Ska man klippa en halvangora?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Annsan
    • January 2004
    • 152

    Ska man klippa en halvangora?

    Jag har en honkanin som är hälften angora och hälften löwen. Angora ullen sitter som en krans runt kaninen och är väldigt tjock. Vågar jag klippa kaninen till våren? Jag vet att man ska klippa angora kaniner...men hur gör man om hon inte är renrasig..nån som har erfarenhet av likande?
    Tack på förhand
    Annsan
    Du behöver inte leda mig in i frestelsen...jag kan gå själv
  • e_cat
    • August 2003
    • 263

    #2
    renrasig tror jag inte har någon betydelse, men eftersom jag inte har erfarenhet ska jag inte uttala mig m den saken. =)

    Annars tror jag du kan göra precis som på en sk renrasig kanin. =)

    Vad skulle kunna hända? Att pälsen växer ut fel pga av rasblandningen? Tror jag inte.

    men som sagt, jag har ingen erfarenhet av saken.
    Mvh Sandra

    Kommentar

    • Ladi
      • January 2004
      • 14

      #3
      Jag skulle nog klippa den, med tanke på vad som kan hända om det hinner bli för "knutigt" runt halsen!! Har i och för sig inte någon erfarenhet av angorakaniner, men ganska stor erfarenhet av långhåriga katter. Lycka till !

      Ladi

      Kommentar

      • Annsan
        • January 2004
        • 152

        #4
        Tack för svaren, jo, jag ska nog våga mig på att klippa henne. Det går ju knappt att borsta henne längre. Som sagt, hon kan nog inte bli annat än korthårig...och det växer väl ut igen förhopningsvis :O)
        Du behöver inte leda mig in i frestelsen...jag kan gå själv

        Kommentar

        • imported_n/a
          • March 2003
          • 320

          #5
          Det växer ut,tänk på att det är väldigt obehagligt för kaninen o ha de så där,för när pälsen blir full i knutar så kan det kännas som nån håller på o sno runt o "lugga" hennes päls hela tiden,inge skönt!Men tänk oxo på att kaniner har en låg stressfaktor,så om den är rädd av sej så borde du tänka över möjligheten o gå till en veterinär o få det gjort eller skaffa kanske lugnande till den,kontakta en veterinär för råd!
          M-L

          Kommentar

          • Vicke
            • December 2003
            • 69

            #6
            Jag tycker nog du ska våga. Rasrena angoror som man låter bli att klippa kan knappt röra benen om man låter pälsen växa som den vill.
            Var lite försiktig bara så hon inte får kallt eller hamnar i drag då hon är klippt, drag är kaniner mycket känsliga för.

            Kommentar

            • Terato
              • November 2003
              • 560

              #7
              Finns det ingen kunnig på nåt zoo el. veterinär som gör sånt i närheten av där du bor då? Ifall du känner dig osäker mena jag.

              Vi brukar klippa klorna på vår kanin för 30 kr. så det borde väl inte kosta så mycket att klippa pälsen.
              /Sara Östlund

              Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=125337

              Kommentar

              Arbetssätt...