katt vs gerbil

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lord Elvenstar
    • April 2004
    • 37

    katt vs gerbil

    Imorse så tog jag en titt i min gerbilbur och såg att gerbilen satt i ett hörn. När jag kom fram till buren så kom gerbilen fram och då såg jag att hela han var blodig. Måste säga att man såg det rätt så bra eftersom den är vit. Vid en närmare titt såg jag att hela väggen var full med små blodfläckar. Gerbilen ville ut ur buren så jag släppte ut den för att också titta närmare på den. Den var skadad vid örat, ett rätt så litet sår men huvudsår blöder rätt så mycket. Den sprang runt normalt och det verkade inte vara nåt större fel på den. Började torka bort blodet på mat och vattenskålen och såg att blodet hadde sprutat ända bort till pianot. Jag visste att katten hadde gjort såret vid örat så jag leta upp katten och lyfte dess tassar och såg att en baktass var skadad.
    Misstänker att katten hoppade upp på buren och rev gerbilen, gerbilen vart arg och bet katten så att det stänkte blod överallt.
    Kattens sår är inga problem att fixa men hur får jag bort blodet från gerbilen? Den rosa färgen är inte särskilt passande...
  • gugges
    • May 2003
    • 893

    #2
    Hej!

    Lättast är att bada din gerbil i handfatet. Använd oparfymerat schampo, typ barnängen's. Sätt ner gerbilen i handfatet med lite vatten (vattnet ska vara ljummet) i, undvik att få vatten i ögonen, öronen och munnen bara. Viktigast är munnen och öronen där...får gerbilen vatten i ögonen så kommer det tårvätska och eftersom den är röd så kommer gerbilen inte att se vacker ut efter sitt bad ändå.
    Gnugga in schampot och ta sedan vatten med handen och skölj bort det.
    Försök sen att torka gerbilen så mycket du kan med handduk och sätt sen tillbaka den i buren, lägg gärna dit lite hö och toalettpapper som den kan torka i och värma sig med. Om du tycker att den fryser sen så ställ en skrivbordslampa ovanför ett av hörnen i buren.

    Hoppas att det ordnar sig med gerbilen! Fråga gärna om det är något mer du vill veta!

    /Anna (använder sambons inloggning)
    Guardians Of Catfish - www.goc.se

    Kommentar

    • Lord Elvenstar
      • April 2004
      • 37

      #3
      Det där med att vattnet inte ska komma på ögon, öron och mun är det ju lite problem med. Såret är ju på örat.
      Fattar inte riktigt hur man ska kunna tvätta ett djur som inte är mer än 12cm och som slingrar och hoppar när man försöker få ett bra grepp om den??? (kan de simmma egentligen?)
      Jag tänker vänta ett tag med badet, gerbilen kliade sig så att det började blöda. Jag vill inte heller stressa den för mycket utan låter den vila i sin bur. Stoppade ner lite toapapper som den kunde värma sig med, har ju rätt så kallt i mitt rum.
      Är det något jag kan göra med såret för att det ska kunna bli bättre?

      Kommentar

      • Lord Elvenstar
        • April 2004
        • 37

        #4
        Den blöder igen...Börjar bli lite desperat, är det verkligen inte nåt jag kan göra så att såret blir bättre?
        Han har förlorat rätt så mycket blod igår och nu igen, börjar liksom bli lite orolig.

        Kommentar

        • Fija

          #5
          Ring veterinären och fråga, det är ju lite av det allvarligare slaget när det blöder.

          mvh

          Kommentar

          Arbetssätt...