Kanin frågor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zoll
    • May 2003
    • 187

    Kanin frågor

    Håller på skaffa kanin.
    det kommer bli en kaninunge på högst tre månader, en dvärgvädur
    Hur mycket ska man mata en tre månaders dvärgvädur (med pellets, alltså förutom hö), hört att de ska ha mer än de vuxna men HUR mycket, obegränsat??

    När kan jag börja selträna den för att sedan gå i koppel?

    När kan man börja hoppa med den?
  • Cattis
    • May 2003
    • 115

    #2
    Jag har två kaniner (en dvärgvädur) och enligt uppfödaren ska man ge dem obegränsat med mat till de är åtta veckor gamla, sen ska man fortsättningsvis ge dem "vuxenmat" dvs en halv deciliter om dagen plus obegränsat med hö. ed sele kan du aldrig börja för tidigt, passar selen så prova att sätta på honom/henne den när han/hon går omkring hemma så kaninen vänjer sig vid den utan att du står och håller i. Sen kan du så småningom koppla fast ett koppel till och följa med du med. Hoppningen har jag ingen aning om när du kan börja, men det viktigaste är (vad jag har hört) att du fått din kanin att trivas med dig och att kopplet inte bekymrar honom/henne.
    Cattis

    Kommentar

    • imshee1
      • August 2003
      • 125

      #3
      till att börja med - 90% av kaninens dagliga näringsintag ska utgöras av hö och grönfoder.
      kaninungar har ingen fungerande tarmflora förrän de är 6 veckor gamla, då kan de få annan 'mat' än di.
      att ungdjur ska ha fri tillgång till pellets är helt uppåt väggarna, speciellt när det gäller dvärgraser som tillföljd av fri kraftfodertillgång kan bli överväxta, dvs skört skelett, svaga leder och ett lysande utgångsläge för övervikt.

      många kaninägare glömmer också att ge kaninen GRÖNSAKER VARJE DAG. det är långt mer viktigare än pellets.
      faktum är att med hö och grönsaker så lever en kanin gott och väl i tio år utan att ta någon skada.
      ge 1-2 dl grönsaker per dag, ex. morot, fänkål, kålrot, kålrabbi, rotselleri, stjälkselleri, majrova, kronärtskocka, persilja, endiver...

      jag har fött upp hermeliner i tio år och tävlat på sm nivå i hoppning, så ett litet hum om det här har jag allt.
      ge dvärgväduren 2-3 matskedar pellets om dagen, fri tillgång på hö och 1-2 dl grönsaker av varierande sort.

      vidare ska man inte börja med sele för tidigt, runt tre månader är lagom att börja eftersom ungens revben och ffa bröstben är mjuka och ej förhårdnade innan dess.

      Kommentar

      • zoll
        • May 2003
        • 187

        #4
        Nån som vet om de sant att fransk vädur blir tamare och mer som en hund

        Kommentar

        • Mariaa
          • January 2002
          • 591

          #5
          Hej!
          Jag håller helt och hållet med imshee1. En kanin ska egentligen inte behöva äta pellets, bara obegränsat med hö och massor av grönsaker och gärna också någon pinne att tugga på. Har fått för mig att pinnar från fruktträ är det allra bästa, fast det kanske bara gäller marsvin?
          Mvh Maria

          Kommentar

          • H.H
            • December 2003
            • 35

            #6
            Jag föder upp kaniner! Franska vädurar kan bli lika tam som en hund, men tänkt på att dom väger 10 kilo!! Dvärgvädurs ungen ska ha ungefär 3 dl...När den är 4 månader kan du börja selvänja den! När den kan gå i sele är det dax att hoppträna den. Hö ska den ha fri tillgång till, likaså vatten!
            Nytt: 4 nya zebra ciklider och 2 nya Oscars!!

            Kommentar

            Arbetssätt...