Kan man få möss tama?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Susanna
    • July 2004
    • 215

    Kan man få möss tama?

    Kan man det?Visserligen har jag fått min lilla idag, men det kunde ju vara kul å veta om den skulle sluta springa iväg så fort man stoppa in fingret eller sluta bita en

    Ps.Har läst på internet, nån musfantast elelr något skrivit att man kan få sin mus att "sitta fint" aportera och lite sånt :P nån som tror på det?
    aja..hoppas nån har lust att svara..
  • maanda
    • September 2004
    • 423

    #2
    Mjaa... Det beror väl på vad man menar med tam. En mus blir ju aldrig så tam och personlig som t ex en hund. Mer som en kanin kanske. Visst kan man få dem att lystra till sitt namn osv, men det kräver mycket mer träning än med t ex.. ja, en hund!
    Det är väl det som är den stora skillnaden på möss och tamråttor. Tamråttor är ju väldigt smarta och mer lika en hund till sinnet, inte för att jag menar att en mus är helt koko eller så.. Inte precis som en fisk, haha.. =P Möss är ju även jättesöta och gosiga!

    Kommentar

    • Sonja
      • October 2003
      • 7357

      #3
      Visst kan möss bli otroligt tama. Jag har haft både råttor och en mus, inte samtidigt. Musen var absolut mest tam. Den bodde lös i lägenheten och sprang ut i hallen och mötte mig när jag kom hem från jobbet. Då slängde den sig över ena foten och klättrade upp på kläderna på mig och ville att jag skulle kela med den och ge den lite musgodis. Man fick verkligen akta sig så man inte trampade på den och när det kom kompisar på besök fick den sitta "inburad" så det inte skulle hända något. Hur kunde den nu bli så tam, undrar du. Jo, det var en räddningsaktion. Den skulle blivit ormmat och var tagen från sin mamma innan den öppnat ögonen. Jag tog hem den och "nappade" upp den på en blandning av grädde, välling och lite, lite florsocker. Sen fick den uppblötta havregryn och annat som jag helt enkelt testade om den ville ha. När den öppnade ögonen och såg mig trodde den att den var en väldigt liten människa, alltså helt präglad på mig. Hon hette Roquefort. Just hon fick ett väldigt trevligt liv, tror jag, men jag skulle aldrig kunna göra om det med flit. Alltså ta en så liten unge från musmamman. Men du måste hålla på med musen mycket. Muta den med saker den tycker om att äta. Du har inte haft den så länge än så den kommer nog att bli väldigt tam bara du pysslar om den. Jag antar att det är en hona? Hanarna luktar väldigt mycket. Det kommer nog att bli lättare att få den tam om den är ensam, men visst skulle den må bättre själv om den fick en kompis, så länge bägge är honor. Hanarna måste tyvärr gå själva. Dom är för det mesta elaka mot andra hanar.
      Här är en länk till Svemus: http://www.svemus.org/
      Det finns väldigt mycket kunskap i den klubben.
      Alltid nyfiken!
      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

      Kommentar

      • Susanna
        • July 2004
        • 215

        #4
        va ballt å ha en mus lös i huset tyvärr skulle jag ju få 2 st men den ena hade rymt..som några gånger innan :S men jag får väl försöka då de e riktiga hejare på att klättre har jag märkt..fick lov att vara riktigt snabb för att få bort den från min brorsa..hehe...men tack för svaren

        Kommentar

        • Sonja
          • October 2003
          • 7357

          #5
          Försök att locka den till dina händer/fingrar med mat. Tjuvhåll den inte så den blir rädd utan försök ha tålamod så den blir van med din lukt och dina händer och kliver upp själv. Håll på mycket och ofta med den. Är den ensam så är du flockkompisen. Det är lättare att få dom tama när dom är ensamma, men lite, lite synd om dom är det ju. Är du i skolan/jobbar (har inte kollat profilen) så ge den något att syssla med när den är ensam. Tomma toarullar tycker dom är kul. Inred buren med prylar den kan klättra på, som grenar från t ex fruktträd och repstump som hänger fast i ena, eller bägge ändor. Använd fantasin. Du kan sätta upp en hängmatta av en liten gästhanduk som du fäster med grova säkerhetsnålar. Då kan du ta ut den och tvätta ibland. Om du viker tyget dubbelt kommer nog musen att hitta ett jättebra sovställe där inne i handuken.
          Alltid nyfiken!
          Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

          Kommentar

          • Susanna
            • July 2004
            • 215

            #6
            jag är faktiskt jättenöjd med min inredning på nedre plan finns ett smultron hon kan sova i,en rosa sak med ett rör upp till "övervåningen",en spriral av nåt slag som hon klättrar i, ett hjul, och liitet rör.på andra plan är ett trähus,och massa grenar.på översta plan är det matskålar,och en liten sak hon kan klättra upp i samt ett rör.. så det är ganska mycket ställen att gömma sej på när jag kommer och fjäskar med lite mat ellr nåt ...hehe men det där med hängmattan var ju en jättebra idé om jag kan ta bort nånting så det inte blir så trångt ;P tack för tippsen

            Kommentar

            • Sonja
              • October 2003
              • 7357

              #7
              Du kan ju byta grejar ibland så hon får nya saker att upptäcka. Det är bra för henne. Du kan ju testa att lägga in lite hö/halm som hon kan släpa runt på och inreda bo med. Fast hushållspapper/toapapper i remsor brukar också uppskattas.
              Alltid nyfiken!
              Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

              Kommentar

              • Susanna
                • July 2004
                • 215

                #8
                vet du vad,min moster kom hit med den förymda lillen idag hon sprang genast in till sin kompis och slickade lite på henne..tror jag.kul kul

                Kommentar

                • Sonja
                  • October 2003
                  • 7357

                  #9
                  Det var trevligt att läsa. Då behöver du inte ha så dåligt samvete när du inte är hemma ;-)
                  Alltid nyfiken!
                  Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                  Kommentar

                  Arbetssätt...