Marsvin sjuk:(

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Emil K
    • June 2005
    • 5

    Marsvin sjuk:(

    Det är så att jag har haft 3 marsvin ett dog pga mag fel det var på natten så det fanns ingen vtrinär uppen mitt andra vart sjuk på en söndag det fick något vit klet i ögat jag tog bort det för att hon skulle kunna se mitt sista hade jag samtidigt det vart smittat och sjukdomen bröt ut ca 4 veckor efter Beskrivning av sjukdommen dom andas konsitigt låter konstigt blir slö äter inte dricker inte eller jo ena åt en tugga masrosblad andra drack 5-6 klunkar vad kan det vara för något?
  • C.Ciklid
    • February 2005
    • 12055

    #2
    Låter som om du ska ta dem till veterinär så snart som möjligt! Har du dem ute? Villken kost har de? De kan vara förkylda och behöver antibiotika för att kunna bli friska. Marsvin har stort behov av C-vitamin för att magen skall fungera OK. Så jag fick tips om att ta 1/4 av 1 brus C-vitamin och blanda i vattenflaskan. Hade ett marsvin som blev förstoppat under natten och ringde till veterinärer runt om men de hade inte öppet någonstans. Fick då tips om att smälta margarin eller använda flytande matolja med lite vatten och mata honom med det med en pipett. Tyvärr gick inte hans liv att rädda.

    //Camilla
    De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

    Kommentar

    • Emil K
      • June 2005
      • 5

      #3
      Båda dog men det kan vara bra att veta om man ska skaffa något någon gång fram över. Nej jag har ej haft dom ute dom brukar få lite hö em eller 2 nävar med marsvin blandning festival eller lösvigt vi köper på arken. Och vi har det inte spc kallt hemma ovanligt varmt faktiskt minst 20+.

      Kommentar

      • Emil K
        • June 2005
        • 5

        #4
        Båda dog men det kan vara bra att veta om man ska skaffa något någon gång fram över. Nej jag har ej haft dom ute dom brukar få lite hö em eller 2 nävar med marsvin blandning festival eller lösvigt vi köper på arken. Och vi har det inte spc kallt hemma ovanligt varmt faktiskt minst 20+. ps ska man ta döda marsvin till en vetrinär efter 2 timmar? tror du det går att rädda dom tror ej det var en förskylning för han dog över en natt det först avlivade vi men det nadra fanns ingen möjlighet jag har inte hjärt till det

        Kommentar

        • C.Ciklid
          • February 2005
          • 12055

          #5
          Om man vill kontrolera vad den dog av kan man kontakta en veterinär. Ett marsvin behöver hö varje dag. Deras magar är lite knepiga men med en kost med mycket C-vitamin brukar hålla dem i trim. Tråkigt att de dog.

          //Camilla
          De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

          Kommentar

          Arbetssätt...