Ungar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Legolas
    • April 2003
    • 107

    Ungar?

    Jag undrar om det skulle gå att ta ungar efter min kaninhona som är 2 år gammal? Jag vet att det är lite sent (kan allt om att bäckenet stelnar mm) men hennes mamma var nästan fyra år när hon blev dräktig och hon klarade förlossningen hur bra som hellst. Hennes dotter har exakt samma exteriör och storlek som sin mor så jag tycker inte att det borde vara någon större fara.
    54L: 1 algätare, massor med guppy, 2kopparbarbar
    54L: 1 Kampfiskhane, 1 algätare, 6 guppyhonor
    32L: 1 Eldbukssalamander (Jack Sparrow)


    1 katt (Cello)
    2 kaniner (Arez och
    Callisto)
    1 Hund (Xelda)
    5 Hönor och 1 tupp
    www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=172702
  • vega
    • July 2004
    • 90

    #2
    Jag vet inte så mycket om just kaniner, men däremot en hel del om marsvin, och jag gissar på att det är mycket som är lika. Precis som hos kaniner stelnar även marsvin med åldern.

    Mitt råd till dig är därför att inte låta din kaninhona få några ungar. Även om det gick bra för hennes mamma så betyder inte det att det kommer att gå lika bra för henne själv. Sina första ungar ska hon ha fått när hn var yngre, annars kan det gå riktigt illa. Även om det kan gå bra så kan det ju hända att hon får onödigt ont, och det vill du väl inte att hon ska ha?

    Fast jag kan förstå hur gärna man vill att ens söta kanin ska få ännu sötare kaninungar. Men... inte värt det. Tycker jag. Och din kanin håller säkert med mig.

    Kommentar

    • Norpan
      • December 2003
      • 679

      #3
      Men nu är ju två år ingen extrem ålder för en kanin.. De blir ju uppåt 8-10 år, men jag vet inte när de skall ha fått sin första kull men det låter inte som det är helt otänkbart att du kan ta en kull (hm..blev lite dubbla negationer där..) Lycka till!

      //Jenny
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=251501

      Grodor..lite trevligare, lite bättre

      Kommentar

      • vega
        • July 2004
        • 90

        #4
        Njae... för en kanin som tidigare haft ungar är 2 år ingenting, men för en förstföderska är det nog det.

        Mitt svar baserar jag på att marsvin ska få sin första kull innan de fullt ett år, just för att de fortfarande ska vara mjuka 1:a gången.

        Men eftersom jag egentligen inte vet något om kaniner, så hoppas jag att nån som sysslar med kaninuppfödning kanske kan svara på detta.

        Kommentar

        • Legolas
          • April 2003
          • 107

          #5
          Tack för svaren!
          Det var messt bara för att få veta era åsikter som jag frågade. Just denna hona skulle jag aldrig ta ungar efter, eftersom jag inte ens tycker om henne. Hon är inte riktigt som hon ska i huvudet tror jag .
          Men hennes mamma var likadan, så det är nog ärftligt.
          54L: 1 algätare, massor med guppy, 2kopparbarbar
          54L: 1 Kampfiskhane, 1 algätare, 6 guppyhonor
          32L: 1 Eldbukssalamander (Jack Sparrow)


          1 katt (Cello)
          2 kaniner (Arez och
          Callisto)
          1 Hund (Xelda)
          5 Hönor och 1 tupp
          www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=172702

          Kommentar

          Arbetssätt...