dvärghamstrar??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bea92
    • April 2004
    • 35

    dvärghamstrar??

    hej!

    Jag har 2st sibiriska dvärghamstrar som bor i ett 66L akvarium
    (utan vatten)
    Dem e små och livliga.(det e två hanar som e 7 veckor) Min kompis säger att när dem blir äldre så kommer dem att vilja ha mer utrymme och bli argessiva mot varandra och jag undrar stämmer verkligen det??
    för just nu e dem bästisar så det kan väl inte stämma?
    Har ett 66,15 Liters akvarium.(utan vatten) och i det "akvariumet" har jag två st sibiriska dvärghamstrar. Ena heter
    Shadows och den andra heter Rocky.
    dem e mina små dammtussar
  • maanda
    • September 2004
    • 423

    #2
    de kommer att börja bråkja när de blir könsmogna. det är ett faktum. de kan till och med ha ihjäl varandra. har för mig att det till och med finns en lag om att mnan inte får ha två hanar tillsammans, då det klassas som djurmisshandel, eftersom de kommer bråka, och försöka bita av testiklarna på varandra.

    är dock inte helt säker på det där med lagen, men om du vill kunna somna med gott samvete, så är nog det bästa du kan göra att försöka göra dig av med en hanne, när de börjar bli aggressiva (om några veckor, troligen) och skaffa en hona till den andra hannen, och kastrera hanen, för en hundralapp hos veterinären...

    i vissa extrema fall kan faktiskt två hannar trivas ihop, men det är inget man ska räkna med. men det viktigaste just nu är i alla fall att ha koll på dom, så de inte börjar bråka....

    hoppas det ordnar sig för dej..

    Kommentar

    • peltis
      • February 2004
      • 18

      #3
      Hej
      Dvärghamstrar kan man väl ha flera av tillsammans? Det tror jag.
      Guldhamster däremot ska bo själv.
      Men fråga på din zoobutik, de måste väl veta.
      /Peltis

      Kommentar

      • niclas89
        • October 2004
        • 228

        #4
        jo Peltis du har rätt. Man får inte ha 2 guldhamstrar. Men dvärg hamstrar får man ha fler av. Fast dem kommer nog börja bråka de e jag säker på. Mina två honer gjorde de. O jag var tvungen att separera dem.

        Nån som vet om risken för mobbing minskar om man skaffar fler hamstrar?
        flippflopp Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=290186

        Kommentar

        • maanda
          • September 2004
          • 423

          #5
          ja, man kan ha dem tillsammans, men inte hannar tillsammans.. men två honor brukar gå bra, o en hona o en kastrerad hane brukar också går bra.

          Kommentar

          Arbetssätt...