Vad har drabbat honom?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Elana
    • April 2003
    • 239

    #16
    Bor kaninen inne eller ute?
    Bor den ute i det här vädret är det nog svårt för den att bli frisk från en förkylning på egen hand då det inte går att undvika kall luft som drar i buren.
    Om du har problem med kaninen hos vetrinären så låt någon som är lugn och stabil hålla kaninen. Jag har samma problem med mina kaniner när man ska klippa deras klor, de sprattlar runt som små galningar, men det är bara att låta någon de litar på hålla dem så går det bra. Kaninen måste dessutom KÄNNA personen som håller dem, alla kaniner gillar inte när främlingar håller i dem.
    Även de som är oönskade behöver ett kärleksfullt hem. Att ge någon en andra chans kan vara det viktigaste man någonsin gör.

    Kommentar

    • Vicke
      • December 2003
      • 69

      #17
      Har aldrig hört att kaniner skulle ha mykoplasma.. det är väl råttor som får det.
      Det är mellanöresinflammation som gör att kaninen håller huvudet snett.

      Angående kloklippning är det bra att lära sina kaniner att ligga på rygg i famnen.. blev helt paff första gången jag såg folk göra så på en utställning men nu har jag anammat det där Fast Silver vägrar ligga så där, men med hermelinen funkar det perfekt. De slappnar av och ligger oftast förvånansvärt stilla. Jätteenkelt att klippa klorna då när man har båda händerna fria.

      Kommentar

      • Legolas
        • April 2003
        • 107

        #18
        Ursprungligen skickat av Vicke
        Ursprungligen skickat av Legolas
        (istället för antibiotika eftersom man INTE kan ge det till kaniner) så blev den som fick det inget bättre.
        Jo, man kan ge antibiotika till kaniner, men man ska helst ge av en annan kanins blindtarmsbajsar då utblandade med vatten. Visst går det. Min kanin blev frisk i alla fall.

        Jag tror inte det kommer bli bättre om ni inte gör något tyvärr. Kaniner är inte förkylda på det sättet, det kan bara gå tillbaka om det bara gått en liten tid. Prova en annan veterinär?

        Nej det är faktiskt fel, antibiotika ger man inte kaniner eftersom dom dör av det. Många veterinärer säjer felaktigt antibiotika om liknande preparat t ex sulfa som är föregångaren till atibiotika och penicillin. Det som sagt äldre och inte lika kraftigt som vanlig antibiotika, och är i regel det enda som man kan ge till kaniner utan att dom tar skada av det. Men många veterinärer kallar det ändå antibiotika för enkelhetens skull.
        54L: 1 algätare, massor med guppy, 2kopparbarbar
        54L: 1 Kampfiskhane, 1 algätare, 6 guppyhonor
        32L: 1 Eldbukssalamander (Jack Sparrow)


        1 katt (Cello)
        2 kaniner (Arez och
        Callisto)
        1 Hund (Xelda)
        5 Hönor och 1 tupp
        www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=172702

        Kommentar

        • Vicke
          • December 2003
          • 69

          #19
          Jaha, men min kanin dog inte, han mår hur bra som helst och jag har bra veterinärer. Det jag fått heter Vibravet och är tillverkat av Pfizer. Det verksamma ämnet är doxicyklinhyklat. Är det faktiskt sulfa då?
          Antibiotikan botar för övrigt bara pasteurellasymtomen då de gått för långt, blir kaninen utsatt för dåliga förhållanden t.ex. drag eller stress senare så kan sjukdomen blossa upp igen för den finns latent i kaninen.

          Antibiotika kan rubba balansen i kaninens matsmältningsbakterier men inte döda den om man gör rätt... Har du själv haft kaniner som du gett antibiotika åt så att du sett att de dött?

          EDIT: Du skrev ju att de kaniner du hade som fått sulfa dött.. varför använda det då om det inte ens verkar speciellt bra? Bättre då att ge något som verkligen funkar men som kan skada matsmältningsbakterierna - eller att låta kaninen bli avlivad om det är riktigt illa.

          Kommentar

          • Amalia
            • October 2004
            • 601

            #20
            Alla hans symtom berodde på en böld han har på kinden. Han går nu på antibiotika så att den ionte växer. Han mår bra nu iaf.
            /Amalia
            1 Kampfisk
            1 Otto

            Kommentar

            • Amalia
              • October 2004
              • 601

              #21
              Min kanin bor inne. Men alla hans symtom beror på att han nu har fått en böld. eller jag tror symtomen beror på de. Han hade de för ett tag sedan och han får nu samma medecin. Antibiotika är de. Nu mår han bra och äter fast ett tag mådde han risigt.

              Någon srev jag vet inte vem de va att de va mest jobbigt för mig och att jag inte skulle följa med till veterinären. De är ju inte direkt kul att se sitt djur vara skräckslaget. Och jag kan försäkra tt de är många gånger värre för honom.
              /Amalia
              1 Kampfisk
              1 Otto

              Kommentar

              Arbetssätt...