hejsan kan ni svara på frågorna men bara på ni vet svaret på!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • leon
    • April 2005
    • 10

    hejsan kan ni svara på frågorna men bara på ni vet svaret på!

    Hej!

    I fall man vill ha hamster så skal man köpa 2 st eller skal man ha dom enskilt åt för jag har en kille men kan jag ha 2 killar i sama bur för om vi tar en tjej så kanche dom får barn och det är inte bra Jag undrar går nafsande över eller skal jag lära bort honom det men hur ? jag undrar hur mycket skal en hamster väga när den är 3-4 månader

    svara alla som vet på frågorna eller frågan det går bra ifall ni inte vet alla svar men dom ni vet kan ni vel skriva till mig
    Senast redigerad av leon; 07 May 2005, 13:29.
  • Maethor
    • December 2004
    • 675

    #2
    Hamstrar ska aldrig hållas tillsammans!
    112L: Kampfiskar, 2blågurami, 1guldgurami, 15 neontetror, 1kinesisk algätare, 2-3ancistrus.
    105L: 3Eldbukssalamandrar (Jack, Elizabeth, Anamaria) +några salamanderyngel.
    54L: ca 15 kamphanar
    90L: 3kamphanar
    90L: 3kamphanar
    90L (marin): 3kamphanar
    6x2L: Kamphanar

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=172702

    Kommentar

    • Plask
      • August 2003
      • 8

      #3
      Är det dvärghamster eller guldhamster?
      Guldhamstrar ska hållas ensamma. (De accepterar inte andra hamstrar och kan slåss till någon dör. Bortsett för under brunsten.)
      Dvärghamstrar kan ibland hållas i grupp, det fungerar inte alltid. Hur gammal är hamstern?

      Kommentar

      • figo
        • October 2004
        • 480

        #4
        Hej,Leon.
        det där med nafsandet måste man nog lära inn från början.
        när du köpte hamstern,tog du upp den direkt då?
        för man ska börja försiktigt och när hamstern går upp i din hand själv kan du ta upp han.
        det har jag iaf läst i en bok.
        Senast redigerad av figo; 18 February 2007, 16:16.
        m.v.h figo. 170 L ,45 L ,21 L

        Kommentar

        • Anna_84
          • May 2005
          • 86

          #5
          Ursprungligen postat av Maethor
          Hamstrar ska aldrig hållas tillsammans!
          Många dvärghamstrar kan man ha tillsammans. Men då ska dom ha varit i samma bur från dag ett. Det är guldhamstrar som aldrig bör hållas i samma bur!
          // Anna
          AnnaAndersson84@hotmail.com
          http://hem.bredband.net/anna_84/
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=375021

          Kommentar

          • Anna_84
            • May 2005
            • 86

            #6
            Ursprungligen postat av figo
            Hej,Leon.
            det där med nafsandet måste man nog lära inn från början.
            när du köpte hamstern,tog du upp den direkt då?
            för man ska börja försiktigt och när hamstern går upp i din hand själv kan du ta upp han.
            det har jag läst i en bok.
            Det är säkert bra med böcker, men ofta får man den bästa erfarenheten och kunskapen när man väl skaffat hamster själv och vet hur en beter sig. Precis som med oss människor så fungerar inte alla knep på oss, så varför på hamstrar? Tror inte allt fungerar på alla hamstrar! Finns ju olika raser tex.
            // Anna
            AnnaAndersson84@hotmail.com
            http://hem.bredband.net/anna_84/
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=375021

            Kommentar

            • Marie J
              • January 2004
              • 10616

              #7
              God morgon.

              Det går bra att hålla hamstrar tillsammans om de är från samma kull upp till de blir vuxna. Ju äldre dom blir ju grinigare blir dom mot varandra och tyvärr så slutar det då oftast att den andra först skadar den kraftigt men kan sluta med att den tom tar död på den.

              Ett hamsterpar har man ihop under betäckningen sen så särar man dom direkt efter parningen.

              Det finns olika !arter" av guldhamstern men de stammar från samma djur så det genetiska får man med sig med det sura även om det är mer eller mindre på vissa. Så ha bara en hamster i varje bur. Så då behöver du bara köpa en.

              Angående nafsandet så gör dom det när dom vill vara ifred eller är rädda. Man måste börja hantera sin lilla hamster så tidigt som möjligt för att den ska bli tam gärna då redan efter ett par veckor. Om man börjar efter ett par månader så är det väldigt svårt att dom tama. Jag har nog upplevt att en hamster aldrig blir riktigt tam och snäll då den inte är så social som tex marsvin. Den vill gärna vara för sig själv och springa i sitt hjul och sen sover den mycket på dagtid för den är ett nattdjur och ogillar då om man väcker den.

              Hamstrar är kul och det har blivit några stycken under årens lopp. Om du ska skaffa en hamster så gå till biblioteket och läs lite böcker och gör som du nu gör, fråga här. Tyvärr är det lite svårt att fråga på zooaffären då man kanske inte vet om dom gör allt för att sälja eller om det verkligen är seriösa.

              Lycka till med din hamster om du köper någon.
              /Marie.

              Min zoon Mina hundar Min Dagbok
              En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

              Kommentar

              • Mymlan
                • May 2005
                • 30

                #8
                Ursprungligen postat av leon
                Hej!

                I fall man vill ha hamster så skal man köpa 2 st eller skal man ha dom enskilt åt för jag har en kille men kan jag ha 2 killar i sama bur för om vi tar en tjej så kanche dom får barn och det är inte bra Jag undrar går nafsande över eller skal jag lära bort honom det men hur ? jag undrar hur mycket skal en hamster väga när den är 3-4 månader

                svara alla som vet på frågorna eller frågan det går bra ifall ni inte vet alla svar men dom ni vet kan ni vel skriva till mig
                Guldhamstrar är enstöringar de tål inga vänner i buren.

                Dvärghamstrar kan man hålla i par men ta då syskon tror det är säkrare att de fungerar ihop i längden.

                Leta upp uppfödare av dvärg hamster på nätet och hör med dem.

                Kommentar

                • Glenn
                  • April 2002
                  • 3904

                  #9
                  Precis som människor, fiskar eller andra djur så är alla olika. En del funkar att ha tillsammans och en del inte. Tycker dock att du ska nöjja dig med den du har och om du nu verkligen vill ha en hamster till så kan ju den kanske få bo i en egen bur. Du kan ju testa om du köper en till hamster att ha den med den andra och se om det fungerar, men om det inte gör det så måste du separera dem.

                  /Glenn
                  Mvh /Glenn

                  Min Zoon

                  Kommentar

                  Arbetssätt...