min hamster "skäller". Normalt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hannanana
    • September 2004
    • 2

    min hamster "skäller". Normalt?

    Hej!

    Jag har haft en 8 veckors gudhamster i 5 dagar. Sedan igår så skäller hon, typ. Svårt att beskriva, låter som en blandning mellan nått sorts gnäll/gny och hundskall från en 8 centimeters hund. Som om hon skäller. Är det normalt att hamstrar gör det?

    Hon äter, både nötblandning och grönsaker.
    är det normalt att hon "skäller"? Är hon sjuk på nått sätt? Hostar hon, är hon förkyld? (det är ca 20 grader i rummet)

    Tacksam för svar


    Hanna Hedlund
  • malawi´n
    • August 2003
    • 1643

    #2
    har en kusin som hade en hamster, och har för mig att den brukade hosta när den var förkyld. Ett råd:
    Ta med den till din djurhandlare, de brukar kunna säga sådana saker lätt. OM den är relativt ny, som hos dig, så kan det nog vara att den är sjuk, och hade med sig det från affären...

    Mvh Malawi´n
    Björn Forsberg

    Kommentar

    • Edlund
      • September 2004
      • 330

      #3
      Du kan börja med o köpa salt,kalksten o gnagarmust så den får i sig alla vitaminer och mineraler. Skulle tippa på att den e förkyld.Haft 4 hamstrar i mitt liv och det flesta har blitt förkylda nån gång.

      Kommentar

      • Susanna
        • July 2004
        • 215

        #4
        min brukade låta så när det hände nåt..som när jag stoppade tillbaka han i buren efter att ha gjort rent,,eller nåt liknande,låter dom bara inte så?

        Kommentar

        • Hannanana
          • September 2004
          • 2

          #5
          På inrådan av en zoo-handlare bytte jag kutterspånen mot hö. Då blev hamstern bra, hon fick antagligen problem med luftvägarna av spånet för kutterspån innehåller terpentin. Hon låter fortfarande ibland, men inte lika illa. Idag är hon pigg å glad
          Tack för alla svar

          Kommentar

          • Susanna
            • July 2004
            • 215

            #6
            jamen hon jag fick min av sa att jag måste ha tidningspapper i buren för annars skulle spånet fastna i pälsen å krångla..å fast jag hade det så lät han så *S* hmm...?

            Kommentar

            • hedvig
              • August 2004
              • 11

              #7
              Förhoppningsvis är det bara den allergi, som du tycks ha åtgärdat.

              MEN... om hostan inte ger sig rekommenderar jag ett veterinärbesök. Särskilt om hamstern ändrar beteende - blir hängig, börjar bitas, sover mer än vanligt t ex. Vänta inte för länge! En hamsterförkylning blir snabbt en lunginflammation som - om den inte åtgärdas i tid - gör djuret så sjukt att det behöver avlivas.

              Kommentar

              Arbetssätt...