
          Kramar Emma ^^

          Kommentar

          Arbetssätt...