uttråkad dvärgvädur..en till?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Terato
    • November 2003
    • 560

    uttråkad dvärgvädur..en till?

    Har en liten kille på snart 2 år..En zobel siames dvärgvädur..
    Det är syrrans kanin..Nu har hon kommit in på en skola långt bort och hon trodde att hon skulle kunna ha honom i studentlägenheten(då det är ett djurgymnasium), men icke..
    nu får jag ta hand om honom i veckorna..mat, vatten, en klapp påhuvudet klarar jag av men han får inte komma ut något, efterrsom jag inte vågar bära på honom..han är van vid en liten promenad i lägnheten..eller trädgården på somranra..
    Han tråkas ihjäl asså.Har börjat gnaga i gallret och vill bli sysselsatt..han ska kastreras nästa vecka och vi funderar...

    Går det att skaffa en liten kompis till honom vid den här åldern?
    kanse en till kanin eller ett marsvin?
    Han är väldigt liten, kaninen..(men han älskar att jaga kattstackarn)
    Någon som har efrarenhet av detta?
    /Sara Östlund

    Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=125337
  • jolon
    • December 2002
    • 1075

    #2
    Njae,, är ingen mästare på kaniner men,min bror hade en vädur som var likadan så iväg till affären och köpa en till. dom använde alla tips dom hade fått,,(enskilda burar några veckor etc,, sen tog dom bort ena buren,, vetrinären som fanns på plats hade aldrig sett kaniner vara så våldsamma! jag har sett skinheads vara snällare i slagsmål så i hans fall blev det två burar även senare.*ASG*
    My internet should be readonly.

    Kommentar

    • Emmily
      • November 2002
      • 85

      #3
      om ni ska kastrera honom så funkar ju en annan kanin hona är nog bäst eller ett marsvin, men han trivs nog bättre med en annan kanin.

      Kommentar

      • e_cat
        • August 2003
        • 263

        #4
        Min hane (hermelin) är kastrerad och fick sättas ensam pga att hans osteriliserade syster slog honom... rev honom..

        HAn mår hur mkt bättre själv.. =)

        Men visst ett marsvin.. =)
        Mvh Sandra

        Kommentar

        • Stollig
          • September 2003
          • 37

          #5
          Tyvärr ska man inte ha kaniner och marsvin tillsammans den ena kan bli sjuk av den andres bakterier (kommer inte ihåg om det var marsvinet eller kaninen som kunde bli sjuk)jag vet att många djuraffärer har djuren så därför tror många att det går bra.

          Kommentar

          • Norpan
            • December 2003
            • 679

            #6
            Kan du inte försöka ha honom lös, åtminståne i ett rum, min kanin som jag hade i 10 år var lös i huset och var med hela tiden, hon verkade väldigt harmonisk (även om hon säkert hade velat ha en kaninkompis) Hon fick träffa en massa andra kaniner och jag såg aldrig något bråk, varken med hanar eller honor.. Lycka till med kaninen i alla fall (och försök att övervinna rädslan att bära på den )
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=251501

            Grodor..lite trevligare, lite bättre

            Kommentar

            • Terato
              • November 2003
              • 560

              #7
              Jo, han brukar ju få gå omkring löst, men när inte syrran är hemma så kan jag inte lyfta i och ur honom ur buren..(finns bara lucka ovanpå)..Han har ju varit van att få springa omkring och nu får han inte..Men är det inte nån som provat detta då? En ny kanin?
              /Sara Östlund

              Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=125337

              Kommentar

              • Kermit
                • May 2003
                • 14

                #8
                Du kunde ju lyfta av hela gallerdelen så hoppar han nog ut själv. Blir kanske lite bökigare att få in honom men du får väl visa honom vägen. En kanin till resulterar bara i att du har två kaniner som vill ut.
                M.V.H. Kermit

                Kommentar

                • Terato
                  • November 2003
                  • 560

                  #9
                  Nej det är just det, buren är trasig, så vi var tvungna att sätta ihop alltihopa..så det går inte att lyfta på hela gallret..:/..
                  Men är det verkligen så himla svårt med två kaniner? Om vi köper en ung hona då? En liten unge(det brukar väl vara hon som bestämmer?)..
                  Asså jag är mest rädd för att tappa honom..Han sprattlar och blir tokig så fort jag bär på honom..Och är heeelt harmonisk i syrrans famn..Skulle vara fruktansvärt om han skulle bryta nånting..
                  /Sara Östlund

                  Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=125337

                  Kommentar

                  • Vicke
                    • December 2003
                    • 69

                    #10
                    Låt honom inte få ett marsvin till sällskap. Om han jagar katten går han nog hårt åt marsvinet och kan skada det allvarligt. Dessutom är marsvin flockdjur som ska vara tillsammans med andra marsvin och helst inte med kaniner.
                    Åt den här kaninen skulle jag bygga en stor inhägnad att springa i.
                    Skaffa en transportbox så kan du bära honom i den och inte i famnen.
                    En till kanin kan ev vara en möjlighet.

                    mvh Vicke, med snart 10 års kaninerfarenhet

                    Kommentar

                    • ia2004
                      • January 2004
                      • 286

                      #11
                      Jag tror dessvärre inte att lösningen i ditt problem är att skaffa ett djur till. Det låter som om du inte är så jätte engagerad och vill hålla sällskap åt kaninen. Och när du säger att kaninen sprattlar när du bär honom..du kanske bär honom på fel sätt? Jag tror att du MÅSTE läsa en/flera böcker om kaniner och bekanta dig med den som du redan har hemma. Det fungerar inte att bara gå till djuraffären och köpa en till!!!

