kaninen "uffar"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Chrissie
    • March 2004
    • 9

    kaninen "uffar"

    Min dvärgvädur,1½ år låter skumt när den hoppar runt mina fötter och ibland även när den hoppar runt själv på golvet.
    Det är ett grymtande ljud, låter typ som "uff uff uff", ganska dovt.
    Vad kan detta vara? Parningsbeteende?

    Kram Chrissie
    Chrissie
  • Nina Falkestav
    • November 2002
    • 359

    #2
    det är ett parningsbeteende. Både uffandet och att den hoppar runt dig. Kanske förknippar han dina fötter med en hona. Min kanin uffade däremot så fort jag kom och ställde mig framför buren, så då blev det mer en hälsningsfras.
    Nina

    Kommentar

    • Morellen
      • November 2003
      • 4349

      #3
      Defintivt parningsbeteende.
      Min kanin (dvärgkorsning) var oerhört attraherad av både folks fötter och händer.
      http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

      "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
      (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

      Kommentar

      • Chrissie
        • March 2004
        • 9

        #4
        Hej och tack för svaren!
        Hur ska man hantera detta? Kanske inte finns ngt att göra åt saken, kaniner e ju konstant parningssugna haha
        Jag brukar fösa bort den med foten men vips så är den tillbaka igen.

        Kram Chrissie
        Chrissie

        Kommentar

        • Nina Falkestav
          • November 2002
          • 359

          #5
          Vad jag vet kan man kastrera kaniner, men jag gissar att det precis som med många andra smådjur kan vara en smula riskabelt. Annars får du väl fortsätta fösa bort den, men frågan är om den förstår och bryr sig nämnvärt ;P

          Nina

          Kommentar

          • Elana
            • April 2003
            • 239

            #6
            Har precis fått två kaninhanar med extrema parningsbehov så de kommer snart att åka till vetrinären för kastrering. Har kastrerat en hane tidigare och det är enormt mycket bättre för oss alla. Han är lugn och harmonisk, kan bo med sin tjejkompis och han slipper vara stressad hela tiden. OCH!!!! man slipper sperma på kläderna!!!
            Även de som är oönskade behöver ett kärleksfullt hem. Att ge någon en andra chans kan vara det viktigaste man någonsin gör.

            Kommentar

            • Linnet_90
              • March 2003
              • 126

              #7
              När en av mina kaniner skulle kastreras så "släppte" vi av kaninen på morgonen och hämtade den på eftermiddagen. det funkade jätte bra och nu bor den kastrerade hanen och e betydligt äldre (lite ilsken) hona tillsammans. Det fungerar hur bra som helst. Det är inte så ofta det blir problem med en kaninkastrering tror jag. En anna av våra kaniner kom från en familj som inte brydde sig så mycket,d.vs. han hade inget namn, var väldigt mager, men han var kastrerad. ett till tillfälle när det har gått bra. Så jag hoppas att det blir problenfritt även för dig om du bestämmer dig för att köpa/kastrera en kaninhane! Lycka till med kaninerna,

              Linnéa
              Det jag säger behöver inte vara sant, det är bara så som jag uppfattar saken.

              Kommentar

              • H.H
                • December 2003
                • 35

                #8
                har han alltid hållt på så här? Eller är det bara just nu? Det kanske går över efter ett tag, annars så är kastrering ett alternativ!
                Nytt: 4 nya zebra ciklider och 2 nya Oscars!!

                Kommentar

                • e_cat
                  • August 2003
                  • 263

                  #9
                  min hona "uffade" och lät konstigt.. då mot min icke kastrerade hane men hon blev värre efter att vi kastrerade honom... Skumt beteende det där..
                  Han lät aldrig..
                  Mvh Sandra

                  Kommentar

                  Arbetssätt...