Minimöss/micromöss

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lord Elvenstar
    • April 2004
    • 37

    Minimöss/micromöss

    Jag söker information om minimöss, micromöss eller fancy mice som de heter på engelska, alltså, det är samma mus. De är små, ca 7cm i vuxen storlek skulle jag kunna tro. De förekommer bara i svart och vitt ((svart "huva" över öronen och kanske några mer svart fläckar)), men det finns några orange aktiga varianter i Finland.
    Jag skulle kunna sätta in en bild, men så vitt som jag har uppfattat det så får bara guld medlemmarna göra det i forumet..? Nåja..

    Den egentliga frågan är för hur mycket man kan sälja dem för och hur mycket de kostar?
    Min morsa frågade på djurmagazinet hur mycket de sålde dem för, 250kr/st sa de... är det inte lite för mycket för ett litet djur som bara lever i 2år? Men å andra sidan är de sällsynta här, väldigt sällsynta verkar det som.
    Har nämligen fått tillökning hemma men har ingen aning om hur mycket man ska sälja dem för...
    Hoppas att de inte kommer att se ut som nån typ av annons, för det är inte meningen...
  • malawi´n
    • August 2003
    • 1643

    #2
    man kan väl sälja dem för 1/3 av inköpspriset? Det brukar i alla fall vara en bra tumregel för fiskar :P
    Björn Forsberg

    Kommentar

    • Lord Elvenstar
      • April 2004
      • 37

      #3
      Hehehe.. Jo, kanske det.. men nog borde man kunna få över 100 för en? Alltså, en gerbil kostar ju lite över 70 på de flesta ställen, och djurmagazinet verkar ha det problemet med micromöss att de blir uppköpta innan de kommer fram till affären. Nåja, får väll ta och ringa eller nått. Den tidigaste kullen öppnade ögonen idag och började krypa runt i buren, ifall katten hade sett det hade han nog blivit galen... har redan lite problem med han, han biter på buren och "attackerar" den.
      Men tack ändå för svaret, även fast det inte riktigt är samma djur O.o

      Kommentar

      • råttan
        • April 2003
        • 98

        #4
        Är priset verkligen så viktigt?
        Det viktigaste måste väl ändå vara att dina möss får ett bra hem.
        Johan Lundin
        http://www.ratthjalpen.se

        Kommentar

        • Vattnadal
          • November 2004
          • 30

          #5
          Hej!
          Kika gärna in på svemus.org där finns info om tammöss. Minimusen är en variant av tammus, den minsta typen. Den går att para med de vanliga svensktypade och engelsktypade, men det är inte att rekomendera. Pga av storleksskillnaden främst.

          "Den egentliga frågan är för hur mycket man kan sälja dem för och hur mycket de kostar?"

          Minimöss med stamtavla och skötselråd brukar kosta mellan 70-125 kr i svemus. Detta av privat uppfödare alltså. Det finns ett par uppfödare som pysslar med dem i Sverige. Säkert fler, som dock inte är med i någon förening.

          "Min morsa frågade på djurmagazinet hur mycket de sålde dem för, 250kr/st sa de... är det inte lite för mycket för ett litet djur som bara lever i 2år? Men å andra sidan är de sällsynta här, väldigt sällsynta verkar det som."

          De som kostar så mycket är nog troligen afrikanska pygmémöss ed, jag har svårt att tänka mig att någon skulle betala över 150 kr för en minimus, SÅ ovanliga är de inte.
          Jag födde upp dem själv fram till rätt nyligen (lade ner då de inte är lika trevliga som de större varianterna, inavlas hårt med medföljande problem) och hade väl inte problem att bli av med dem, men det var inte lekande lätt längre.

          "Har nämligen fått tillökning hemma men har ingen aning om hur mycket man ska sälja dem för..."

          Butiker brukar ge 1/3 av det de säljer djuren för, så du får nog mer av privata köpare. Du kan alltid testa att annonsera på svemus sida.
          Har du nytt bod finns det säkert intesserade uppfödare. Vet en i Valbo (Gävle) som föder upp, och en i Motala, ett par i Sthlm.
          Kram Elin

          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=268423

          Kommentar

          • Miran
            • March 2005
            • 1

            #6
            Minimöss

            Hej! Det låter som det är vanliga minimöss, jag föder upp lite möss, svensktypade och minimöss. Skulle vilja veta vad det är för bakgrund på dina djur, som Elin, Vattnadal skrev så finns det intresse för att få tag på lite nytt blod för att komma vidare i avelsarbetet.

            Kram Marina
            Senast redigerad av Miran; 04 March 2005, 13:04.

            Kommentar

            Arbetssätt...