fleece i bur

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nina Falkestav
    • November 2002
    • 359

    fleece i bur

    Hej! Är det någon som har erfarenheter av fleece eller sk "vet-beddar" som underlag i bur till marsvin?

    Ngon annan som har några smarta tips på underlag som itne är allt för dyrt och inte skräpar ner fullt så mycket som spån? ( har toalätt just nu, men det är så dyrt i jämförelse med spån)
    Nina
  • Ferrona
    • March 2004
    • 12

    #2
    Aspflis tycker jag fungerar jättebra. Suger upp kiss mycket bättre än vanligt burspån och dammar inte (vilket är en fördel, framför allt för allergiker). Enda nackdelen skulle väl vara priset, och att det kan vara svårt att få tag på, beroende på vart man bor och hur hjälpsamma zoobutiken är med att ta hem flisen.
    Ferrona

    Kommentar

    • Nina Falkestav
      • November 2002
      • 359

      #3
      Jag tycker nog det är mest jpobbigt med att behöva sopa hela tiden. Det kommer ju spån på golvet varenda gång man tar ut marsvinet ( har långhår)Funkar aspflis bra mot det, jag menar stannar det i buren bättre?
      Nina

      Kommentar

      • Ferrona
        • March 2004
        • 12

        #4
        Ja, aspflisen är inget spån utan är som små fyrkantiga flisbitar. Det fastnar inte i pälsen som vanligt spån, och är förhållandevis tungt i jämförelse med vanligt burspån.
        Ferrona

        Kommentar

        • Nina Falkestav
          • November 2002
          • 359

          #5
          fick hos en veterinär tips i dag om att man kanske kan använda sk "balkongmatta" ( typ som kort konstgräs) och sedan ha tidningar under detta...skall nog köpa en bit och prova vad grisarna tycker.
          Nina

          Kommentar

          • tep
            • March 2004
            • 77

            #6
            Låter som om veterinären vill ha mer att göra eftersom dom rekomenderade tidningar.. Om du inte har tidningar utan trycksvärta. Balkonggräset är inte speciellt lämpligt det heller då pigsen gärna provsmakar dessa..
            Aspflis är nog det bästa. Men jag hörde om en uppfödare av tamråttor som använde TOA-LÄTT smådjursströ (hette förut kattströ) som bottenmaterial i sina burar och det verkade funka. Men aspflis är nog att föredra..
            tep

            Kommentar

            • Nina Falkestav
              • November 2002
              • 359

              #7
              toalätt använder jag nu, men det är så förbenat dyrt! Hmm, nåja, får väl se hur jag gör...
              Nina

              Kommentar

              • Fija

                #8
                Fyrkantiga bitar? Gör inte det ont i fötterna på marsvinen?

                Kommentar

                • Black_666
                  • October 2003
                  • 475

                  #9
                  När jag hade råttor så körde ajg med en blandning av nästan allt, hade vanliga spån i bottnen (för att det är billigt och har bra uppsugningsförmåga) toapapper på det för att det inte skulle behöva dammsugas en gång i timmen (lite sprätt får man ta, men man har ju en gräns) och sen la jag i en tygbit ca en gång i veckan. Det kan vara en gammal t-tröja som har gått sönder, dela den bara i 3-4bitar så har gnagaren något att pyssla med! Kul för gnagaren, ger lite färg i buren (hehe, kan se riktigt coolt ut om man har tur) och så håller det en del av spånen som tagit sig upp genom toapappret
                  Black Molly

                  Kommentar

                  • Nina Falkestav
                    • November 2002
                    • 359

                    #10
                    hmm, det där med toapapper låter intressant! det hade jag itne tänkt på...Lade du det över spånen i hela buren så att spånen inte kom upp då eller? Försökte itne råttorna få bort det/gnaga hål på det?

                    Nina

                    Kommentar

                    • Black_666
                      • October 2003
                      • 475

                      #11
                      ja la ungefär hälften så mycket spån som vanligt och sen la jag toapapper upp till där gallret började (typ1-1,5rulle). Råttorna tyckte det var jättekul, de kunde krypa runt i toapappret och hoppa på varandra utan att den andre hade sett den förste efter 3-4dagar hade de rumsterat om så att det var som de ville ha det, pappret var tuggat och strimlat och nu värmde det mysigt Testa, i värsta fall är det ju bara att plocka bort toapappret
                      Black Molly

                      Kommentar

                      • Ciklidguramin
                        • May 2004
                        • 27

                        #12
                        Papperspellets? Kutterspån har vi & jo, nog skräpar det ner en hel del...
                        När jag har fel, skäll inte på mig, jag lär mig ändå.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...