                      Jag kan nästan lova att om du väljer lätta och oftast också mer spännande alternativet att skaffa en ny individ in i huset, så kommer det hela sluta med att det snart är två kaniner som sitter där och har urtråkigt. Skaffa inte djur som ni inte har tid eller lust att ta hand om.
                      "..Just keep on swimming.."

                      Kommentar

                      • Terato
                        • November 2003
                        • 560

                        #12
                        nej nej..det är min lillesyrras kanin..
                        grejen var ju det att hon i höstas började på en skola(djurgymnasium)på en annan ort där man konstigt nog INTE får ha djur på rummen.
                        hon är ju hemma på helgerna och sådär,men han får ju sitta uttråkad i en bur i veckorna.

                        och tro mej jag har verkligen försökt!!med syrran är han helgo!Men jag får bara inte lyfta honom!
                        Det var jättebra när jag kunde ha honom i uteburen..Den är 6x3 m(jag har själv byggt den).han brukar självmant hoppa in i boxen när han varit ute för länge..men det är ju för kallt nu..

                        men är han och springer i rummet är det omöjligt at få in honom i buren på kvällarna och inte fan vill jag lämna honom utan uppsikt!

                        förstår du problemet?

                        därför tänkte jag det som ett litet tillskott att om dom var två kanske det iaf skulle vara lite bättre. han behöver stimulans.

                        motion kan han ju få på helgerna då när hon är hemma.
                        det är mest för att han inte ska få ha det så tråkigt på vardagarna.
                        Tänkte jag.
                        förstår du?


                        /Sara Östlund

                        Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=125337

                        Kommentar

                        • ia2004
                          • January 2004
                          • 286

                          #13
                          Ju,jag förstår dilemmat som du har hamnat i. Men kaniner behöver mycket mänsklig kontakt för att förbli tama och hanterbara.. sm exempel kan jag berätta om grannens kaniner (3st.) som inte fick tillräckligt med sällskap av matten (som jobbade heltid). Från att ha varit jättemysiga sällskapliga kaniner till att bli efter ett tag ohanterbara och vilda.

                          Kom att tänka på en grej..vanligtvis på sådana djurgymnasium finns det en hel avdelning med massor av djur. Jag kan garantera att din syrra säkert skulle kunna få ha sin kanin där om hon betalar för allt som hennes kanin behöver (mat,hö..m.m). Be henne fråga personen som är ansvarig för djuravdelningen - sådant brukar gå att fixa.

                          Bor rätt nära en naturgymnasium själv och där får man göra så =)
                          "..Just keep on swimming.."

                          Kommentar

                          • Terato
                            • November 2003
                            • 560

                            #14
                            Japp, har märkt det du..jag tror att dom har lätt för att bli präglade vid personer också..
                            Vill poängtera att det inte är han som är en speciellt sprattlig kanin.Han tycker att det är ett rent nöje att sitta i min systers famn..det är helt enkelt jag.han gillar inte mig..

                            Jo, det finns den möjligheten..Men det vete fasen om det är bättre..
                            Då får han bo ute och djurhusen stänger så tidigt att hon knappt skulle hinna med att träffa honom efter skolan..tycker det är helknäppt alltihop på den där jävla skolan..

                            Jag tror att det är såhär jag får göra:
                            Gå sakta fram och fortsätta att sitta och klappa honom när han sitter i buren. Till slut kanske han vänjer sig vid mej och låter mig bära honom..Jag tror helt enkelt att det kommer att ta tid..

                            Och Agnes får väl lära mig..

                            /Sara Östlund

                            Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=125337

                            Kommentar

                            • ia2004
                              • January 2004
                              • 286

                              #15
                              Ditt förslag låter rimligt..och jag hoppas att du lyckas att bli vän med "Herr sprattel". Djur vänjer sig rätt snabbt vid nya omständigheter,så det ska nog inte ta oändligt lååååång tid, men räkna med ett par månader.

                              Tycker att skolan låter rätt knäpp..att de har ett djurhus som stänger vid ett visst klockslag..? Skolan som jag bor i närheten av har ett helt våning med bara djur alltså inget separerat "djurhus". Där får behöriga,elever och lärare, ta sig in och ut vilken tid som helst på dygnet..detta eftersom vissa har sin egna husdjur "inackorderade" där. De har elektriska lås på dörrarna och varje inpasserande måste ha ett passérkort som man tar sig in med. Dessutom finns kameror som övervakar hela våningen för att slippa obehöriga att ta sig dit.

                              Vilken skola är det din syster går i?
                              "..Just keep on swimming.."

                              Kommentar

                              Arbetssätt...