marsvin-hamster

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jentaochjag
    • October 2003
    • 30

    marsvin-hamster

    hej!
    har en hamster, funderar på att köpa två marsvinhonor. e de mycke svårare att sköta marsvin än hamstrar? tar de mycke mer tid o så?
    hund
    katt
    hamster
    60l med:
    2st sorgmanteltetror
    2st platys
    6st neontetror
    5st guppys
    6st metallpansarmalar

    ha de bra alla!
  • bilbuk
    • December 2003
    • 119

    #2
    nja... marsvin tar lite längre tid då du behöver städa en större bur....men köp non bra bok om marsvin så får du veta mer....
    kolla gärna in min zoon
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=160054

    Kommentar

    • Jentaochjag
      • October 2003
      • 30

      #3
      ok. jo ja har läst rätt mycke om dem, men de har inte sagt mej så mycke om den skillnaden marsvin-hamster , mne tack ändå...
      hund
      katt
      hamster
      60l med:
      2st sorgmanteltetror
      2st platys
      6st neontetror
      5st guppys
      6st metallpansarmalar

      ha de bra alla!

      Kommentar

      • klara
        • September 2002
        • 1112

        #4
        Marsvin är dagaktiva medan hamstrar är nattaktiva. De blir mycket större och kan bli uppåt 8-10 år om de sköts väl. Marsvin bits inte som en stressad eller nyväckt hamster kan göra. Faktum är att en hamster skulle kunna döda ett marsvin eftersom marsvinet inte försvarar sig utan lägger sig ner istället. Vuxna hamstrar är ensamvargar medan marsvin är flockdjur och mindre än två ska man inte hålla. Kaniner och marsvin i samma bur är ingen bra idé trots att man ofta ser det i zoobutikerna. När kaninerna blir skrämda trampar de vilt utan hänsyn till marsvinet och marsvin är mycket mjuka i kroppen och får lätt inre skador.

        Marsvin ska ha fri tillgång till högklassigt hö, färska grönsaker/frukt två gånger om dagen, fröblandning + knäckebröd och annat hårt att tugga på för tändernas skull. Vattenflaskor ska hållas rena och fyllda. Buren ska städas dagligen. Bottenmaterialet får inte vara för grovt för då kan marsvinen få problem med trampdynorna. Klorna ska klippas varje vecka. Marsvin ska även badas ibland + tvättas av ofta vid körtlarna. De får precis som hamstrar inte stå i drag och när de är nybadade måste de antingen torkas försiktigt med hårtork eller ligga i en övertäckt extrabur med varmvattenflaskor och handdukar tills de är helt torra.
        Marsvin måste få komma ut ur buren någon till några timmar per dag för att få röra på sig fritt. Givetvis måste du hela tiden hålla ett öga på dem när de är utanför buren. De "smakar" på allt, ex elsladdar, vilket kan vara farligt både för marsvinen och dig.
        Marsvin blir tamare än hamstrar om de handvänjs som små.
        Har säkert glömt något...

        Det är lite pyssel som du förstår. Låna så många böcker du kan och sök på nätet om marsvinshållning. Det är som med de flesta husdjur - var säker på att du har tid och ork eller avstå.
        /Klara
        ------------------------
        Min hemsida
        Min zoon

        Kommentar

        • bilbuk
          • December 2003
          • 119

          #5
          kom i håg att marsvin behöver c-vita min...
          kolla gärna in min zoon
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=160054

          Kommentar

          • Robot
            • February 2004
            • 1174

            #6
            Det svåraste är väl inte att sköta djuren utan att verkligen göra det, alltså inte tröttna och strunta i dom...

            Kommentar

            • Patrik_Tq
              • November 2003
              • 674

              #7
              Om man tröttnar på dom och bor i närheten av mig tar jag hand om dom
              Gold? Sånt har jag bara i bilen

              www.audis3.se

              Kommentar

              • klara
                • September 2002
                • 1112

                #8
                Idag flyttade det in en liten dvärghamster hos oss. En ung tjej som tröttnat nu när hon flyttar ihop med sin kille. Har inte kunnat hålla räkningen på hur många små fyrfotingar som vi tagit hand om genom åren. Önskar att folk kunde tänka efter före...
                /Klara
                ------------------------
                Min hemsida
                Min zoon

                Kommentar

                • Jentaochjag
                  • October 2003
                  • 30

                  #9
                  ok. de låter bra...tack för hjälpen, har fortfarande inte bestämt mej, efterssom ja vill va 100% säker på att hinna me o så, INNAN ja köper dem!
                  hund
                  katt
                  hamster
                  60l med:
                  2st sorgmanteltetror
                  2st platys
                  6st neontetror
                  5st guppys
                  6st metallpansarmalar

                  ha de bra alla!

                  Kommentar

                  • Corydoras mad
                    • April 2003
                    • 1686

                    #10
                    <font color="red">Marvin är inte jobbiga att sköt på något sätt, gör rent buren en gång i veckan. Fyll på med pellets/hö/vatten när dom käkat upp det mesta, sedan ger man dom grönsaker/frukter lite då och då. Borsta dom varranan dag.

                    Lycka till!</font id="red">
                    /Mathias
                    The Corydoras freak

                    Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=964171

                    Kommentar

                    • kevlargirl
                      • May 2003
                      • 205

                      #11
                      Marsvin är både roligare och intressantare än hamstrar enligt min mening. Lite mer skötsel dock, men det är det värt. Mitt tips är att bygga en egen "bur" med hjälp av en stor låg låda i trä eller plast och såga till gallerväggar av t.ex. kompoststaket. Gärna minst 1x1 meter. De burar som finns i affärerna är oftast för små och hiskligt dyra. En annan fördel med marsvin är ju att du kan ha dem ute på sommaren (ej nätter) i en hage. Det är det roligaste dom vet. Kan vara bra att gå med i Svenska Marsvins Föreningen, där får man mycket tips och hjälp. Rasen teddymarsvin är min favorit, födde själv upp sånna för några år sedan. Ungarna är det sötaste som finns! Välj du 2 marsvin istället, det kommer du inte ångra.

                      Kommentar

                      • Jentaochjag
                        • October 2003
                        • 30

                        #12
                        ok
                        hund
                        katt
                        hamster
                        60l med:
                        2st sorgmanteltetror
                        2st platys
                        6st neontetror
                        5st guppys
                        6st metallpansarmalar

                        ha de bra alla!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...