Behöver fakta om dvärghamstrar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jag_
    • December 2003
    • 24

    Behöver fakta om dvärghamstrar

    Hej jag har fått mig ett par dvärghamstrar av konstiga omständigheter.
    Hamstrarna är nog en kille och tjej på grund av att dom har parat sig. (såg det ut som i alla fall!)
    Dessa hamstrar verkar lite konstiga....för dom piper liksom till ibland och när jag kollar vad dom gör så går dom liksom upp på varandra och ja piper...är det lek eller?
    Sen så skulle jag gärna vilja ha lite fakta vad som är bra till hamstrar och sånt. Jag har redan sökt på massor av sidor och hittat massor av bra saker men att man får reda på någon sak en gång till gör absolut ingenting!
    Men innan jag skriver klart vill jag ställa en fråga till:
    Varför springer dom i hjulet?
    Hoppas på många svar.
    MVH/Jag_
    Fanny
  • catwoman
    • February 2004
    • 183

    #2
    Hej! Att hamstrarna piper kan vara ett tecken på att dom inte kommer överens (Slåss dom?? Håll ett öga på dom så att dom inte skadar varann-dom kan göra det även om det är en hona och en hane). Det kan vara väldigt svårt att få hamstrar att bo tillsammans eftersom dom är ensamdjur-detta gäller som sagt även hona och hane tillsammans. Jag har en bra länk till dig i alla fall där det står mycket om hamstrar.
    http://www.acca.nu/absoluthamster/fakta2.htm?ident=1
    Lycka till!!!

    Kommentar

    • Jag_
      • December 2003
      • 24

      #3
      Hej!
      Tack så mycket för de fina svaret...mm kanske bråkar dom men ibland så kan dom springa i det där hjulet tillsammans utan att ge ifrån sig ett enda ljud.
      Men jag har läst att dvärghamstrarna kan bo flera ihop eller är det inte riktigt sant?
      Tack för sidan i alla fall!
      Fanny

      Kommentar

      • Zmulux
        • May 2003
        • 27

        #4
        Dvärghamstrar går mycket bra att ha ihop vilket inte går med de vanliga guldhamstrarna.

        Sök på tex. Google efter "dvärghamster" el. "guldhamster".
        Du kan också försöka med bara hamster el. "dwarfhamster" el. "syrian hamster".

        Jag är säker på att du hittar några interessanta sidor med många timmars läsning

        Kommentar

        • Myzco

          #5
          det behöver inte vara olika kön bara för att dom "parar sig". mina hanråttor parar sig, bara för att visa vem som bestämmer. vem som är högst i rang. att dom piper kan ju vara för att den längst under inte gillar att bli våldtagen.

          Kommentar

          • Jag_
            • December 2003
            • 24

            #6
            Din föklaring "Myzco" varför dom håller på sådär kanske du har rätt...mycket väl.
            Jo sen har jag en till fråga till ni dvärghamster experter därute.
            Hur ser man om det är en kille eller tjej?
            Har ju redan döpt dom...men..men.
            ÄR DET NÅGON MER SOM VILL GE MIG TIPS ELLER SVAR??
            SKRIV!!
            MVH/Jag_
            Fanny

            Kommentar

            • Black_666
              • October 2003
              • 475

              #7
              dom springer i hjulet för att de tycker det är kul (antar jag, varför skulle dom annars springa där?)

              för att se skillnad på kön, ta dvärghamstern i ena handen, vänd den upp och ned (den kommer försöka kämpa emot, var beredd!) sen gör du samma sak med den andre krabaten... sen dom likadana ut mellan baktassarna har du 2 av samma kön... är de olika har du en hane och en hona...

              alla djur har egna personligheter, det den ene gillar, gillar kanske inte den andre... iakttag och se vad de gör, lägg 20-30 min om dagen i början tills du "känner" dina nya djur. Låt dem prova på lite grönsaker, är det något de gillar, då vet du det. Mata inte för ofta, de ar trots allt hamstrar och gör det som är mest naturligt för dem, dvs hamstrar! Kolla hur mycket mat de har sparat i sitt "bo" efter ett par dagar... är det inget alls?=mata mer! är det jättemycket?=mata lite mindre! Det är normalt att de stoppar munnen full (du kan se hur kinderna sväller, det är fantastiskt hur mycket som får plats!)
              Som sagt... titta och försök lära känna deras olika individualliteter... De är riktigt häftiga djur!
              Black Molly

              Kommentar

              Arbetssätt...