kanin vs marsvin

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Chrissie
    • March 2004
    • 9

    kanin vs marsvin

    Jag har haft min dvärgvädur i 1½ år nu och funderar även på att skaffa en liten marsvinsunge. När jag köpte min kanin var han i en bur med flera marsvin i, men detta var ju som sagt ett tag sen.
    Om jag sätter ner ett marsvin i kaninburen kanske kaninen blir aggressiv= ingen bra start för marsvinet.
    Går kaniner och marsvin bra ihop lr ska jag satsa på att köpa en ny fisk till istället? =)

    kram Chrissie
    Chrissie
  • klara
    • September 2002
    • 1112

    #2
    Jag har med egna ögon sett hur en skrämd kanin trampade ihjäl och skadade flera marsvin som den levde ihop med i en bur i zoobutik... inget att rekommendera. När kaniner blir skrämda stampar de vilt omkring sig i buren och då ligger ett mjukt litet marsvin risigt till. Köp en stor kaninbur och minst två marsvin eftersom de är flockdjur. Så... du kanske ska satsa på en fisk eller två till ;O) eller en kaninkompis till kaninen.
    /Klara
    ------------------------
    Min hemsida
    Min zoon

    Kommentar

    • Elana
      • April 2003
      • 239

      #3
      Egentligen ska man aldrig hålla marsvin och kaniner ihop då kaniner kan bära på en sjukdom som är dödlig för marsvin.

      För kaninen och marsvinets skull så bör man hålla dem med kompisar av samma art istället för att blanda, det har de enormt mycket mera glädje av! Har du sett hur gulliga en kaninhona tillsammans med en kastrerad hane är ihop??? Det är en sann fröjd att se dem pyssla om varandra.

      Om du prompt vill ha dessa olika djurarter ihop så är det bästa kanske att de bor i varsin bur och kan själva bestämma om de vill vara i närheten av varndra när de är ute på golvet.
      Mvh
      Elana
      Även de som är oönskade behöver ett kärleksfullt hem. Att ge någon en andra chans kan vara det viktigaste man någonsin gör.

      Kommentar

      • deleted
        • January 2004
        • 90

        #4
        Om du frågar den frågan på en akvarie hemsida så tror jag att du kommer få många svar där det står att du bode skaffa en fisk.
        Men jag vet inte .

        Kommentar

        • Annsan
          • January 2004
          • 152

          #5
          Om du får tipset att ha djuren i separata burar på grund av smittorisken så borde de ju kunna smitta varandra iallafall. Kaniner kan vara kluriga att ha ihop och en ensam kanin är en uttråkad kanin. Så en kanin och ett marsvin ihop tycker jag är en strålande ide. Du kan ju låta marsvinen växa till sig lite innan du sätter ihop dom så slipper den bli ihjältrampad (vilekt jag tror är gansk ovanligt). Börja med att släppa ihop dom någon annanstans än i buren så blir det nog bra ska du se.

          Lycka till
          Annsan
          Du behöver inte leda mig in i frestelsen...jag kan gå själv

          Kommentar

          • Rosa
            • September 2002
            • 435

            #6
            De flesta "experter rekomenderar inte att man har kanin och marsvin i hop, då är det bättre du skaffar en kanin till.
            Varför man inte ska ha dem i hop kommer jag inte i håg sök på en sida som är speciellt för smådjur, men det var inte pga smittorisker.
            Eva

            Kommentar

            • tep
              • March 2004
              • 77

              #7
              Könsmogna kaniner brukar inte aceptera andra djur i sin bohåla. Inte ens andra kaniner. Kortare stunder går bra men sen..
              Se hur kaniner lever i det vilda, dom lever i flock men det är ytterst sällan som dom delar "håla" (bo) med varandra. Har man en tillräckligt stor bur så bör det fungera att ha två kaniner ihop (ej hanar) förutsatt att de kan ha var sin håla. Men då pratar vi stora burar 140-160 långa för hermeliner. Större raser skall ha ännu större. Då brukar det vara bättre med mindre burar och låta kaninerna träffas utanför sina burar.. Och ja jag vet att jordbruksverket säger att man skall ha minst två kaniner tillsammans, men som vanligt har dom ingen koll på verkligheten..
              tep

              Kommentar

              • kevlargirl
                • May 2003
                • 205

                #8
                Marsvin är sällan agressiva mot andra djurarter och skulle därför nog inte våga/kunna försvara sig mot en kanin. Jag tror det skulle vara för stressande för både kanin och marsvin att ha dom tillsammans. Skaffa två marsvinshonor och en till kanin och hålla dom i separata burar kanske?
                (Marsvin är för övrigt de sötaste och pålitligaste smådjuren enligt mig.. Lycka till!

                Kommentar

                • Galadriel
                  • December 2002
                  • 9

                  #9
                  Marsvin ska enligt lag bo med minst en artfrände,alltså ett annat marsvin. Att ha ett marsvin med en kanin är ingen bra idé,varken för marsvinet eller kaninen.
                  Ang kaninen så vet jag inte hur du ska göra,låta den bo ensam och ev köpa ny kanin inkl bur och ställa bredvid?
                  Ska du ha marsvin måste du iaf köpa minst två.
                  Lycka till!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...